3. lekce UJ pro mírně pokročilé 1. SKLOŇOVÁNÍ SUBSTANTIV - 1. deklinace koncovky - a, -h podstatná jména ženského a mužského rodu Singulár Tvrdá skupina Měkká s viipina Smíšená skupina 1. 2. 3. 4. 7. 6. 5. KHIDKK- a KHIDKK- h KHIDKU- í KHIDKK- y KHIDKK- OH) ... KHIDKU- í KHIDKK- 0 POÔÍTH H H- SI POÔÍTH H H- í POÔÍTH H H- í POÔÍTH H H- K) poôÍTH h n- eio ...pOÔÍTH H H- í POÔÍTH h n- e Hafl i - si Hafl i -1 nafl i -1 Hafl i - H) Hafl i - eio ...Hafl i -1 Haß i - e njiom-a njiom-i njiouj-i njiom-y njiouj-eio ...njio_m-i njiom-e Plurál Tvrdá skupina Měkká s viipina Smíšená skupina 1. 2. 3. 4. 7. 6. 5. KHIDKK- h KHIDKOK KHIDKK- a M KHIDKK- h KHIDKK- a M h ... KHIDKK- ax KHIDKK- h POÔÍTH H H- í POÔÍTH H_Hb POÔÍTH H H- SIM POÔÍTH H H Hb POÔÍTH H L( - SIMH ...pOÔÍTH H H- SIX POÔÍTH H H- í Hafl i - i Hafl i ö Ha^ i - siM Hafl i -1 Hafl í - SIMH ...Hafl i - six Hafl i -1 njiouj-i njiom njiom-aM njiouj-i njiouj-aMH ...njiom-ax njiouj-i Tvrc á skupina - substantiva končící na tvrdou souhlásku + koncov ca -a. Měkká skupina - substantiva končící na měkkou souhlásku + koncovka -a. Smíšená skupina - substantiva končící na tupou sykavku (ac, in, h, m) + koncovka -a. Pozor na změny hlásek ve 3. a 6. pádě singuláru: K —► U,: pyKa - (y, Ha) pyifi, yKpawKa - (na) yKpamtfi r —► 3 noža - (y, na) ho3í, ľlpaza - (y) ľlpa.3i X —► C juyxa - (na) juyci 5. pád singuláru O tvrdá skupina: E měkká a smíšená s. G měkká s. (samohl. /apostrof+n) K) zdrobneliny (měkká s.) 2. pád plurálu 1. nulová koncovka - substantiva tvrdé, měkké, smíšené skupiny: (paôpuK, juejfc, Matním, dopiz, na.36, ceoôod, ímkíji 2. -OK substantiva se sufixem K: donna —> doHOK, mučku —> mucok; podobně se přidává -o-: zpa —> izop, cyKHH —> cyKOHb 3. -EH Muuia - Muuieü, ceunn - ceuneu, cím 'h - cijueü, cmammn - cmameü 4. -IB maskulina: cyddn - cyddie, cmapocma - cmapocmie/cmapocm dpyotcuHO, khu3kko, cecmpo 3eMJin - 3eMJie, dyma - dyuie, Ijijih - IjiJie nadin - Hadie, cím 'n - cím 'e MomycR - MomycK), ľajín - ľamo, ôohh - domo 1 2. ÍLK BH nPOBÓAHTE BÍJIbHHH HAC? Hh e y Bac xóôi? HácTO jiióah cxápacaTbca, mo b hhx He BHCTanáe nácy, ane 3 Apýroro ôóxy, jiióah Becb nac npHAýMyKDTb, hum 3aiÍMáTHca y BÍjibHHií nac. I KÓaceH sáBac^h 3HaxÓAHTb nac ajm TÓro, mo HOrO UlKáBHTb. J\é%KÍ jiióah 3aiÍMáiOTbC5i cnópTOM, íhuií npauroiOTb Ha ropÓAÍ hh b ca^ý, AéxTO 3axónjiioeTbC5i TaHU5iMH, a íhuií juóôjurrb