1880/1890 -1915 Art nouveau, Jugendstil, Secession • počátek v 80. letech 19. století - kresby Aubreyho Berdsleye, architektura Victora Horty a manifest Henryho van de Velde Déblaiement ďArt (Čisté umění) * všechny oblasti: architektura, malířství, sochařství, umělecké řemeslo, grafika * pokus o reformaci vizuální kultury podle modernistických myšlenek -reakce na technologické, ekonomické, politické změny, na industrializaci, růst měst; hledání moderního tvarosloví • 1900 • 1895 • 1897 • 1898 založení galerie Ľ Art Nouveau v Paříži (obchod a ateliér Siegfrieda Binga); po 1895 rozšíření do Evropy a Severní Ameriky výstava v Bruselu výstava skupiny le Six v Paříži: „je nutné začlenit umění do současného života, přetvářet obyčejné věci, které nás obklopují, v umělecká díla" Světová výstava v Paříži - vrchol, po 1900 celosvětový rozmach; konec s příchodem 1. světové války Inspirace * typické znaky: reakce na historizující slohy, organické formy, úponky, tvary inspirované přírodou, křivka, asymetrie; exotické materiály, zlacené kování, bohaté barvy * různé inspirační zdroje a jejich kombinace: lidové umění, Anglie, Japonsko (japonské dřevoryty), umění severoafrické a z Blízkého východu * přírodní, historické a symbolické odkazy; motiv „rozpleteného biče" * přírodní motivy: rostliny i zvířata, princip růstu, metamorfóza, ženské tělo * záměr vytvořit kompletní umělecké dílo Gesamtkunstwerk, návrhy exteriérů i interiérů, koncipování celých interiérů * nové obchody: Liberty's v Londýně, La Maison Moderně a ĽArt Nouveau v Paříži, Louis Comfort Tiffany prodával své zboží v Paříži, Emile Gallé a Louis Majorelle zakládali obchody v mnoha evropských městech * rostoucí význam muzeí: Hamburk, Budapešť, Kodaň, Oslo, Paříž, Londýn ^Francie Nancy 1901 založení Alliance Provinciale des Industries ďArt (později École de Nancy) středisko výroby secesního nábytku: Emil Gallé (vyřezávané intarzie, marketerie) a Louise Majorelle vliv francouzského nábytku 18. století: dýha, marketerie, zlacené reliéfy proklamovaný cíl -„ sloučení logiky a podstaty života"; hlavní motivy -květiny, hmyz (vážky) Eugéne Vallin (1856 - 1922) a Emile André (1871 - 1933): nábytek z jednoduchého dřeva, vliv organické abstraktní belgické secese Paříž obnova francouzské řemeslné tradice - rokokem inspirovaný nábytek 1895 Siegfried Bing, zvaný Samuel - nový obchod, především výroba nábytku; zakázky řadě návrhářů: Georges de Feure, Edward Collona, Eugéne Gaillard Eugéne Gaillard navrhl ložnici a jídelnu pro Bingův pavilon - dřevo vytvaroval do forem napodobujících stvoly; exotická dřeva - mahagon, amarant, růžové dřevo, tmavý ořech Hector Guimard -metro, podle linií název Le Style Metro, impozantní, architektonický nábytek Eugene Va Min Jídelna, 1903 Emil Gallé (1846-1904) Postel, 1904 palisandr, ebenové dřevo, perleť * tvarosloví nábytku 18. století • nádherná marketerie - leštěné dřevo v kombinaci s exotickými druhy dřeva NÁBYTEK FRANCOUZŠTI VÝROBCI NÁBYTKU SE CHTĚLI OSVOBODIT OD TRADIČNÍCH OMEZENI A NANCY A PAftlZ SE STALY PŘEDNÍMI STŘEDISKY INOVAI E ^ FRANCOUZSKÁ REVOLUCE Mésto Nancy ve východní ľrancii v devadesátých letech 19. století překypovalo tvořivosti a P.mile Gallé a ieho chránenec Louis Majorelle byli mu hvězdami. Mnoho aspektů stylu přijatých ikolou. kterou Gallé založil, můžeme vidět v |cho známé vitríne (vi; vpravo). Patři k nim poulili letténeho dreva s exotickými druhy dřevin pro marketerii (velmi femnou intarzii aplikovanou / drobných dřevených tvarů), která pokrývá všechny rovné