Novokřtěnci v minulosti a dnes Každodenní život a strategie předávání životního stylu „Zlatá léta“ na Moravě  1533-1554 postupný nárůst obcí, pokusy o vypovězení (1536, 1546-47 atd.)  1554-1565 kroniky označují za „dobrá léta“  1565-1592 označováno za „zlaté období“  1599 – mikulovské panství získal kardinál František z Dietrichštejna – rekatolizace, působení kněží Kryštofa Erharda a Kryštofa Fischera (soupis hutterských spisů)  Následně „zlaté období“ končí válkami s Turky, Bočkajovo povstání v Uhrách, Bílá hora Sociální uspořádání, vztahy a komunikace  Jazykem tzv. „huttrish“ – dialekt němčiny  Odloučení od okolní společnosti – zpočátku absolutní nekomunikace s okolními (i vyloučenými), později zmírněno  Odloučení od členů rodiny, kteří nebyli součástí obce (obavy z osamění)  Členové se oslovovali bratr/sestra (i členové jedné rodiny), dohromady tvoří „obec Boží“ (Gemein Gottes)  Navenek vážné vystupování. Toto chování vnímáno okolím ambivalentně („zbožný život“ jako známka hereze, podezřívání z novokřtěnectví) Instituce společného vlastnictví  Zpočátku nebylo jednotně zavedeno, některé skupiny ano (gabrielité), některé ne (švýcarští bratři, sobotníci…)  Hutterité – osobní majetek vede ke sporům, nauku rozvedl Petr Riedemann v druhé pol. 16. stol.  Veškerý majetek byl v „osobním užívání“, ale nikoli vlastnictví. Cokoli kdo potřeboval pro sebe, svou práci apod., bylo „zapůjčeno“, po smrti se předávalo tomu, kdo to potřeboval  Problémy: ukrývání cenností, odchod člena ze společenství  Společné vlastnictví – široká definice zahrnující i „čas“ a práci Skutky apoštolů 2: 44-46 •Všichni, kteří uvěřili, byli pospolu a měli všechno společné. •45Prodávali svůj majetek a rozdělovali všem podle toho, jak kdo potřeboval. 46Každého dne pobývali svorně v chrámu, po domech lámali chléb a dělili se o jídlo s radostí a s upřímným srdcem. 47Chválili Boha a byli všemu lidu milí. A Pán denně přidával k jejich společenství ty, které povolával ke spáse. Skutky apoštolů 4: 32-35 •Všichni, kdo uvěřili, byli jedné mysli a jednoho srdce a nikdo neříkal o ničem, co měl, že je to jeho vlastní, nýbrž měli všechno společné. •33Boží moc provázela svědectví apoštolů o vzkříšení Pána Ježíše a na všech spočívala veliká milost. •34Nikdo mezi nimi netrpěl nouzi, neboť ti, kteří měli pole nebo domy, prodávali je a peníze, které utržili, •35skládali apoštolům k nohám. Z toho se rozdávalo každému, jak potřeboval. Sídla a obydlí novokřtěnců  O klasifikaci a velikosti viz Pajer:  Malá – 50-100 Strážnice, Prušánky, Ladná  Sídla se školou, cca 200 osob – Velké Bílovice, Vacenovice, Tavíkovice, Strachotín  Mimořádně velká sídla až 500 lidí – Nové Mlýny, Němčičky, Přibice, Podivín  Ve „zlatém období“ žili ve velkých komplexech haushabenů – dlouhé domy uspořádané okolo dvora  V přízemí domů dílny, prádelny, kuchyň a jiné společné prostory, podkroví rozděleno na dvě patra – spodní obydlené, horní sklad.  Místnosti určené pro rodiny s malými dětmi cca do 3 let, místnosti slouží jen k přespání, veškeré činnosti se odehrávají ve společných prostorách Novokřtěnci na titulu knihy Kryštofa Erharda, 1589  Bývalý novokřtěnecký dům, zal. 1545, Staré město, Břeclav, foto 1970.  Velké Leváry, Slovensko, po roce 1622, foto 1970 Vypovězení novokřtěnců z Moravy  1620 bitva na Bílé hoře, české stavovské povstání poraženo, rekatolizace  Na podzim 1622 dekret kardinála Dietrichštejna vypovídající novokřtěnce z Moravy. Ze 30 000 zůstalo 5000 do r. 1628 (Obnovené zřízení zemské) – úplné vypovězení či rekatolizace  Odchod do Uher – Sobotiště, Velké Leváry, Kostolany.  