Okruhy ke státní závěrečné zkoušce. Část didaktická Obor: Učitelství španělského jazyka pro střední školy 1. Teoretická východiska didaktiky cizích jazyků (pedagogická, psychologická, lingvistická) 2. Cíle a principy výuky cizích jazyků 3. Postavení mateřského jazyka ve výuce (pozitivní transfer, interference, interlingva, překlad) 4. Nástin vývoje metodických směrů (gramaticko-překladová metoda, přímá metoda, audio-orální a audio-vizuální metoda) 5. Současné tendence ve výuce cizích jazyků (komunikativní metoda, SERR) 6. Receptivní řečové dovednosti (náročnost dle SERR, rozvíjení, aktivity, hodnocení) 7. Produktivní řečové dovednosti (náročnost dle SERR, rozvíjení, aktivity, hodnocení) 8. Jazykové prostředky (výuka slovní zásoby, gramatiky; zvuková a písemná podoba jazyka) 9. Sociokulturní kompetence ve výuce španělského jazyka 10. Typologie aktivit a cvičení (samostatná a skupinová práce, úkoly, projektové vyučování) 11. Plánování a příprava výuky (výběr učiva, plánování výuky v různých časových horizontech) 12. Didaktické materiály. Klasifikace a kritéria výběru a použití. 13. Problematika hodnocení a opravování ve výuce španělského jazyka. Identifikace a interpretace chyb. Sebehodnocení. Doporučená literatura: * Alonso, E. ¿Cómo ser profesor/a y seguir siéndolo? Madrid: Edelsa, 1994. * Alonso, E. a kol. Soy profesor/a 1, 2, Madrid: Edelsa, 2012. * Cassany, D., Luna, M., Sanz, G. Enseñar lengua, Barcelona: Graó,1994. * Giovannini, A.; Martín Peris, E.; Rodriques Castilla, M.; Simón Blanco, T. Profesor en acción. 3 díly. Madrid: Edelsa, 1996. * Griffin, K. Lingüística aplicada a la enseñanza del español como 2/L, Madrid: Arco Libros, 2005. * Hendrich, J. a kol. Didaktika cizích jazyků. Praha: SPN, 1988. * Choděra, R. Didaktika cizích jazyků. Praha: Academia, 2006. * Santos Gargallo, I. Lingüistica aplicada a la enseñanza-aprendizaje del español como lengua extranjera, Madrid: Arcol Libros, 1999.