MaHApyBáTH a6o í3ahth Ha eKCKypcii no bcíh KpaÍHÍ hh HáBÍTb 3a KOpAOH. A TáKÓ>k My3HKa, KHHrH, kíhó - ue TOK CneUHCpÍHHOrO BHAy xóôi. OcHOBHé 3HáneHHa 6yA£>-HKÓro xóôi - bíahohhth, 3a6ýTH npo KjiónoTH Ta HenpneMHOCTi Ha pOÔÓTÍ h OTpHMaTH MáKCHMyM 3aAOBOJieHHa. MeHé 3BáTH IleTpó. Ä CTy^éHT. Ä HaBnáioca b ymBepcHTéTÍ y XápKOBÍ. Ä 3MájienKy jiioôjiió My3HKy. CnonáTKy a xoahb ao My3ÍÍHHOi uikójih, Ae bhhbcji rpáTH Ha rÍTápi, a nÍ3HÍuie - TáKÓac Ha exponuj. Xoná Mý3HKa Mem noAÓôanacb, a He jiioôhb peneTHuii, TOMy 6áTbKOBÍ AOBenóca npHMýuiyBaTH MeHé moAHÁ rpáTH (íhoaí, kojiíí a BepeAyBáB1, a HáBÍTb OTpHMyBaB jiánacH ). I Taxe ôyBájio. Ane nÓTÍM a craB HjiéHOM aHcáMÔJiio, mo rpaB HapÓAHy My3HKy. Ä nÓBHicTK) 3axonÚBca ouhm acáHpoM, cnÍBáB, rpaB, BHcrynáB Ha KOHuépTax y HapÓAHOMy KOCTIÓmÍ,... HáBÍTb CyCÍAH 3áMÍCTb pOK-Mý3HKH CJlýxajIH pá30M 3Í MHÓK) HapÓAHÍ nicm. y MéHe e mojióauihh 6paT MaiccHM. Bíh 3 AHTHHCTBa 3aiÍMáeTbca cnópTOM - kojiíí iíoMý ôyjiíi jiHuié ABa pÓKH, Bace B3ÚMKy 6íraB 3 ManéHbKOio kjiióhkoio3 Ha cnopTÚBHOMy MaiÍAáHHHKy Ta 3 AOpÓCJIHMH XJlÓnU5IMH rpaB y XOKélí. MaKCHM, 3BHHálÍHO, MpíflB CTáTH bíaómhm (JjyTÔojiícTOM - y uiicTb pÓKÍB nonáB rpára y uiKijibHÍií KOMáHAi. TáKÓac npóôyBaB rpáTH y BOJieiíôÓJi, ôacKeTÔón i Téme. J\éíiKuň nac 6yB 3axónjieHHÍí KapaTé Ta ôókcom. Ané MáMi He noAÓôajioca, mo bíh nocTiiÍHO xÓAHTb 3 po3Ôhthm hócom i curoiKáMH no uíjioivry tíjií. B3HMKy MaKCÚM kó>khí bhxíahí i'3AHTb y ropu KaTáTHca Ta ôíraTH Ha jiúacax, BjiÍTKy jiibÔHTb nnáBaTH, í3ahth BépxH hh KaTáraca Ha BejiocunéAi ... Íhoaí bíh jiaMáe pýKy hh HÓry, toaí xoná 6 no TeneBÍ3opy AHBHTbca cpyTÔÓJibm MáTHÍ, aTjieTHHHÍ 3MaráHH5i hh neMnioHáT CBÍTy 3 xoKéio a6o rpáe b KOMn'Krrepm írpu (3BHHáiÍHO, 3Í cnopTHBHOio TeMáTHKOio). A hh e y Hac 3 ôpáTOM i cníjibm 3axónjieHHa? AÁKace - mh oôóe uÍKáBHMOCfl AÍsnáTaMH Ta BenopáMH nácTO jiióôhmo roBopÚTH npo hhx. 1 zlobit 2 facka, políček 3 hokejka 2 aHCáMÔjIb ôírara Ha jiíbícax rpára HA rÍTápi, HA niaHÍHO, HA dcpónui rpára Y cbyTÔÓJi, Y BOJieňôÓJi, y ôacKeTÔÓJi, B máxH, B KOMn'iÓTepHi írpn, B Kapra flHBÓraca 6anéT, BHCTáBy, cneKTáKjib 3aňMáraca cnópTOM 3axónjieHHH 3JiaMára pyxy, Hory 3M£UieHKy, 3 flHTHHCTBa 3MaráHHa 13AHTH BépXH 13AHTH Ha eKCKýpcii KaTáraca Ha Bejiocnnéfli KaTáraca Ha jiíbícax KaTáraca Ha pÓJiHKax KOJieKL(ÍOHép KOJieicmoHyBára (MapKH, jihctíbkh) MaH^pyBára, 3aňMáraca TypÓ3MOM