V Uhrách – doba třicetileté války, plundrování dvorů, hladomor, „účeloví“ konvertité (zásobárny)  Společné vlastnictví rozpuštěno r. 1685  Nárůst perzekuce – nucené křty dětí (druhý křest v dospělosti) Novokřtěnecká sídla, Sobotiště, Slovensko Zaměstnání  Zpočátku převládali řemeslníci (misie ve městech, cechy), postupně zemědělství (sídla na venkově)  Obchod – obživa obchodem (koupě a prodej) zakázána, možno prodávat vlastní výrobky a nakupovat potřebnosti  Zvláštní řády pro každé zaměstnání, dohlíželi tzv. Diener der Notdurft – nákup surovin pro dílny či kuchyň  Dílny propojeny – téměř „manufakturní“ způsob výroby ve velkých sídlech  Fajáns – jemná glazovaná keramika, užívány 4 barvy – modrá, žlutá, zelená, fialová Denní režim  Pevné řády stanovované již od 16. stol., zachován např. z roku 1569  Příděly stravy podle náročnosti zaměstnání (maso 2x týdně těžce pracující, určité profese pivo)  Vaření ve společné kuchyni  Děti od věku 3 let ve školkách, v minulosti ještě dříve odděleny od matky  Čas – je „společný“, život na zemi je přechodný stav, význam je ve správném životě podle stanoveného řádu – každý má své místo, každému je předepsáno, co má kdy dělat, rozvrh se přizpůsobuje roční době  Po skončení práce, před večeří se setkávají k bohoslužbě  Zvon – svolává k jídlu, k práci, ale nikdy k bohoslužbě Životní fáze  Jména – příjmí původně podle povolání, emigrací se zredukoval počet příjmení, biblická křestní jména  Dětství – výchova směřuje k socializaci, která má za cíl přípravu pro dospělý život a život po smrti, důraz je kladen na poslušnost autoritám  Náboženské školení již odmalička, školka od 3 let – důraz na poslušnost, děti nejsou vázány na rodinu – kolektivní výchova  6-15 škola – německá, anglická a nedělní škola  15 let – dospělost fyzická, poté již nepokládají za nutné vzdělávat, jen nábožensky  Postavení žen – nemohly kázat ani učit, podřízené mužům  Křtu předchází období „puberty“ – větší svoboda, práce v sousední kolonii, vazby mezi vrstevníky, pokusy o kontakt s okolním světem (např. film Ďáblovo hřiště), hledání partnera  Vztah ke vzdělání – světské není ceněno, dřívější zájem o lékařství se dnes nepěstuje, využívají služeb okolních center, eventuálně porodnic.  Křest – okolo 20 let  Svatba – u chlapců často následuje krátce po křtu. Věcné pojetí svazku jako prostředku plození. Nevěsta odchází do kolonie muže. V minulosti praxe „párování“, zrušeno v Rusku.  Rozvod, rozdělení – jeden z manželů se přidal k obci, druhý ne, nový sňatek není možný dokud bývalá/ý žije  Stáří – postupný odchod na odpočinek, podle náročnosti zaměstnání, respekt, více volna, cestování do sousedních kolonií – návštěvy  Smrt a pohřeb – v dobách pronásledování problém hřbitovů – hroby na vlastním pozemku, ve stodolách, zahradách, na loukách.  Smrt je vnímána jako konec pozemského zápasu Psychologické aspekty socializace v novokřtěnecké skupině  Silná sounáležitost se skupinou, potřeba přijetí  Opakované excesy (např. opilství) trestány vyloučením – ze společné práce, ze společného jídla, sdílení, potrestaný má mluvit jen s kazatelem  Očekává se od dospělých tichá ochota a pracovitost  Uspokojením je naplňování řádu a cesty ke spáse  Spíše extrovertního založení, vnímaví, přátelští, spolupracující, malá schopnost abstraktního myšlení  Obecně méně duševních chorob, poměr opačný než u běžné populace (u hutteritů více neurotické poruchy, méně schizofrenie než u běžné populace) Strategie předávání hutterského způsobu života  Malý význam rodiny oproti kolektivní péči  Společné vlastnictví a sdílení práce i jejích produktů  Velká míra zajištění – ekonomického i duchovního  Převládají vztahy primárních skupin – do 100 členů  Vysoká plodnost  Téměř „beztřídní“ společnost – málo „prestižních“ voleb  Hodnotový systém má integrační funkci a je absolutně přijímaný  Systematická výchova nové generace – socializace členů