Bydlení a nábytek baroka Skříňový nábytek (kabinet, sekretář, komoda, Hamburská skříň) Stolový nábytek Sedací nábytek Lehací nábytek Baroko (z portug.) • počátky v Itálii po roce 1580, v 17. století univerzální sloh evropských zemí • v nábytkářství se projevuje výrazněji ve Francii nebo v Anglii • dynamičtější než renesance, popírá tektoniku, zdůrazňuje dekor • vychází z tvarosloví architektury – na nábytku se opět objevuje římsa, sokl, pilastry, po vzoru architektury také zvlnění půdorysu, křivka, prohnutí fasády nábytku, užití tordovaného sloupku Barokní nábytek – základní znaky • barokní nábytek – reprezentativní uměleckořemeslný předmět • nábytek šlechtický – dýhovaný (zakrytí konstrukčních spojů, nerovností); odklon od ebenu k ořechovému dřevu • nové nábytkové typy: komoda, sekretář, další vývoj skříně, mnoho typů stolků – konzolové, odkládací, hrací • pevné čalounění, čalouněný sedák, opěradlo i područky, častější užití textilu v interiéru • rozvíjení zdobných technik – intarzie, marketérie, Boulleova technika, řezba, zlacení, malba, tmelové a kombinované techniky, inkrustace (chebská technika, pietra dura ad.) • Anglie – autonomní vývoj, nábytek honosný, pohodlnější (R. a J. Adamové, G. Hepplewhite, T. Chippendale ad.) Francie • dříve závislá na Nizozemí, nyní v nábytkářství vedoucí úloha • založení uměleckých dílen v galerii Louvre a Akademie (1635) • zřízení manufaktury specializované na výrobu dvorského nábytku, počátek výroby 1667 • ebenisté – označení nábytkového stolaře ve Francii 17. století, který původně pracoval s ebenovým dřevem; později označení každého stolaře vyrábějícího nábytek (v Anglii cabinetmaker) • dvorní ebenista André Charles Boulle (1641–1732) – sbírka návrhů, sborník návrhů a ornamentů • marketerie z cizokrajných dřev, kovu, perleti, želvoviny; girlandy květin, detaily z litého bronzu, 25 spolupracovníků, nábytek vyráběl podle vlastních návrhů i podle návrhů současníků, např. malíře Ch. Lebruna Francie Louis XIII. – sloh Ludvíka XIII. (1610–1643) • přechodné období mezi vrcholnou renesancí a nastupujícím barokem • ořechové a částečně ebenové dřevo Francie Louis XIV. – sloh Ludvíka XIV. (1643–1715) • období největšího rozkvětu francouzského nábytkářství; rozvoj intarzie a kování • André Charles Boulle (1641–1732), přední francouzský tvůrce v období Ludvíka XIV. Louis XV. – sloh Ludvíka XV. (1715–1774) • opuštění rovných linií, křivky, zjemnění – rokoko  Skříňový nábytek Kabinet (z franc.) • typ skříňky s řadou zásuvek a přihrádek, na vysokých nohách • zásuvky většinou kryty dvířky, často tvoří fasádu nábytku • v období renesance a baroka, v celé Evropě • v 17. století proměna stylu kabinetů pod vlivem baroka • od počátku 17. století střediskem výroby kabinetů také Antverpy, odkud kabinety vyváženy do celé Evropy; zde řada vynikajících tvůrců kabinetů Kabinet, Antverpy, kol. 1670, eben, malba na alabastru Kabinet, střední Evropa, 18. století  Sekretář (z lat.), komoda (z franc.) • sekretář – typ skříňového nábytku; od počátku 18. století do 19. století, od 30. let 18. století obliba zejména ve střední Evropě • přístěnná skříň s výklopnou psací deskou ve střední části a zásuvkami ve spodní a horní části; všechny části pevně spojeny • komoda – přístěnná skříň s velkými širokými zásuvkami (nejběžnější 3 zásuvky) • charakteristický typ nábytku 18. století, ve Francii od počátku 18. století, poté v celé Evropě, přežívá v 1. pol. 19. století • psací komoda – s nástavcem s odklopnou psací deskou; od konce 18. století ve Francii, v Itálii a střední Evropě, nejoblíbenější kolem 1800 Sekretář Morava, 30. léta 18. století; ukázky komody  Hamburger Schapp / Hamburská skříň • „Hamburger Schapp“ – Hamburk, konec 17. století • náhrada dosavadní renesanční skříně čtyřdveřové, původem nizozemské s plastickou řezbou na fasádě; raně barokní byly hladké, dýhované ořechovou dýhou • tento typ skříně vyráběn i v dalších hansovních městech: Gdaňsku (zakončení skříně stupňovitě vyvýšeno) a Lübecku (římsa má tvar prohnutý, segmentový) Hamburská skříň a skříň