povrchy- Motivem byly vzory laponských třeiňových květů a asymetrické prvky. nancy a příroda Gallé jako botanik a symbolista proměňoval přirodu v nábytek ne|cn v dekoraci, ale i ve formé, s příčkami ve tvaru pampelišky, rely postele pripominajicimi můr>-, žabími nohami u sloh a držadly ve tvaru motýlů. Hodné se objevovaly vážky s vypoulenýma očima zářícíma ze tmy a prepychov druhy dřeva na ro/ích malýc stolů. Tradiční technikou byla marketerie. ale jen málokterá byla tak dokonalá jako ta. kterou vytvářel Galii jenž ji krásné začlenil do svých kusů a vytvářel jemné rostlinné a zvt'ŕed vzory z různých druhů dřeva pro vitríny, stolní desky, židle a čela postelí. Majorelle byl také před st a vi teleni marketerie. ale pokladal len složitost za í v^.irr- i,"L,r. v* C i*a5>* * výnamu kiB Mbfttu ravfN fmAt f,*llŕ i «JI B|t vyoten pro ptRbtouívh^j řwrfonr>ww*/«xj 1900 YftU Ha* VftttiHllt tkoirot nohy VITRÍNA 10 .1'rra tínajnawN Ml tul* Jt > }'W" rasu * po ituiUCh JiliimJ i ni HynrirKtv ■ i c- f ■ o dvou ■ ■ ■: ■ i - • i 1 '■!--<■'■:. markntni U «to ry k vrfKJwný j prtoraa nf hŕrttn l lub i íWft im? m dtou*^ "V* Louis Majorelle (1859 -1926) Stůl, 1903 mahagon, bronz, měď * místo marketerie zlacené ozdoby, složité dekorativní formy zlacených ozdob - rostliny a květiny z oblasti Lorraine • kombinace kovu s exotickými dřevy přepychové materiály NÁBYTEK snu s m««niiii . ctintdtttojnwrNlMK M*oi)ftt to tHMc*i ttwtftM ďíjdi twrj Wíi i nať MMiu.W Í*U ÍS5tm larocnou na Ľa*. Kdy* se obeznámil s rozšířeným lacenim na reprodukcích nábytku / osmnáctého devatenáctého violeti, začal dival předními lacenym bronzovým ozdobám před markclchi. )hlast I ■ t raine iejimž hlavním měslcm le Nancy. iyla mulem tavircn ideu a Majorcllc používal . dekoraci také lepané železo. Aby přilákal kupec ze vzdálenějších misi nci Jancy, založil alehers (dílny nebo studia), v nichí lělnici vyráběli na montážní lince mnoho stejných .usu nábytku, které se prodávaly v celé Francii, .valila a ceny byly vysoké a používaný materiál byl ámérné luxusní, aby prilákal bohaté zákazníky. |ako nateriál se často používala tmavá tvrdá dreva jako nahagon. lOMPLETNl INTERIř.RY ato nova generace návrhářů se lespokoiila |en s navrhováním abytku. Přáli si vytvářet celé iieriéry a vzhledem k lomu. e mnozi z nich byli architekti, iké exteriéry budov. Verili, že iechno by melo spolu ladit jako i. oi ■ ■ ■ nebolí celkové mélecké dilo Mnoho z těchto estgnérů bylo vyškoleno i dalších méleckých disciplinách, a proto ech i val i tradiční stadia designu rancouzského nábytku, aby je nplfnicntov.il éběnista, mistr rmeslnik, kterv kontroloval ODKLADMI STOLEK H ZlACENEHQ DREVA V-rwni ] dnu id "'ijv., -t -.-.1, WfTt OTWt , -,;<- (M pwtw mv+i Icmi Ubtmlkt ivííj Tím výrobu kusu. Tato představa jednotného tvůrčího obrazu ŕizeného jediným tvůrcem dozrála u parížskych secesních návrhářů. ELEGANTNÍ A STYLIZOVANÁ PARlZ Touha po aulonomii ze strany návrhářů byla v souladu s vizi podnikatele Sieglricda Itake zvaného Samuel) Hinga. který v roce 1895 otevřel svůj obchod U \ l.i im .ti de ľ Art Nouveau v Paříži a dal stylu jméno (Art Nouveau = secese). Představoval si celé salony interiérové tvorby v neinovéjsi mode a přijal předního umeleckého truhláře Leona lallota. aby na výrobu nábytku dohlížel. Bing dal zakázky na design nábytku řadé návrhářů, mezi nimiž byl (icorges de ťeurc. Edward Colonna a hugéne Gaillard. Colonna a De Eeure navrhli obývací pokoje pro Ringův UTEKA U KRBU •, RÁMEM I RUÍWEHO RtYA Trso ijjin kus nttiN Efawd ■iVuotmimiMty l*mBD)in«I*D)