VIKBA30 Psaní odborných textů Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D. 24. 2. 2017 Organizace výuky lCíle předmětu pro studenty: –získat kompetence pro psaní různých odborných textů v rámci VŠ i v dalším životě –obohatit odbornou komunitu o své vlastní odborné texty – časopis Inflow http://www.inflow.cz/ – lCíle předmětu pro vyučující: –vedle výše uvedených také participace studentů na Dnech informačního vzdělávání na MU – > Obsahový rámec předmětu lOdborné psaní na VŠ – co, jak a proč psát lProces psaní - volba tématu, jednotlivé fáze vzniku textu, obsah a forma odborného textu (kratší útvary/ rozsáhlejší útvary) lStruktura odborných textů – věta, odstavec, kapitola lKde a jak zveřejnit odborný text – archiv závěrečné práce, odborná periodika, recenzní řízení lVyhledávání v různých zdrojích informací, použití literatury lRedukovaný text – jeho tvorba, druhy, použití lCitace, plagiátorství a etické aspekty odborné práce lNejčastější jazykové chyby (gramatika, stylistika) lKritické psaní – metody práce s odborným textem lReflexe vlastních odborných textů l > Organizace výuky a hodnocení lDocházka –povinně 75 % studenti prezenčního studia –povinně páteční bloky dané KISKem pro studenty kombinovaného studia: 24. února, 17. března, 7. dubna, 28. dubna, 19. května 2017 lHodnocení –odevzdávání úkolů (3 průběžné + 1 závěrečný syntetizující) – zadání bude upřesněno lvšechny průběžné jsou povinné –spolupráce a aktivita v hodinách > Zdroje: Kurz práce s informacemi http://kpi.knihovna.cz/ > Na začátku cesty za odborným textem lTerminologie –Odborný text lJak vypadá lKde jej lze najít lKdo hlídá jeho odbornost lOdbornost = kvalita, srozumitelnost, záživnost, nezávislost Rysy odborného textu lStručné a věcné vyjadřování lNeosobní přístup autora a objektivnost lStyl psaní bez emocí lOdborná terminologie lZáměr autora lLogika výstavby textu lCitace nebo odkazy na jiné autory lSpecifické zaměření l > Další znaky odborného textu lOdborný přínos l lZakotvenost v současném stavu poznání l lŘešení problému l > Typy odborných textů na VŠ lŠkolní práce –Seminární práce (nácvik základních odborných dovedností) – lKvalifikační práce lBakalářská – vede k získání titulu Bc. lMagisterská diplomová – vede k získání titulu Mgr., Ing. lRigorózní – vede k získání titulu PhDr., JUDr. nebo RNDr. lDisertační – vede k získání titulu Ph.D. lHabilitační – vede k získání titulu docent l Typy odborných (akademických) textů - stěžejní l lOdborný článek lOdborný časopis lOdborná kniha –(vše v tištěné a e-formě) > Odborný článek lČlánek -obsahuje jasné, věcné, logické a srozumitelné vyjádření myšlenky nebo popis události -hledá souvislosti, příčiny, následky a analyzuje je, třídí a zobecňuje -je výsledkem subjektivního přístupu autora k dané problematice > Odborný článek lOdborný článek –písemnou formou zprostředkovává nemalé množství informací, poznatků a výsledků – –Náležitosti odborného článku: lNázev článku, jméno autora (autorů) lAbstrakt, klíčová slova lÚvodní část lJádro článku – materiál, metodika lVýsledky lZávěr lPoděkování lPoužitá literatura – Odborný časopis •Periodická publikace obsahující informace zpracované formou článků a vycházející pravidelně na určitém místě •Identifikace časopisu je zajištěna osmimístným číselným kódem ISSN (International Standard Serial Number), kterým se jednoznačně označují názvy periodik vydávaných kdekoliv na světě. •Záznamy ISSN jsou uloženy v Mezinárodním Registru ISSN l > Odborná kniha lNeperiodická