JAZYK, ŘEČ A PÍSMO VIKBB66 Michal Černý NA POČÁTKU BYLO SLOVO A TO SLOVO … • FORMOVÁNÍ SPOLEČNOSTI •Starší doba kamenná - společnost lovců, rybářů a sběračů (srov. Eliade Mýtus o věčném návratu) – společnosti mají řádově do sta osob •Neolit – tzv. neolitická revoluce, přechod k zemědělskému způsobu života, změna struktury společnosti, počátky vytváření písma (cca 10000 - 5000 př. Kr.) – formování větších skupin, kmenů a náčelníků •Doba železná (cca 750 př. Kr – 0) – složitá a stratifikovaná společnost •Ale jiné dělení bude pro Úrodný půlměsíc a jiné pro Moravu! • NÁBOŽENSKÉ TEXTY •Epos o Gigamešovi 2000-2500 let př. Kr. •ἱερὰ γλυφή: 2900 (více než 700 různých znaků) – ideogramy, fonogramy, determinativy. Rozluštěno 1824 Jean-François Champollionem •… •První řecké texty pocházejí až z 8. století př.n.l. v dílech Homérových, psané ovšem už evropským písmem hláskovým. •Slované se zrodili v Evropě asi v 5.-6. století našeho letopočtu a písmo vůbec neznali, byli nevzdělanými barbary a analfabety. •862(863)-886 na Moravě užívána Hlaholice SYSTÉMY PÍSMA •Jakým způsobem jsou zaznamenávána slova z běžné řeči? •Obrázky •Ideografické písmo •Slabiková písma •Hlásková písma •Existují další skupiny znaků, které je nutné zapsat: •Symbolická písma •Čísla a číslice (poziční / adiční systémy) •… IDEOGRAFICKÉ (SLOVNÍ) PÍSMO •Klínové písmo, Mezopotámie, Sumerové, Akkádové 2 000-3 000 Př. Kr. •Čínské písmo, 1200 Př. Kr. , 1 000 - 80 000 znaků • http://citarny.cz/images/stories/photo_ruzne/klinove_pismo_babylon.jpg https://is.mendelu.cz/eknihovna/opory/download.pl?objekt=24204 http://nd04.jxs.cz/975/592/42bc31e42b_75715032_o2.gif SLABIČNÉ PÍSMO •Krétské lineární písmo 1 400 - 1 300 Př. Kr. •japonské abecedy hiragana a katakana •Indická abeceda •… • • http://www.omniglot.com/images/writing/hiragana.gif HLÁSKOVÉ PÍSMO •První hláskové písmo – Féničané 1 300 př. Kr. mají 22 písmen •Řekové 24 písmen (+samohlásky) •Latinka 28 písmen vč. samohlásek, ale…. • •Historicky většinou bez samohlásek (ty jsou doplňovány z kontextu) •Zvláštní znaky •Matematické výrazy •Frege a pojmové písmo •… tak úplně hláskový systém nepoužíváme také • • https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/24/Phoenician_alphabet.svg/200px-Phoenician_ alphabet.svg.png http://vignette4.wikia.nocookie.net/necyklopedie/images/0/01/Glagolica.png/revision/latest?cb=20080 124181709 VÝHODY HLÁSKOVÉHO PÍSMA SE SAMOHLÁSKAMI •Jednoznačné identifikování slova (ale korpusy a české není oko jako oko). •Omezená a malá sada znaků •Snadné počítačové zpracování •Snadný tisk •Možnost tvorby nových slov •Otevřenost vůči cizím jazykům a transkripce •… •Avšak je potřeba se ho učit, není názorné atp. Není snadné ho zkonstruovat. • https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/9d/Papyrus_Ani_curs_hiero.jpg/200px-Papyrus_ Ani_curs_hiero.jpg http://michalm.hys.cz/photography/photo/eg13_DSC03707.JPG TACITNÍ / EXPLICITNÍ ZNALOSTI •Písmo zachycuje pojmy, které jsou v jazyce. •Jsou pro jazyk uchopitelné všechny fenomény? •Jsou