Umělecké řemeslo baroka Keramika - fajáns Kamenina Porcelán Sklo Keramika: majolika —► fajáns —► delftská fajáns —► habánská fajáns Porcelán: Míšeň —> Vídeň —> Berlín —> Nymphenburg Slavkov Březová Kamenina: wedgwood: Anglie —> Vranov nad Dyjí Sklo: benátské (a jeho nápodoba) —> české a slezské řezané a ryté Fajáns • Italská fajáns = majolika: od 1466 ve Faenze —> druh hrnčířských výrobku s neprůhlednou glazurou —► vytáčeny na hrnčířském kruhu, vypalovány při 1100°C —► po ochlazení glazovány a znovu vypáleny při asi 900°C —► malba: —► před glazováním = barvy vysokého žáru —► na vypálené kusy = muflované barvy (+ vypálení) • Rozšíření italské majoliky od konce 16. stol. na sever: —► výroba ve Francii, Nizozemí, Švýcarsku, Nemecku i v českých zemích —> v mimoitalských zemích název fajáns (podle Faenzy) —> náhrada drahých kovových předmětů —► hygiena • Výroba manufakturní —► Holansko, Francie, Nemecko Fajáns • Francie: —> od 17. stol. v Rouenu - pro panovníka a dvůr, podporována ministrem Colbertem; rozkvět za Ludvíka XIV. —► modrobílá fajáns, jemné chinoiserie, „krajková" ornamentika na okrajích mis a dutých nádob —> rozšířeno do mnoha míst Francie • Německo: —► fajáns od pozdního středověku - díky Holanďanům Hanau (1661), Frankfurt (1666), Berlín (1678), dále Hamburk, Beyreuth —► nejednotný styl: čínské předlohy, nápodoba italské majoliky, kameninové džbánky na pivo s reliéfy a cínovým víčkem • Od 19. století vytlačuje fajáns porcelán a anglická kamenina Delftská fajáns Delftská fajáns: —► keramika z bílé hlíny s bílou glazurou a kobaltovým dekorem —► dekor figurální, rostlinný —► ložiska jílu, napodobení čínského porcelánu pozdního období dynastie Ming —► stolní soupravy, vázy, vysoké tulipánové vázy, rukojeti příborů, svícny, figurky, obkladačky i podlahové dlaždice Vrchol: 2. pol. 17. století, 30 výroben Úpadek: po napoleonských válkách Habánská fajáns, Holíč • Habánská fajáns: novokřtěnci (habáni —► Haushaben): jihovýchodní Morava a jižní Slovensko -►140 let: od konce 16. do 30. let 18. století —► nádobí, džbány, prolamované mísy na noze (šály) —> dekor: střídmý —> rostlinné motivy, letopočty —► barevnost: modrá, žlutá, zelená, manganová —► po polovine století modrobílá • Holíc: císařská manufaktura založená F. Lotrinským: —► jídelní servisy, čajové a kávové soubory a soubory na čokoládu, užitkové předméty - džbány na pivo, víno, sanitární nádoby; nádoby tvaru zvířat a rostlin, figurální práce —► purpurová růže, chinoiserie, pestré květy Habánská fajáns Podnosy, fajáns, Morava a Slovensko, 1607,1634; džbánek, Morava, 1618; láhev, Slovensko, 1675 Holičská fajáns Kamenina • Materiál pro výrobu užitkové keramiky i pro venkovní použití —► vlastnosti: trvanlivost, pevnost, malá nasákavost; vysoká teplota vypalování (proces slinováni) —> složení: jíl, živec (základem tvrdé kameniny - 1300°C; vápenec (tzv. vápencová kamenina - 1100°C); kaolín • Josiah Wedgwood (1730-1795) —> hrnčíř, výrobce keramiky a majitel továrny —> vysoká kvalita, unikátní glazury, Inovace —> dodávky pro Kateřinu II. Velikou, královnu Charlottu —► kamenina bez polevy, s jemným reliéfem —► Queens ware —► ze žlutavé hmoty —> černé kameninové předméty —> Jasperware (jaspisová keramika) s bílými reliéfy na modrém podklade Porcelán • Míšeň: 1709, J. B. Bôttger —► zpočátku tajemství výroby —► luxusní zboží, pro bčžnou