z Gdaňska (vpravo), severní Německo, kolem 1700  Stolový nábytek • od 17. století rozmach psacích stolů a stolů k různému použití (odkládací stolky, konzolové stoly apod.) • materiál – dřevo, stolová deska často z mramoru • konzolový stůl – přízední stůl s tvarovanou deskou, většinou na dvou předních nohách; oblíbený ve francouzském nábytkářství 18. století a rozšířený v Evropě • psací stůl – v západní a střední Evropě od počátku 17. století, později s nástavcem, přihrádkami • toaletní stolek – dámský stolek s odklápěcí částí horní desky, se zrcadlem, poprvé v 17. století, rozkvět v 18. století  Sedací a lehací nábytek • všechny typy nábytku k sezení při práci, při jídle, odpočinku • nové typy židlí, křesel, taburetů; pohovka, chaise-longue - křeslo Bergére: měkce čalouněné s odnímatelnými polštáři - křeslo á la reine: barokní křeslo s mírně zakloněným zvlněným opěradlem, prohnutýma nohama - chaise-longue: především ve francouzském nábytkářství od konce 17. století, v 18. století v celé Evropě • taburet – čalouněné nízké sedátko na čtyřech nohách, bez opěradla • postel – bohatě zdobené, vyřezávané, zejména ve francouzském nábytkářství Boulleova technika (Boulleova práce) • speciální technika úpravy povrchu nábytku nazvaná podle ebenisty Ludvíka XIV., André Charlese Boullea (1641 – 1732) • intarsie cínem, mosazí a želvovinou, příp. doplněna slonovinou a různobarevnými dřevy, zejména ebenem; na nábytku kování • tenké destičky jednotlivých materiálů společně vyřezávány do tvaru budoucího ornamentu, skládány a přilepovány na povrch nábytku - pozitivní intarsie = Boulle: světlá mosaz na tmavém podkladě želvoviny - negativní intarsie = contra Boulle: na kovovém základě vytvořen ornament ze želvoviny • originálních prací málo, na konci 17., v 18. a 19. století technika napodobována Komoda a psací stůl, A. Ch. Boulle, Francie, 18. století Orientalismy • od konce 16. století do Evropy přiváženy především z Číny a Japonska orientální předměty a menší nábytkové kusy s lakovanou úpravou povrchu ; rozšíření v souvislosti se zřízením Východoasijské společnosti • ve druhé pol. 17. století lakované předměty módní záležitost • lakovaný nábytek s černým podkladem (méně častý je podklad červené nebo zelené barvy) a jemnou malbou chinoiserií v Evropě oblíben celé 18. století; lakovaným povrchem zdobeny sekretáře, kabinety, menší skříňky, šperkovnice, kazety i postele • technologie – na dřevo se nanášelo několik vrstev šelaku, nátěr se zahříval, aby vyschl a ztvrdl, poté byl zlacen a pomalován • tradiční schéma kabinetů – pravoúhlá skříň s dvoukřídlými dveřmi na bohatě řezaném, zlaceném stolovém podstavci, dvířka i vnitřní zásuvky zdobeny reliéfy s pestrou malbou architektury, krajin, postav a vegetace. • snahy o nápodobu: od 80. let 17. století pokusy napodobit lakovanou úpravu, především v Anglii (zavedl král Vilém) , významné dílny také ve Francii (Vernis Martin) a v Drážďanech (Martin Schnell) Čínský lakovaný kabinet, 1690–1700 Kabinet, Anglie nebo Německo, 1690–1700 Chebská práce – Egerer Reliefintarsien • nová výzdobná technika, vznik ve 30. letech 17. století v Chebu v dílně řezbáře a truhláře Adama Ecka; v 1. pol. 17. století v Čechách a v jižním Německu • reliéfní intarsie (reliéfní klížená řezba) z různobarevných mořených měkkých dřev; domácí dřeva, barvená kořenice • šperkovnice, truhličky, menší sekretáře a kabinety, hrací kazety na; reliéfní intarsií pojednány detaily, ale i celé plochy; náročnost provedení – velké kusy vzácné • doména chebských rodin – H. G. Fischer, rodinné dílny Haberstumpfů a Haberlitzerů; na přelomu 17. a 18. století část produkce přenesena do Prahy, objevuje se až do 19. století • většinou figurální motivy a scény, předlohy z dobových grafických listů, nizozemských umělců Martena de Vose, Johanna Sadelera, Antonia Tampesty ad. • pojmenování: v 19. století „pražská práce“, později „chebská práce“, pojem „chebská reliéfní intarsie“poprvé v knize H. Sturma Egerere Reliefintarsien (1961) Chebská reliéfní intarzie: truhlička, Cheb; práce Adama Ecka