ANALÝZA UŽIVATELSKÝCH POTŘEB TOMÁŠ BOUDA KISK 2017 KOMUNIKACE ČLOVĚK-POČÍTAČ OBSAH • Requirementy • Jak sbírat data • Jak interpretovat data • Persony • Scenarios • Use Case • Use Case Diagram • Essential Use case (activity diagram) • Task Analyses • Prioritization of requirements Tomáš Bouda HCI na KISK 2 REQUIREMENTS Tomáš Bouda HCI na KISK 3 REQUIREMENTS Identification of user needs, task and enviroment Usability goals Technology constrains Prioritization Risk analyzes Requirement Validation Personas Requirements Scenarios Use cases Essential use cases (Activity diagrams) Use case diagram Requirements REQUIREMENTS • Requirementy • Vyjádření, ktreré specifikuje, jak se bude systém chovat. • Jasné a jednoznačné • Proces: Gather data -> Interpretace -> Requirementy • Důležitá iterace • Zpřesnění requirementů • Ověření hypotéz • Potřeba dalších dat Tomáš Bouda HCI na KISK 5 REQUIREMENTS • Dva typy requirementů: • Functional requirements - what system should do • Non-functional requirements – facts constrain whole development • Data requirement - stats what data should system work withEnvironmental requirements (context of use) - contains: • Physical environment- light, dust, noise, turbulences • Social environment - collaboration, coordination, synchronization • Organizational environment - user support, hierarchical of orders, etc. • Technical environment - technology limitation, platform, compatibility (constrain functional requirements) • User requirements - stands for characteristics of intended target group and users - skills and abilities, novice, expert, casual, frequent user, • Usability requirements - usability goals and its measure (effectiveness, efficiency, safety, utility, learnability, Memorability) Tomáš Bouda HCI na KISK 6 JAK SBÍRAT DATA • Techniky sběru dat: • Interview • Dotazníky • Focus Groups • Pozorování (Jack Whalen – Call Centrum pro opravu kopírek XEROX PARK) • Deníková metoda • Studium dokumentů (materiálů) • Studium artefaktů • Analýza soc. sítí • Další etnografické metody Tomáš Bouda HCI na KISK 7 JAK SBÍRAT DATA Tomáš Bouda HCI na KISK 8 JAK SBÍRAT DATA • Jak volit metody sběru dat: • dostupnost uživatelů • Dostupnost zdroje • čas – jak dlouho mi potrvá, než pochopím uživatelův úkol • task – jedná se sekvenci kroků, nebo složitý systém překrývajících se aktivit • design – komplexní informační systém náročný na prezentaci a vizualizaci informací vs. Jednoduchý systém s jedním alertem • náročnost systému – pro experty vs. Začátečníky Tomáš Bouda HCI na KISK 9 JAK SBÍRAT DATA • Jak sbírat data • chceme potřeby uživateů – jejich denní pracovní zvyky a tooly, které používají • chceme všechny stakeholdery • chceme víc stakeholderů jednoho typu • použij víc metod (observation, interview, focus group pro konsenzus) • udělej pilot • udělej si jasno, co chceš opravdu zjišťovat/ověřit • Zaznamenávejte • Nepoužívejte • Neptejte se na konkrétní design (od toho jste tu vy) • nepoužívejte škály a ano/ne • Používejte: • otevřené otázky • jděte po motivaci Tomáš Bouda HCI na KISK 10 JAK SBÍRAT DATA Odpovězte si na dvě základní otázky: Co chtějí vaši uživatelé? Co chcete vy? Máme spoustu cílů – společenské, obchodní, finanční, ekologické apod. Tomáš Bouda HCI na KISK 11 JAK SBÍRAT DATA - Kdo