Hutterité ve 20. století Rozdělení hutteritů  1842 založen Huttertal, učení se od mennonitů, organizace kolonií po jejich vzoru, růst ekonomiky  1859 obnoveno společné vlastnictví, Michael Waldner, Jakob Hofer a Darius Walther  Michael Waldner – „Schmied-Michel“ – Schmiedleut od r. 1868 samostatná skupina žijící jinde než v Huttertalu  Darius Walther – Dariusleut  Lehrerleut se ustanovila až v Americe  1874 – odchod do Ameriky, všichni hutterité v počtu 1265 lidí, z toho jen asi 400 se usadilo v koloniích, ostatní na vlastních farmách Odchod hutteritů do USA  1873 – v Rusku zaveden zákon o povinné vojenské službě  Poselstvo do Ameriky – zjištění podmínek a možností  1862 Homestead act – zákon týkající se osídlení  1874 – vystěhování hutteritů z Ruska  Jižní Dakota jako sídlo prvních kolonií  V Nebrasce epidemie úplavice – 1 starší muž a 36 dětí zemřelo, celkem odešlo cca 1200 lidí, z toho 400 se usadilo v koloniích  1898 – americko-španělská válka, první kolonie v Manitobě v Kanadě Hutterité a 1. světová válka  1917 – USA vstoupilo do války, všeobecná branná povinnost. Hutterité byli registrováni, odvedeni do vojenských táborů, ale odmítli jakoukoli spolupráci včetně nošení uniforem  Tvrdé tresty a perzekuce – bití, mučení vodou, odpírání spánku, dlouhé stráže atd.  Pramen – deník Jakoba Waldnera  Dohoda s vládou neuskutečněna, nepřátelský postoj společnosti  Jakob Wipf, bratři Joseph, David a Michael Hoferovi – vězněni na Alcatraze, velmi drsné mučení, po 4 měsících převezeni do Kansasu, nadále mučeni, 2 z nich zemřeli  Perzekuce postihla i kolonie – nuceni kupovat válečné dluhopisy, lidé odváděli dobytek nebo kradli - stěhování Hutterité v Kanadě  Od 1899 platil zákon vyjímající mennonity i hutterity z vojenské služby  Usadili se hlavně ve státech Alberta a Manitoba, některé kolonie v USA prodány, od roku 1920 opětovný postupný návrat  Od 40. let obavy okolních obyvatel ze skupování půdy koloniemi, na několika místech nemohli přikoupit další půdu – určena vzdálenost mezi koloniemi – roztroušené na velkém území  II. světová válka – již možnost civilní služby, nepřátelství okolí bylo menší  1951 každá ze tří skupin (Schmiedleut, Dariusleut a Lehrerleut) volí tři zástupce – Hutterská bratrská církev  Nyní v USA a Kanadě celkem cca 460 kolonií, 46 000 lidí Kolonie hutteritů v USA a Kanadě Hutterité v současnosti  Kontakt se světem – internet – omezené užívání, svět je přiveden do kolonie  Vzdělávání - Brandon University Hutterian Education Program (BUHEP) – vzdělávání hutterských učitelů, zal. roku 1995  Odchod z komunit – The Nine, skupina bývalých členů, aktivní v médiích, autoři knih  Pokles porodnosti – v 50. letech 20. stol. průměrně okolo 10 dětí na rodinu, dnes okolo 5 dětí. Evropští „příbuzní“ - Bruderhof  1920-1937 kolonie v Německu, Eberhard Arnold a jeho rodina, od roku 1928 v kontaktu s koloniemi v Americe  1931 – přijat spolu se svou obcí do společenství  Od nástupu národních socialistů potíže – nové sídlo  1934-1938 Almbruderhof, Lichtenštejnsko  1936-1942 kolonie v Anglii (Ashton Keynes), okolo 200 lidí  Duben 1937 – zkonfiskován Rhönbruderhof v Německu, nucený odchod lidí do Anglie  Za války opět nepřátelství lidí, odchod do Paraguaje – Primavera  1942-1952 pozůstalí utvořili kolonii Wheathill v Anglii  1941-1962 Primavera, poté prodali mennonitům a odjeli do USA Hutterité a Bruderhof  Kolonie v Anglii a Paraguaji se označovaly za Society of Brothers  1930-1955 jednota mezi severoamerickými hutterity a společenstvími, která vycházejí z činnosti E. Arnolda, ale reálné kontakty malé (pomoc v roce 1937)  1949 – materiální podpora paraguajským koloniím  1950 – hutterští kazatelé pohoršeni „uvolněnými mravy“ v paraguajských koloniích Bruderhofu  1954 – členové Bruderhofu založili první kolonii v USA  1955 – členové jedné z kolonií Schmiedleut se přidali k Bruderhof – hutterité je vyloučili  Forest River – smíšená kolonie lidí různého původu, částečně Schmiedleut, zanedlouho se opět rozdělili  1974 jednota s hutterity  1990 – konzervativní Dariusleut a Lehrerleut ukončili společenství se členy Bruderhofu a vyloučili je  Schmiedleut – zpočátku vítali nový impuls ze strany členů Bruderhofu – větší flexibilita, otevřenost i v teologii, volnější pravidla, větší důraz na duchovní život než na praktická pravidla (ale občas také ekonomické ztráty)  1992 – v důsledku nespokojenosti s tehdejším představeným došlo u Schmiedleut k volbě jiného představeného, dosavadní obviněn z neblahého vlivu ze strany Bruderhofu – odmítal se však vzdát - rozdělení  Dvě třetiny členů – „tradiční“, odklonili se od Bruderhofu  Jedna třetina – „progresivní“, ale ani s nimi nakonec členové Bruderhofu nejsou za jedno  Schmiedleut jsou rozděleni na dvě skupiny  Bruderhof – řada kolonií, otevřeni Hutterité v Owě  1972 založena komunita v japonské Owě – lidé hledající vzor pro komunitní způsob života  1981 – okolo 30 členů, potom postupný úpadek  V roce 2010 pouze 9 členů