publikace, prostředek šíření autorského díla, vědecké a technické informace lKategorie odborné knihy: –monografie, –sborník, –slovník, –encyklopedie –svazkové dílo –- K identifikaci slouží mezinárodní standardní kód knihy – ISBN l > Odborná kniha lKniha publikovaná v elektronické formě se nazývá elektronická kniha (e-kniha, e-book) lISBN (International Standard Book Number) - kód pro jednoznačnou identifikaci knižních vydání –Celosvětovým orgánem systému je Mezinárodní agentura ISBN v Londýně –Vrcholným českým orgánem je Národní agentura ISBN pracující v Národní knihovně ČR l > Vědecká a odborná kniha •Autor + Název + Recenzenti •Obsah – seznam všech kapitol a podkapitol •Rejstřík – místní, věcný, personální nebo nerozlišený •Obsahuje vše, co autor považuje za důležité, slouží k vyhledávání v textu knihy •Bibliografie – soupis jiných knih, na které se odkazuje v textu •Ilustrace l > Motivace k psaní lMyslete pozitivně, na psaní se těšte! l lVyberte si jeden důvod, proč psát: –Psaní mě nadevše baví, jsem grafoman –Těším se, že si někdo konečně bude muset přečíst můj výtvor –Musím všem svěřit své geniální myšlenky –Nudím se, a tak píšu –Neumím nic jiného než psát –Mám potřebu vyjádřit se jinak než ústně –Chci, aby po mně něco zbylo l l > Před zahájením psaní l10 zásadních kroků psaní odborného textu: –Zvolit si téma –(pro diplomku - bedlivě zvážit výběr osoby vedoucího práce) –Vypracovat si předběžnou osnovu –Stanovit si termín dokončení –Sepsat si nejdůležitější body práce, vytvořit mentální mapu tématu –Určit si cíle práce –Vybrat si správný software –Najít si vhodný čas pro (pokud možno pravidelné) psaní –Nastavit si odměny –Nevzdávat to! l l > Na začátku vlastní tvorby textu lZásady –Formulování hlavní (nosné) myšlenky/problému –Reflexe reálných časových možností a náročnosti práce –Vyhledávání a shromažďování potřebných informací a literatury k tématu –Hodnocení a interpretace zdrojů a informací z nich –Citování použité literatury –Závěrečné úpravy a editace textu Výběr tématu – v případě diplomové práce lRady Umberta Eca: –téma odpovídá studovanému oboru a zájmům diplomanta –prameny nutné pro zpracování tématu jsou dostupné –zpracovatelnost tématu odpovídá kulturní úrovni diplomanta –metodologické předpoklady výzkumu odpovídají zkušenosti diplomanta – l„Kdo chce psát diplomovou či dizertační práci, musí si najít takové téma, které je schopen zpracovat.“ > Formulace problému (hl. myšlenky) lNalezení vlastního přístupu k problému –Jak toho docílit? –zužování/rozšiřování tématu –seznam provokativních otázek, které se k tématu váží –klíčová slova –katalog knihovny – užší témata podle klíčových slov = VÝHODA = ihned vidíte, jaká literatura je k dispozici –zdroje na internetu – POZOR = posouzení jejich kvality!!! –správně položená výzkumná otázka > Klíčová slova lJejich funkce – při hledání zdrojů informací k tématu (jakékoli) odborné práce lUmět je určit = důležitá dovednost (rozumím podstatě textu) lJak na to? lNE předložky, spojky (tzv. stop slova), ani příslovce, věta … lANO podstatná jména, příp. přídavná jména, sousloví či fráze l > Synonyma lRozšiřují pohled na problém, vytvářejí širší pojmovou základnu pro tvorbu odborného textu lDostupné slovníky synonym (určitě: PALA, Karel. Slovník českých synonym. ISBN 8071064505) lOnline slovník – http://www.slovnik-synonym.cz lV některých textových editorech funkce „synonyma“ či „tezaurus“ lSouvisející výrazy – oborové výkladové slovníky a encyklopedie lPravopisné