fenomény, které neexistují, ale jazyk je chápe? •„Hranice mého jazyka znamenají hranice mého světa“ •Jak zachytit tacitní znalosti? •Existují tacitní znalosti? •Lze je explikovat? VZTAH JAZYKA A KOMUNIKACE •Primárním úkolem je výměna informací •Existuje vždy informační šum •Tři aktéři komunikace: •Komunikátor (vysílač) •Komuniké (sdělovaná informace) •Komunikant (recipient, přijímač) •Komunikace jako manipulace či intervence • MUSÍ BÝT KOMUNIKACE JEN VERBÁLNÍ? •Základní formou verbální či verbalizovaná (mluvená i psaná řeč) – těsná návaznost na paradigmata fenomenologická a hermeneutická. •Velkou část informací ale zachycujeme pomocí prosodie (ironie, vtip, nadsázka) •Z psychologického hlediska je důležitá také nonverbální komunikace •Médium je zpráva – jak ovlivňuje ICT komunikaci, řeč, jazyk? •Existuje možnost jak dát počítači k dispozici také nonverbální rozměr komunikace? Z ČEHO SE SKLÁDÁ JAZYK •Syntaxe odpovídá gramatické struktuře •Sémantika významu jazykových struktur: •Vysvětlit \ Vytmavit •Vyměknout \ Vytuhnout •České Velenice \ Zahraniční Poslouchajenice •Schwarzenegger \ Weißearyan •Citron \ Rozumron • •Pragmatika vysvětluje vtah jazyka k vnějšímu světu FORMÁLNÍ X PŘIROZENÉ JAZYKY •Formální jazyk má jasně definovanou syntaxi, sémantiku i pragmatiku. Je jednoznačný a stochastický. •Přirozený jazyk: vznik nových slov, nejednoznačnost, hravost, ironie, nadsázka, vtip, kontext, … • •Mohou existovat přirozené jazyky které jsou umělé? Ano. •Esperanto •Basic English BASIC ENGLISH •850 slov z angličtiny (18 sloves (-2 pomocná), 600 podstatných jmen a 150 přídavných) •Množné číslo se tvoří pomocí koncovky „S“. Pokud se množné číslo tvoří koncovkami „ES“ nebo „IES“, pak je nutno tyto koncovky použít. •Existují čtyři přípony pro slova odvozená od každého ze 300 podstatných jmen: přípony „-ER“ a „-ING“ tvořící podstatná jména a přípony „-ING“ a „-ED“ tvořící přídavná jména. •Příslovce se tvoří z přídavných jmen koncovkou „-LY“. •Stupňování se děje za pomoci „MORE“ a „MOST“. Student by měl znát a používat koncovky „-ER“ a „-EST“. •Záporná přídavná jména se tvoří předponou „UN-„. •Otázky se tvoří obrácením slovosledu a pomocným slovem „DO“. •Slovesa a zájmena se časují a skloňují jako v normální angličtině. •Složená slova se tvoří ze dvou podstatných jmen (například „milkman“) anebo z podstatného jména a slova určujícího směr (sundown). •Míry, číslovky, názvy měn (peněz), měsíce, dny, udávání času a mezinárodní slova se používají v anglické podobě. •Používají se speciální termíny z odvětví průmyslu či vědy, pokud jsou nutné pro konkrétní účel, přestože nejsou součástí Basic English. • CHOMSKÉHO HIERARCHIE JAZYKŮ https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a6/Chomskeho_hierarchie.svg/200px-Chomskeho_ hierarchie.svg.png •Gramatiky typu 0 (frázové/neomezené gramatiky) •Gramatiky typu 1 (kontextové gramatiky, Context-sensitive, CSG) •Gramatiky typu 2 (bezkontextové gramatiky) •Gramatiky typu 3 (regulární gramatiky) DOTAZY, PŘIPOMÍNKY, KOMENTÁŘE… •