výrobu fajáns - napodobuje porcelán tvary I malbou —> technika dekorování muflovými barvami: Štrasburk, před 1750 - možnost použít bohatou barevnou paletu • 1. obdobbí: —> tzv. Bôttgerova kamenina (tmavě červená) a Bottgerův porcelán —► plastický dekor dle čínských vzorů • Hôroldt: 1720-1740 —> jemnč malované chinoserie • J. J. Kändler: 1731-1775 —> typ porcelánovém plastiky - kopírována v celé Evropě i v 19. stol. - i monumentální plastika • Nejvíce manufaktur ve Francii a Německu Porcelán • Zřizovány kabinety porcelánu - od saského kurfiřta Augusta Silného • Vídeň: 1718 —► I. C. Paquier —> chinoiserie černe a zlate malované —> 1744 zestátněna - figurální plastika • Německo: Nymfenburk —> Berlín —> Frankenthal —► Ludwigsburg • Francie: Vincennes (1745) —> Sevres (měkký porcelán) • Anglie: Chelsia —► Derby —► Worcester (tzv. kostní porcelán) • Rusko: Petrohrad (1744, carevna Alžběta) - I figurky mužíků) • Konec 18. stol. - výroba levnější, vytlačil fajáns Konvička, porcelán, mosaz, Míšeň, 1725-1735, období J. Horoldta; talíř, porcelán, Míšeň, kol. 1735 Soubor na kávu a čokoládu, porcelán, Vídeň, 1780-1788; talíř, porcelán, Vídeň, 1750-1755 Sklo • Sklo malované emailem: lilii :# —► z renesance - válcové číše ke slavnostním účelům —► výzdoba: erby, orel, výjevy historické, lovecké aj. —► Čechy, německá oblast (severní a severovýchodní Čechy, šumavské a jihočeské sklárny) • Sklo malované černým emailem tzv. Schwarzlotem: —► Jan Schapor, Norimberk • Sklo řezané: —► Kašper Lehmann - vůdčí osobnost první generace řezačů skla na dvoře Rudolfa II. —> žáci - pokračování v Norimberku —> norimber. poháry s víkem a vysokou nohou s prstencem (pohledy na města, figurální a květinové kompozice) • „Český křišťál" (k nerozeznání od horského křišťálu): —► dokonalejší silnostěnnó draselnatovápenaté či křídové sklo - přelom 70. a 80. let —► dekor zprvu v ploché matné řezbě Sklo • České sklo: —> precizní práce, dokonalost zejména po 1700 —► srovnatelné jen nejlepií sklo z Durynska, Saska a Braniborska (podíl českých sklářů) —► tvar: poháry na nízké ffasetové nožce se zatavenou rubínovou, avanturinovou či kobaltovou spirálou —► nový tvar - loďka ve tvaru lastur, karafy na likéry —► okolo 1700 plná řezba s motivy ornamentálními i figurálními podle grafických předloh (pohledy na města, galantní, lovecké scény, biblické, mytologické výjevy) • Slezsko: do 1742 součástí koruny české, specifický druh řezby -jemné fialové zbarvení, řezba do hloubky nebo do výšky —► střediska: hraběcí schaffgotská huť v Peterdorfu („těžká" řezba), lobkovická huť ve Wiesau (hladké tvary) Sklo • Dvojstěnné sklo: -> kolem 1725 —► mezi dvěma skleněnými stěnami rytý zlatý nebo stříbrný plátek, často barevně lazurovaný • Sklo malované černou a zlatou barvou: —► Ignác Preissler, 1710 -1740 v Kunštátu - souvislost s dekorací porcelánu • Mléčné sklo: —► kolem poloviny století —► výzdoba emailovou barvou —► konkurence porcelánu - číše, mísy, láhve, koflíky s miskami, kalamáře, konvice, cukřenky • Většina českého skla —> vývoz (i lustry a rámy zrcadel) • Křišťálové sklo —► přizpůsobení tvarů klasicistním formám -1799 ještě 79 sklářských hutí Číše s víkem, řezané sklo, severní Čechy, kol. 1700; pohár s víkem, Slezsko, 1700; číška, dvojstěnné sklo, české země, kol. 1730; konvička, broušený horský křišťál, Milán nebo střední Evropa, po 1600