varianty, slova nespisovná či výrazy nářeční > Nadřazené a podřazené pojmy l lHierarchizace a konkretizace vztahů l lNadřazený klíčový pojem – kromě klíčového pojmu obsahuje i jiné pojmy –Př.: nadřazený pojem - dopravní prostředek – podřazené pojmy - vlak, automobil a letadlo – lVýrazy tradiční logiky – obecný, širší (tj. nadřazený) pojem l specifický, užší (tj. podřazený) pojem > Zužování a rozšiřování tématu l lZužování tématu = specifikování, konkretizace tématu l –Téma: Nanotechnologie –Zúžené téma: Nanotechnologie v potravinách –Jinak zúžené téma: Využití nanotechnologií pro ochranu životního prostředí l lRozšiřování tématu = zobecnění tématu – –Téma: Majetkové poměry Elišky Rejčky před založením kláštera Aula Sanctae – Mariae –Rozšířené téma: Majektové poměry Elišky Rejčky – – > Metody pro definování problému lKreativní, funkční, užitečné – –Brainstorming –Myšlenkové mapy –Abeceda – lViz například http://kpi.knihovna.cz/definovani-tematu/ – > Výběr stylu psaní odborné práce 1.První osoba jednotného čísla – singulár •nejsnadnější způsob psaní – l2. První osoba množného čísla – plurál •tzv. autorský (skromnostní) plurál – píšeme sami o sobě v množném čísle •tzv. inkluzivní plurál – zahrnujeme do textu i čtenáře (…přesuňme pozornost na další odstavec…) • • l3. Neutrální styl – neosobní vyjadřování •pasivní způsob psaní textu, odosobnění > Proces tvorby odborné práce lOsnova práce + termíny lShromažďování informací z pramenů lHodnocení, interpretace zdrojů, informací lVýzkum (je-li součástí práce) lVytváření textu lRozvíjení textu lPříprava konečné verze lRevize a korektura (typografie, pravopis!) lOdevzdání práce l l(Obhajoba práce lPublikování práce) – platí pro diplomovou práci > Čas a náročnost l lSepsat si předem osnovu či maketu celé práce l lTechnika myšlenkové mapy – užitečná! l > Hodnocení a interpretace l lNastavení správných kritérií lHodnocení zdrojů – elektronických, tištěných, netextových lHodnocení informací z daných zdrojů lBýt součástí akademické oborové komunity = porozumění odborné terminologii l > Efektivní čtení – výchozí otázky l lProč čtu tento text? lCo z textu potřebuji zjistit? lCo už o tématu vím? lJedná se opravdu o nejvhodnější text pro mou potřebu? Efektivní čtení l lStěžejní dovednost vysokoškoláka lKlíčové pro hodnocení a interpretaci informací shromažďovaných pro odborný text lSpecifika čtení odborných textů (techniky: listování, předběžné seznámení se s textem) lHloubkové – aktivní čtení lPovrchní čtení lKritické čtení – využít metod kritického myšlení l > Hodnocení textu „s tužkou v ruce“ l lJak si přivlastnit cizí text aneb POZNÁMKY –poznámky k přečteným textům –poznámky ze slyšených přednášek –typy poznámek –organizace poznámek > Struktura práce l lFormální členění – tři základní oddíly: –vstupní oddíl (např. obálka, titulní list, v případě článku nebo výzkumné zprávy abstrakt a klíčová slova) –hlavní oddíl (úvod, jádro práce, závěr) –koncový oddíl (např. rejstříky, resumé) l > Vstupní oddíl l lNěkolik prvních stran / první odstavec –Účel - čtenář by se dozví jméno autora, název univerzity nebo pracoviště a rok zpracování –Někdy anotace, klíčová slova –(Autorovo poděkování konkrétním osobám a prohlášení ohledně samostatného zpracování práce) – platí pro kvalifikační práci > Hlavní oddíl l lNejrozsáhlejší částí celé práce: –Úvod a předpokládané cíle práce –Materiál a metodika práce –Metody zpracování výzkumu (pokud proběhl) –Výsledky –Závěr l > Koncový oddíl l lLiší se podle