Propagace Martin Krčál •VIKBB42 Knihovnické procesy a služby •Brno, 25. dubna 2017 •propagace nových služeb Nová služba •= nutnost propagace Nová služba * druh knihovny vakademická vveřejná * objekt propagace (co chceme propagovat) * cílová skupiny (pro koho) * cíle propagace (čeho chceme dosáhnout) * forma propagace (jak budeme propagovat, jaké nástroje použijeme) * místo propagace (kde budeme propagovat) …ale nejen nové * Propagujte i starší služby * Průběžná práce s cílovou skupinou * Výzkumy = zjišťujte, co chtějí Co budeme propagovat? * přesně popsat předmět propagace vslužba - EDD, MVS, kopírování vprodukt - vlastní katalog, EIZ vimage - např. změna image knihovny, budování a posílení značky * znát ho a vědět o něm vše vklady i zápory vv čem je přínos vproč začít používat • v Cílová skupina * studenti * akademičtí pracovníci * vedení fakulty/univerzity * odborná veřejnost, komunita Cíle propagace * proč propagujeme, jaký má být výsledek vdostat do povědomí vnaučit efektivně využívat vlobby u vedení (knihovní advokacie) v??? v Forma propagace * nezanedbávat klasickou propagaci vnástěnky, upozornění na dveřích, propagační materiály * propagace v online prostředí vweb knihovny vsdílení online §dokumenty (Issuu, DocStock,...) §videotutoriály (Screentoaster, Vimeo) §odkazy (Delicious, Linkuj,...) vblogy, RSS vkomix, virtuální prohlídky,... vobrazovky PC - pronájem ve Zlíně Komunikace * e-mail, IM, telefon, formulář na webu,... * sociální sítě vFacebook, Twitter, Ning vK4U (pokus, již ukončeno) * školení, propagační akce, průzkumy * osobní setkání vvyučující, open coffee * Mobilní marketing * geolokace vgeocaching, Gowalla, Foursquare * QR kódy * mobilní hry a aplikace * m-learning vvzdělávání přes mobil * augmented reality = rozšířená realita vrealita doplněná o informace vnapř. Layar Mobilní marketing * kontextová reklama vv rámci jedné služby připomínat i další související vknihy v katalogu,... * slevové kupóny vnapř. umístit do katalogu, na web do EIZ, „odpustky“ na pokuty, registrace zdarma, spojení se soutěžemi,... * Online služby pro vývoj m-aplikací http://vator.tv/images/attachments/020211201226splash.jpg BuildAnApp appsbar_logo_b http://www.appinventor.mit.edu/sites/appinventor.mit.edu/files/logo.png [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] Další možnosti propagace * guerrilla marketing vGuerrilla Readers * mobilní marketing vgeocaching, Gowalla, Foursquare vNYPL, LoC vSMS * slevové portály * něco jiného??? Místo propagace * prostory knihovny * mimo knihovnu * online prostředí * možnost kombinace Praktický úkol * zpropagujte vdigitální knihovnu volně dostupných e-knih (beletrie zdarma) ve-prezenčku a CoD vslužbu MVS vrozhraní databáze ProQuest voprávněnost zvýšeného rozpočtu knihovny na nákup databáze Sage vněkterou ze služeb KNK vněco jiného??? Závěr •Děkuji Vám za pozornost billboard •Martin Krčál •krcal@phil.muni.cz