My3Hica - KjiacÓHHa, Hapó^na, non-Mý3HKa (nónca), poK, pen, xin-xon, BaacKHH MeTáji npauiOBara Ha ropoví, b ca^ý npHMýmyBara CKápacHraca cjiýxara Mý3HKy, KOHnépT, ónepy xó6i xoflóra b Teárp, My3éň, y KÍHo(TeaTp) xop nÍKáBHTHCJI My3HKOK) - 3aHMáTHCa My3HKOK) HeMniOHáT CBÍTy 3 hozo UIKÍjIbHá KOMáH^a soubor (taneční aj.) běžkovat hrát na kytaru, klavír, housle hrát fotbal, volejbal, basketbal, šachy, počítačové hry, karty dívat se na balet, výstavu, představení sportovat záliba, zájem zlomit si ruku, nohu odmala, od dětství závody jezdit na koni jezdit na výlety jezdit na kole lyžovat bruslit na kolečkových bruslích sběratel sbírat (známky, pohledy) věnovat se turistice hudba - klasická, lidová, popova, rock, rap, hip-hop, těžký meta pracovat na zahradě nutit stěžovat si poslouchat hudbu, být na koncertě, opeře koníček, hobby hodit do divadla, muzea, kina sbor(pěvecký) zajímat se hudbu - věnovat se hudbě mistrovství světa v čem školní mužstvo /tým 3. Odpovídejte na otázky. /BiflnoBiaaiiTe Ha 3anHTaHHH. 1. H]p BH JiióÔHTe poÔHTH y bí jibHHií nac? ÍIk bh npoBÓAHTe cbííí BÍjibHHií nac? 2. ÍIkí ôyjiH y Bac xóôi b ahthhctbí? 3. A hhm bh 3aiÍMáeTeca 3ápa3? H jiwôJiK) Humämu, miáeamu, mamfioeámu,... Bona móôunib dueiimucn memeÍ3op. 4. Bh jiióÔHTe My3HKy? ilicý? 5. Xto 3 cynácHHx npeACTaBHHKÍB non-My3HKH BaM /toôí noAÓôaeTbca? 6. Hh bh rpáeTe / th rpáeui Ha axÓMycb My3HHHOMy iHcrpy móhtí? 7. Hh bh 3aiÍMáeTeca / th 3aiÍMáeuica aicHMOCb bhaom cnópTy? H 3aŮMáiocH nnäeauHHM. H jik>6jik> miáeamu. BsÚMKy h jiwôjik)................................................. 3 Bnmwy h iiioôJiK)................................................. Hk Hácmo eu /mu........................................................... 8. ÍIkí bhah cnópTy HaHÔíjibm nonynápm b Héxii? 9. ÍIk nácTO xÓAHTe / xóahiii y kíhó, TeáTp, Ha KOHuépTH? Ha 3KÍ (JujIbMH / BHCTáBu/ KOHuépTH? 10. BH BÍABÍ^yBajIH aKHH-Hé6yAb rypTÓK (cnOpTHBHHH, 4)OTOrpa(J)ÍHHHH,.. 11. b H JIIOÔHTe / TH JIK)6hIII HHTáTH? 12. >lKy nÍTepaTýpy jiibÔHTe/ th jhóôhiu HHTáTH? 13. Xto Bam / tbííí yjiióÔJieHHH nncbMéHHHK? 14. ilKá Báuia / TBoá yjubôneHa KHHiaaca? 15. Hh bh KOJieKiiioHýeTe/th KOJieKHioHýem mocb? (MápKH, jihctíbkh. ..) 4. DÚ/HoMaume 3aBflaHHH a) Vyskloňujte následující podstatná jména: )KÍHKa, ôaôyca, Beaca, cyp,m, JiHCTOHOiua, Konera b) Napište aspoň 15 vět o svých koníčcích v dětství a nyní. 4