Čtení odborných textů na cestě k odbornému psaní Předmět Psaní odborných textů 3. 3. 2017 Čtenářská gramotnost a VŠ •Čtení odborných textů •Umím to? • •Čtení pro zapamatování •soustředit se na to, co je třeba vědět (pro zapamatování určitých faktů) • Čtení pro psaní textu na vybrané téma •pochopit, jak jsou argumenty postaveny a k čemu směřují •pochopení interdisciplinárních souvislostí různých vědních oborů •ujasnit si, zda teoretické analýzy nebo jejich praktické využití jsou v souladu s vaším osobním přesvědčením a pohledem na svět Kritické čtení odborného článku •Dvojí přístup: •1. Číst rychleji / zjistit hlavní myšlenky a objevy •ABSTRAKT – získám přehled a jasno v posloupnosti informací •RESUMÉ a ZÁVĚR (případně mezinadpisy, náměty k diskusi) •Průběžné otázky: • Je pro mě daná informace relevantní? • Proč tento článek čtu? • Co v článku hledám? • Má smysl text číst? • • 2. Číst pečlivě – detaily •OTÁZKY + hledání odpovědí •KRITICKÝ přístup k četbě – analýza, hodnocení „objevného“ • •Důležité – rychle si osvojit ODBORNOU TERMINOLOGII • • Funkce jednotlivých částí odborného článku Kritické čtení – v kostce •Předpokladem je základní znalost tématu a porozumění tématu •Cíl: porozumět tomu, jak jsou argumenty v textu formulovány • •Co znamená kriticky číst? •Porozumět obsahu různých textů •Reflektovat to, co chtěl autor sdělit svým textem •Zhodnotit, co jste o tématu četli v různých textech •Rozvíjet své vlastní myšlenky a názory •Chápat čtení jako rozvoj vlastního myšlení • •Když čtu kriticky, nehledám primárně informace, ale hledám způsoby myšlení J • • • Čtete hloubkově – interaktivně? •Kontrolní otázky: •Víte přesně, co v textu hledáte? •Dokážete odlišovat důležité a relevantní informace pro daný účel? •Dokážete v textu identifikovat klíčová slova a informace? •Používáte stále stejný způsob čtení, i když čtete různé typy textů? •Kontrolujete při čtení pravidelně to, jestli čtenému textu rozumíte? • Víte, jak se snažit textu lépe porozumět? •Víte, jak předvídat, co bude v textu následovat? Do jaké míry jste kritickým čtenářem odborného textu? •Kontrolní otázky: •Pokládáte si při čtení otázky týkající se toho, co autor textem zamýšlel sdělit? •Považujete to, co napsal autor, za nedotknutelné? •Za jak důvěryhodný lze text pokládat? •Zamýšlíte se nad tím, jestli je pravdivé to, co autor píše? •Jste schopen/schopna rozlišit různé způsoby autorovy argumentace? •Identifikujete v textu klíčové informace a vnímáte je v kontextu toho, co o daném tématu napsali jiní autoři? •Jste schopen /schopna vyhodnotit, jak lze dané informace lépe vysvětlit či doložit příklady? •Dokážete určit tvrzení, která autor formuloval nesrozumitelně? Číst mezi řádky •Porozumět tomu, co autor zamýšlel textem sdělit •Předvídat vývoj textu • •„V sedmdesátých letech se studenti na univerzitách bouřili.“ Zdroje •Viz IS (např. Šanderová) •http://www.criticalreading.com/criticalreadingthinkingtoc.htm •http://www.criticalreading.com/learn_read_write.htm •http://writing-speech.dartmouth.edu/ • • Webová verze KPI 11 •http://kpi.knihovna.cz/efektivni-cteni/ • •