„Serva ordinem, et ordo servabit te“ Organizační pokyny VIKMA16: Učící se společnost 0. přednáška Michal Černý Jak a co •Základní myšlenka: první polovina je přednáška, druhá diskuse •K diskusi je dobré mít načteno •Snažme se nepsat do šuplíku, ale na Medium Témata •Dvojí vymezení pojmu učící se společnost, technologické změny, penetrace technologií. Analýza trendů a predikce změn (Deloitte, Garners, Google Trends,..); metodologie predikce; futures studies •Vzdělávací politika dospělých, akreditační procesy a instituce, 70:20:10 •Otevřené vzdělávání a otevřená věda, MOOC, SOOC, občanská věda, Wikipedie, wiki přístup, wiki komunity, nelineární učení •Konektivismus a jeho kritika, PLE, sebeřízené a sebeurčené učení, heutagogika, učební plány, co-curiculum, portfoliová výuka a jejich kritika •Univerzity v historické perspektivě a budoucnosti, École 42, P2PU, OpenUniversity, učící se komunity, učící se společnosti, P2P learning, vzájemné učení, učení se na sociálních sítích, knihovny bez knih •Změna vzdělávacích procesů, nové formy a metody vzdělávání, učení se v kyberprostoru, kybergogika, cyberlearning vs. e-learning •Měnící se společnost, informační společnost, změna rolí, filosofické otázky učící se společnosti: Co je vzdělanost? K čemu se učíme? Celoživotní učení, učení dospělých, různé formy přístupy •Učící se člověk a AI, AC, neuronové sítě, mentální modely, kreativita, řízení kreativity. Evidence based learning, daty řízené školství a jeho kritika (dehumanisace) •edTech a korporace, komerční vzdělávání, podnikání ve vzdělávání, jak založit školu či školské zařízení •edTech v pedagogice, edTech v andragogice •Kritický přístup k edTechu, zneužitelnost nových technologií; psychologické posuny: pozornost, paměť, multitasking, HCI, HCD a edudesign •ŠVP, RVP, kariérní řád učitelů, koordinátor ICT, mentor: vzdělávací politika na ZŠ a SŠ, kompetence pro 21. století, kompetenční modely učení, alternativní vzdělávací cesty a koncepty, DIY, historické pokusy a kontexty, současné podoby alternativního vzdělávání •Technologie a technologické trendy měnící vzdělávání, edTechové diskursy, zájmové skupiny, klíčový inovátoři, pedagogika nejistoty, klíčové osobnosti trendy, myšlení a práce nahlas, cíleně budované digitální stopy •Digitální sociologie a psychologie; generace X a Y, digitální domorodci, digitální nomádi, modelování sociálních jevů, síťová generace, cognitive dissonance, influencers, vzory, filtrování obsahu, sebeverifikační teorie,... Třetí a čtvrtá vědecká revoluce, doba datová, průmysl 4.0, vzdělávání a věda založená na datech a jejich analýze, limity analýzy, BI, data mining, modelování Co se musí… •Na polovinu přednášek odevzdat přípravu – krátký text s něčím zajímavým, načteným, diskusním. A ozdrojovaný – bude na Mediu pro nás pro všechny. •Přípravy je třeba odevzdat do středeční půlnoci před příslušnou přednáškou •Chodit na polovinu setkání (kombinovaní jen na ta svoje, CŽV vůbec) •Odevzdat závěrečný úkol (Medium) a složit zkoušku •Přemýšlet, těšit se, diskutovat,…. snad. Krátká příprava •Bude nahraná v Mediu •Rozsah cca 2000 znaků včetně mezer •Pracujte s odkazy (URL) •Snažte se najít něco zajímavého pro vás, nikoli obecniny •Bodování 1-3 body za každou • Do příště •Vyplňte Google Formulář s nikem na Medium. •http://bit.ly/vikma16 •