Sociologie umění Umění jako sociální fenomén Sociologie umění nejistota, co je „sociologie“ i „umění“ překryv s mnoha jinými žánry: sociologie kultury kulturní antropologie teorie masových médií a komunikace cultural studies (kulturní či kulturální studia) sociologie jednotlivých druhů umění vyvinuty v různé míře Estetická autonomie tradiční pohled na umění v rámci uměnovědných disciplín Emancipace estetické funkce umění – vyvázání ze sociálních kontextů Immanuel Kant (1724-1804) Kritika čistého rozumu (1781) Kritika praktického rozumu (1785) Kritika soudnosti (1790) Estetická autonomie jako sociální funkce Friedrich Schiller (1759-1805) Dopisy o estetické výchově lidstva (1795) estetická autonomie (svobodná hra) jako utopie svobody Uměnovědné přístupy k uměleckým dílům 1. imanentní analýza – vychází z premis estetické autonomie a přímo či nepřímo legitimizuje dílo jako „krásné“ či „dokonalé“, případně jako „pravé“ 2. funkcionální analýza – analyzuje dílo vzhledem k dílo překračujícím kontextům kulturním či sociálním v obou případech se jedná o extrémní póly, praxe se většinou pohybuje mezi nimi Imanentní analýza versus funkcionální analýza uměleckého díla imanentní analýza se zaměřuje na „dílo samotné“, případně odkazuje k osobnosti tvůrce, jehož „genialita“ garantuje „originalitu“ díla, jež zakládá jeho estetickou hodnotu kód je považován za univerzální či přinejmenším za samozřejmý a neproblematický funkcionální analýza v sociálním kontextu zahrnuje vedle díla a jeho tvůrce také recipienta (diváka, posluchače) zahrnuje sociální a institucionální předpoklady „kódu“, který je považován analytikem za jeden z mnoha možných Sociologie umění Sociologie umění jako žánr uměnovědného výzkumu: problém vymezení a podmínky vzniku Tematizace vztahu umění a společnost ve vědě sociální filosofie umění sociologická či sociologizující estetika sociální dějiny umění sociologie umění Heterogenita hudební sociologie polarita teoretického a empirického přístupu v sociologii nesoudržnost samotného pojmu umění → sociologie umění jako samostatná zobecňující věda sociologie umění jako střechový pojem pro sociologie jednotlivých druhů umění sociologie filmu sociologie divadla sociologie výtvarného umění hudební sociologie sociologie literatury sociologie umění? Vymezení sociologie umění sociální charakter umění definice sociologie umění dějiny sociologického myšlení ve vztahu k umění Umění jako fait social hudba „samotná“ – opus perfectum et absolutum (Listenius 1537) význam slova hudba: znějící struktura aktivita „hudců“ sociální skupina provozující hudbu podobně výrazy „malba“ a „četba“ zahrnují objekt i aktivitu (nikoliv ovšem sociální skupinu či instituci) Umění jako sociální jednání Max Weber 1921 Pojem sociologie a „smyslu" sociálního jednání Sociologie (ve zde chápaném smyslu tohoto velice mnohoznačně používaného slova) má znamenat vědu, která chce sociálnímu jednání porozumět pomocí výkladu, a tím ho kauzálně vysvětlovat v jeho průběhu i v jeho účincích. „Jednání" má přitom znamenat lidské chování (lhostejno, zda vnější nebo vnitřní konání, opomíjení anebo trpné snášení), tehdy a potud, pokud jeden nebo více jednajících spojují toto chování s nějakým subjektivním smyslem. „Sociální" jednání má však znamenat takové jednání, které se svým smyslem míněným jedním nebo více jednajícími vztahuje k chování jiných a na základě toho se orientuje ve svém průběhu. Kurt Blaukopf (1982): "Úlohu hudební sociologie spatřujeme, následujíce základní myšlenku Maxe Webera, v tom, že bude hudebnímu jednání jako sociálnímu jednání interpretujícím způsobem porozuměno [deutend zu verstehen], a tím bude toto jednání ve svém průběhu příčinně vysvětleno. Za hudební jednání je možno v nejširším významu považovat jednání zaměřené na produkci zvukových událostí, jehož smysl se vztahuje na chování druhých." Definice sociologie umění SU je věda o uměleckém jednání jako o specifickém druhu sociálního jednání. SU je uměnovědným „žánrem“spíš než uměnovědnou disciplínou s vlastním předmětem, resp. její předmět je vymezen spíše než hranicemi „objektu“ typem otázek, jež si badatel klade a na něž hledá výzkumem odpověď. SU je způsobem uměnovědného výzkumu a pohledem na umělecký život jako lidskou aktivitu, odkrývajícím neustálý proces produkce a reprodukce způsobů jednání, kterých lidé užívají při zacházení s uměním, při jeho vytváření i přijímání. Základní otázky sociologie umění sociální funkčnost umění sociální struktury uměleckého života (s afinitou na umění) konstrukce sociálního významu umění Kdy se stala sociologie umění možnou? Předpoklady rozvoje vědomí různosti umění - relativismus etnologie, „psychologie národů“, srovnávací hudební věda historismus v historiografii umění i uměleckém životě vědomí „krize“ uměleckého života empirická „systematická“ orientace – obecná sociologie a sociologická estetika Sociologie sociologie umění: Tři směry zakládání věd von unten (shora) von oben (zdola) von hinten (zezadu) Sociologie umění von hinten Sociologie umění je uměnovědným žánrem, ke kterému se obvykle uchylují akademické minority z nejrůznějších příčin nešťastné, aby si vydobyly lepší místo na vědeckém či společenském slunci či alespoň manifestovaly svou resistenci vůči držitelům moci vědecké či celospolečenské. Příklady Paul Bekker: Das deutsche Musikleben – Versuch einer soziologischen Musikbetrachtung [Německý hudební život – pokus o sociolo-gické pojetí hudby] (1916). Melos (Hanns Mersmann) Musikblätter des Anbruch (Adorno) feminismus ve vědách o umění