Sociologie umění Umění jako sociální fenomén Sociologie umění ■ nejistota, co je „sociologie" i „umění" ■ překryv s mnoha jinými žánry: ■ sociologie kultury ■ kulturní antropologie ■ teorie masových médií a komunikace ■ cultural studies (kulturní či kulturální studia) ■ sociologie jednotlivých druhů umění vyvinuty v ruzne míre J Estetická autonomie ■ tradiční pohled na umění v rámci uměnovědných disciplín ■ Emancipace estetické funkce umění -vyvázání ze sociálních kontextů > Immanuel Kant (1724-1804) ■ Kritika čistého rozumu (1781) ■ Kritika praktického rozumu (1785) ■ Kritika soudnosti (1790) Estetická autonomie jako sociální funkce . Friedrich Schiller (1759-1805) ■ Dopisy o estetické výchově lidstva (1795) ■ estetická autonomie (svobodná hra) jako utopie svobody Uměnovědné přístupy k uměleckým dílům 1. imanentní analýza - vychází z premis estetické autonomie a přímo či nepřímo legitimizuje dílo jako „krásné" či „dokonalé", případně jako „pravé" 2. funkcionální analýza - analyzuje dílo vzhledem k dílo překračujícím kontextům kulturním či sociálním ■ v obou případech se jedná o extrémní póly, praxe se většinou pohybuje mezi nimi Imanentní analýza versus funkcionální analýza uměleckého díla imanentní analýza se zaměřuje na „dílo samotné", případně odkazuje k osobnosti tvůrce, jehož „genialita garantuje „originalitu" díla, jež zakládá jeho estetickou hodnotu w kód je považován za univerzální či přinejmenším za samozřejmý a neproblematický funkcionální analýza v sociálním kontextu zahrnuje vedle díla a jeho tvůrce také recipienta (diváka, posluchače) zahrnuje sociální a institucionální předpoklady „kódu", který je považován analytikem za jeden z mnoha možných ^ Umění jako fait sociál ■ hudba „samotná" - opus perfectum et absolutum (Listenius 1537) ■ význam slova hudba: ■ znějící struktura ■ aktivita „hudců" ■ sociální skupina provozující hudbu ■ podobně výrazy „malba" a „četba" zahrnují objekt i aktivitu (nikoliv ovšem sociální skupinu či instituci) Umění jako sociální jednání . Max Weber 1921 Pojem sociologie a „smyslu"sociálního jednání Sociologie (ve zde chápaném smyslu tohoto velice mnohoznačně používaného slova) má znamenat vědu, která chce sociálnímu jednání porozumět pomocí výkladu, a tím ho kauzálně vysvětlovat v jeho průběhu i v jeho účincích. „Jednání" má pritom znamenat lidské chování (lhostejno, zda vnější nebo vnitřní konání, opomíjení anebo trpné snášení), tehdy a potud, pokud jeden nebo více jednajících spojují toto chování s nějakým subjektivním smyslem. „Sociální" jednání má však znamenat takové jednání, které se svým smyslem míněným jedním nebo více jednajícími vztahuje k chování jiných a na základě toho se orientuje ve svém průběhu. . Kurt Blaukopf (1982): "Úlohu hudební sociologje spatřujeme, následujíce základní myšlenku Maxe Webera, v tom, že bude hudebnímu jednání jako sociálnímu jednání interpretujícím způsobem porozuměno [deutend zu verstehen], a tím bude toto jednání ve svém průběhu příčinně vysvětleno. Za hudební jednání je možno v nejširším významu považovat jednání zaměřené na produkci zvukových událostí, jehož smysl se vztahuje na chování druhých." ^ Základní otázky sociologie umění ■ sociální funkčnost umění ■ sociální struktury uměleckého života (s afinitou na umění) ■ konstrukce sociálního významu umění