je vaše cílovka? - Jaký je váš konkrétní uživatel? - Co si vaši uživatelé myslí? - Jaké jsou jejich hodnoty a cíle? - Jaké jsou jejich pracovní a denní úkoly? - Jaké jsou jejich konkrétní úkoly, které budou řešit prostřednictvím vaší technologie/ produktu/aplikace/řešení? Tomáš Bouda HCI na KISK 12 JAK SBÍRAT DATA Pozorování uživatelů v jejich přirozeném prostředí je nejvhodnější, ale zato časově náročné. Dotazníkové šetření a interview jsou vhodné k statistické analýze a v případě většího počtu účastníků výzkumu. V případě dotazníku přicházíme o přímý kontakt s cílovou skupinou. Focus groups jsou užitečné, ale náročné na organizaci. Tomáš Bouda HCI na KISK 13 „You can observe a lot by just watching.“ Yogi Berra http://en.wikipedia.org/wiki/Yogi_Berra Tomáš Bouda HCI na KISK 14 JAK SBÍRAT DATA - Jack Whalen – Call Centrum pro opravu kopírek XEROX PARK http://choo.fis.utoronto.ca/fis/courses/lis2176/Readings/bobr ow.pdf Proces pozorování - Spřátelte se s pozorovanými X nedávejte o sobě vědět. - Pozorujte všechno, co uživatelé dělají. - Zhodnoťte všechno, čeho jste si všimli (bez uživatelů i s uživateli v průběhu pozorování). - Hledejte chyby a chvíle, kdy se uživatelé zmýlí nebo jim něco nejde. Tomáš Bouda HCI na KISK 15 JAK SBÍRAT DATA Jak si vybrat respondenty? • Z cílové skupiny? • Mohou aktuálně systém užívat/nevyužívat? Nábor respondentů • Soc. sítě • „Zeptej se ségry“ • Jak respondenty motivovat? Tomáš Bouda HCI na KISK 16 JAK INTERPRETOVAT DATA • Popisujeme uživatele • Persony • Popisujeme úkol (task) • vhodné pro nové neexistující systémy • Scenarios • Use Case • Essential Use Case • vhodné pro nové neexistující systémy • Task analyses – vhodné pro popis stávajících systémů Tomáš Bouda HCI na KISK 17 1) PERSONY Persony = Abstraktní profily konkrétních lidí (našich uživatelů) - Věk - Demografické faktory - Motivace, přání, sny, záměry, cíle, chování, etc. - Obrázek a jméno Empatie, vcítění, psychologie… Tomáš Bouda HCI na KISK 18 1) PERSONY • popisujeme cílovku, uživatele, jak myslí, hodnoty a cíle, jaké nástroje používají • hledáme: tvář, jméno, duši, vztah k problému a vašemu produktu, pocity, které persona cítí ve vztahu k produktu. • chceme kvalitu, nikoli kvantitu • validace persony: známe vůbec někoho takového? Co se stane, když persona potká váš product? • chyby: persona nevychází z dat, je idealizovaná Tomáš Bouda HCI na KISK 19 1) PERSONY Tomáš Bouda HCI na KISK 20 2) SCENARIOS • cíl: zjistit vztah uživatel – úko • lidé si říkají příběhy • sdílení příběhů pomáha k tomu, že všichni budou mít představu, čeho chceme dosáhnout • zajímá mě cíl, čeho chce stakeholder dosáhnout. • vychází často z interview. • různá úroveň detailu • reálné vs. Futuristické scénáře • příkl. Silničář: sedím celý den za počítačem a sleduji, kdy přijde další žádost o vyspravení díry v silnici. Jak přijde zpráva,vyhodnotím její závažnost a hned posílám rychlé auto s pracovníkama, abychom díru v silnici oprvaili. Problém je, že často netuším, jak je díra velká a kde přesně se nachátí. Všechny zprávy jsou totiž pouze textové formou SMS. Tomáš Bouda HCI na KISK 21 3) USE CASE Tomáš Bouda HCI na KISK 22 • cíl: zjistit vztah uživatel – systém (actor – system) • inspirace z object.oriented software engineering • Use case – je záměr, co chce actor se systémem dělat (jaký je jeho cíl) – př.: vložit novou fotku s dírou v silnici • Use case je systematicky znázorněný (1., 2., 3. … ) 3) USE CASE Tomáš Bouda HCI na KISK 23 UC1 – nahlášení díry na silnici 1. Uživatel uvidí díru v silnici 2. Rozhodne se, že ji nahlásí silničářům 3. Otevře chytrou aplikaci 4. Vyfotí díru v silnici 5. Zadá GPS souřadnice 6. Přidá textovou poznámku 7. Odešle zprávu. Alternativy 5. Pokud nemá zapnutou GPS 5.1 Uživatel zapne GPS 5.2 Vrací se na bod 5 4) USE CASE DIAGRAM Cíl: vztah Actors – Use Case Tomáš Bouda HCI na KISK 24 5) ESSENTIAL USE CASE (ACTIVITY DIAGRAM) • cíl: definovat konrkétní odpovědnost aktora a systému • může obsahovat i informace, které je nutné zobrazovat v HMI apod. Tomáš Bouda HCI na KISK 25 5) ESSENTIAL USE CASE (ACTIVITY DIAGRAM) Tomáš Bouda HCI na KISK 26 Chce vložit informace o nové díře v silnice. Otevře aplikaci. Spustí mod vkládání nové díry v silnici. Požaduje foto díry. Vyfotí díru. Požaduje vložit GPS Vloží GPS Požaduje textový popis. Vloží textový popis. Zobrazí nezbytné informace pr kontrolu. Zkontroluje všechyn informace Odešle Systém odešle informace Komunikuje uživateli, že úkol je splněn. Zjistí, že úkol splněn. 6) TASK ANALYSES • Vhodné pro zmapování existujících tasků • Pomůže v hledání slabého místa v designu (definování příležitosti) • Hierarchická task analýza Tomáš Bouda HCI na KISK 28 1. Otevřít dveře 1.1 Najít klíč 1.2 Odemčít dveře 1.2.1 Strčit klíč do zámku 1.2.2 Otočít klíčem 1.3 Otevřít dveře 1.3.1 Vzít za kliku 1.3.2 Zatlačit do dveří USABILITY GOALS PRIORITIZATION OF REQUIREMENTS • Metoda MoSCoW - Must have, Should have, Could have, Won`t have Tomáš Bouda HCI na KISK 30 Funcional RQ • Aplikace musí uživateli umožnit poslat zprávu dospečerovi. • Aplikace by měla umožnit nahrát fotku díry v silnici. • Aplikace by mohla opozorňovat uživatele na ipravené díry v silnici, které sám nahlásil. Data RQ • Aplikace by musí fungovat přes EDGE a WIFI. • Aplikace musí podporuje formát JPG. Environmental RQ • Technical: Apliakce je pro Android i iPhone, měla by dordžovat Androd/iOS usability guidelines • Social: Aplikace by mohla umožnit sdílet mnou nahlášení a opravené díry na sociální sítě. User RQ (viz persony) • Aplikaci musí umět ovládat senior (60 – 100 let) • Aplikace by měla být jednoduše použitelná i při prvním použití. Usability RQ • Easy to learn (80 % uživatelů bude schopno odeslat zprávu napoprvé) • Efficient – max na 5 kliků ZDROJE: Identifying needs and establishing requirements, c2002. PREECE, Jennifer, Yvonne ROGERS a Helen SHARP. Interaction design: beyond human-computer interaction. New York, NY: J. Wiley, s. 201-238. ISBN 0-471-49278-7. The process of interaction design, c2002. PREECE, Jennifer, Yvonne ROGERS a Helen SHARP. Interaction design: beyond human-computer interaction. New York, NY: J. Wiley, 165 - 199. ISBN 0-471-49278-7. Part VI. The development process requirements specification, 2008. SEARS, Andrew a Julie A. JACKO. The human-computer interaction handbook: fundamentals, evolving technologies, and emerging applications. 2nd ed. New York: Lawrence Erlbaum Assoc., 895 - 987. ISBN 978-0-8058-5870-9. DĚKUJI ZA POZORNOST TOMÁŠ BOUDA BOUDATOMAS@GMAIL.COM KISK 2017 KOMUNIKACE ČLOVĚK-POČÍTAČ