21. 2. 2017 Divák v obraze – úvod Smysl a podoba kurzu: texty – příkladové intepretace: „antologie“, seminární práce Doporučená literatura (v příloze) Témata: 21. 2. Úvod 28. 2. Vnímání (Maurice Merleau-Ponty: Svět vnímání) 7. 3. Styl, mistrovství a kritika (Denis Diderot: Salón 1765) 14.3. Formální analýza – znalectví a úskalí (Jaroslav Pěšina: Mistr Litoměřického oltáře) 21. 3. Ikonografie a ikonologie (Jarmila Vacková: Snoubenci Arnolfiniovi) 28. 3. Metafora (Ernst Gombrich: Meditace o houpacím koni) 4. 4. Zacházení s obrazy a „period eye“ (Michael Baxandall: Světlo a stín) 11.4. Výraz, patos, psychoanalýza (F. X. Šalda: Násilník snu, Srp: Ztracený ráj) I. 18.4. Výraz, patos, psychoanalýza (F. X. Šalda: Násilník snu, Srp: Ztracený ráj) II. 25.4. Manipulace a sugestivní implikace (Roland Barthes: Mytologie, Michel Foucault: Dvorné dámy; Žantovská: Média jako divadlo. In: Vědomí, červen 2016, s. 30-37) 2.5. Vyprávění, nadinterpretace, kreace (Alberto Manguel: Obraz jako násilí. Picasso: Plačící žena, 1937) 9.5. Vizuální gramatika a vizuální gramotnost (Gunther Kress – Theo van Leeuwen: „Britové užívali zbraně“ a „Evoluce“ a „Klářiny nohy“) 16.5. (zápočtový týden) Kdo je divák? KEMP, Wolfgang: Der Betrachter ist im Bild. Kunstwissenschaft und Rezeptionsästhetik. 1983. Oko, tělo, kritik, znalec, ikonograf, psychoanalytik, sémiotik, manipulátor, fabulátor… Obr. 1: Agesander, Polydoros, Athenodoros (?): sousoší Laokoóna / Laokoón a synové (Antifantés a Thymbréus), kol. pol. 1.stol.–20. léta př. n. l., bílý mramor, (kopie bronzu z doby kolem 200 př. n. l.), další úpravy v 16. století až 1960, Vatikánské muzeum, Vatikán. Publius Vergilius Maro: Aeneis (29–19 př. n. l.): Kniha II, verše 210 až 224) „Přímým oni pádem k Laokoontu měří, a dvé jeho dříve rozenců Zároveň objavše plazi pospol oplétali outlá jich těla, uštknuli jich a po bídných pásli se oudech. S braňmi samého potom na pomoc jim příspějecího uchvacují, kruhy obvíjí hromnými a dvakrát v půli chopí, dvakrát otočivše ohon krku vůkol lupenatý, vysoko hlavy popnou vzhůru a šíje. Ač rukama zkouší on rozdrhnouti ty uzly, již talovem, černým i jedem maje vínek ukálen, přehrozném spolu ku hvězdám pozdvihne volání, jak bučení znívá, poraněn když žertvě ubíhá býk, vyraziv toporu s šíje své ránu nejistou.“ Ernst Gombrich: Příběh umění, kpt. III: „Helénistické umění (…) chtělo uchvacovat, a skutečně uchvacující bylo. (…) způsob, jak tento dramatický zápas vyjádřit pohybem, výrazem a napětím, byl prubířským kamenem umělcova výkonu. Zda si Láokoón takový úděl zasloužil či nezasloužil, o tom sochař patrně vůbec neuvažoval. Právě v této době a atmosféře začali boháči umělecká díla sbírat…“ J. J. Winclemann: „vrcholný estetický kánon“ (Brilliant: 308) Gotthold Ephraim Lessing: jediný snesitelný vizuální prostředek k převyprávění starověkého mýtu a zobrazení mužské bolesti (s. 51) Archetyp: otcovská pieta POSTUP PŘI PRÁCI NA INTERPRETACI • 1. Základní fakta: autor, název, datum, technika, materiál, rozměry, současné uložení, původní umístění (záměr, zadání). • 2. Jednoduchý (ale podrobný) popis („slepý k metafoře“): od hlavního motivu (v centru?) postupujeme k vedlejším / dalším plánům a detailům. • 3. Ikonografie (sdílené, konvencí vázané symboly, atributy, řadící komunikační prostředky ke konkrétnímu konceptu, např. k evangeliu, k antické mytologii nebo k psychoanalytické metaforice, k literárnímu prameni) • 4. Kontexty – 3.1. autorský (případné autorské texty k dílu, autorská ikonografie) – 3.2. stylový (příbuzné téma, motiv, zpracování, aluze, parodie apod.) – 3.3. instituční (podrobněji záměr / úloha, okolnosti zadání etc.) • 5. Recepce (dobová kritika, dosavadní interpretace v odborné literatuře) • 6. Shrnutí předchozích bodů a interpretace sledující zadané téma (na základě nových zjištění, nových kontextů se posunují významy)