obsahu práce: –(obvykle rejstřík, seznam zkratek, seznam obrázků, tabulek a grafů a přílohy) – platí pro kvalifikační práci –důležitou součástí každého odborného textu je seznam použité literatury (seznam literatury a pramenů, které v práci citujete nebo na které odkazujete) > Redukovaný text l lVzniká z obsahové analýzy plného textu dokumentu lSoučást odborných textů (článku, monografie nebo závěrečné práce) lRozsah se řídí účelem, k němuž je vytvářen lVždy podstatně kratší než text plný > Redukovaný text – funkce – –1. Signální (upozornění na existenci dokumentu v databázích, součást příspěvků ve sborníků různých konferencí) –2. Substituční (náhrada plného textu originálního dokumentu, vhled do určité problematiky) –3. Selekční (možnost výběru dokumentů a literatury pro další plnotextovou četbu) > Druhy redukovaného textu l lAbstrakt (referát) lAnotace lResumé lSynopse lExtrakt l > Osvědčené rady na závěr l lZáklad - vybrat si správné téma lDůkladně si časově rozvrhnout a strukturovat průběh tvorby odborného textu lDodržovat jednotný styl vyjadřování v celé práci lNepodceňovat strukturu textu lNezanedbat formální úpravy l > Druhý život odborného textu l laneb KDE A PROČ PUBLIKOVAT l lCenné zkušenosti!!! lPublikovat je ztráta času, protože jen málo odborných periodik odměňuje přispěvatele? ANO i NE! –Zvýšení autorova odborného kreditu a prestiže instituce (ústavu, katedry) –Vyšší šance na získání grantu nebo stipendia – udělení grantu často podmíněno předchozí publikační činností lPublikace – základ vědecké komunikace a diskuze Seznam použité literatury l1. BUZAN, Tony. Mentální mapování. Praha: Portál, 2007. l2. ECO, Umberto. Jak napsat diplomovou práci. Olomouc: Votobia, 1997. 271 s. ISBN 80-7198-173-7. l3. KATUŠČÁK, Dušan, DROBÍKOVÁ, Barbora, PAPÍK, Richard. Jak psát závěrečné a kvalifikační práce. 5. vyd., v českém jazyce 1. Nitra: Enigma, 2008. 161 s. ISBN 9788089132706. l4. KOPEČNÁ, Pavla. Tvůrčí psaní a vědecká práce. Brno: Masarykova univerzita, Filozofická fakulta, Ústav české literatury a knihovnictví, 2009. 328 s. Dizertační práce. Vedoucí práce: PhDr. Zbyněk Fišer, Ph.D. l5. NEKUDA, J. O metodice zpracování bakalářských a diplomových prací v ekonomických oborech a vhodných informačních zdrojích. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1996. Kapitola 2.2, Výběr tématu a cíl práce, s. 7-10. l6. PRICE, Geraldine a Pat MAIER. Efektivní studijní dovednosti: odemkněte svůj potenciál. Vyd. 1. Překlad Tereza Semotamová. Praha: Grada Publishing, 2010, 361 s. Psychologie pro každého. ISBN 978-802-4725-277. l > Seznam použité literatury l7. SYNEK, Miloslav; SEDLÁČKOVÁ, Helena; VÁVROVÁ, Hana. Jak psát bakalářské, diplomové, doktorské a jiné písemné práce. 2., přeprac. vyd. Praha: Oeconomica, 2007. s. ISBN 9788024512129. l8. ŠANDEROVÁ, Jadwiga. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách: několik zásad pro začátečníky. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2005. 209 s.ISBN 80-86429-40-7. l9. ŽÁK, Petr. Kreativita a její rozvoj. Brno: Computer Press, 2004. l10. Jak efektivně číst odborné texty a správně psát vysokoškolské odborné práce? 1. část Jak efektivně číst odborné texty. Textová opora kurzu KPI – Kurz práce s informacemi, 2007. Dostupné z www: http://is.muni.cz/elportal/estud/ff/js07/informace/materialy/pages/cteni-psani1_opora.pdf. l lE-podpora: Kurz práce s informacemi - http://kpi.knihovna.cz/ l > pmazacov@phil.muni.cz, pmazacova@gmail.com http://kisk.phil.muni.cz/cs