MENTÁLNÍ A KONCEPTUÁLNÍ MODELY TOMÁŠ BOUDA KISK 2017 KOMUNIKACE ČLOVĚK-POČÍTAČ DOBRÝ DESIGN BUDEME DĚLAT TEHDY, KDYŽ VÍME… …. DOPLŇTE VĚTU Tomáš Bouda HCI na KISK 2 MENTÁLNÍ MODEL - Psychologie - Kenneth Craik, The Nature of Exploration, 1943 - Johnson-Laird, 1989 – vznik mentálních modelů při četbě - Mentální model - Představa (nikoli fakt) o fungování systému - Umožňuje předpovídat, jak se bude systém chovat a jaké akce musíme realizovat Tomáš Bouda HCI na KISK 3 PŘÍKLAD S DVEŘMI Tomáš Bouda HCI na KISK 4 PŘÍKLAD S LEDNIČKOU A MRAZÁKEM Problém: mraznička je příliš studená, chladnička je tak akorát. - dvě jednotky a dva ovládací prvky Tomáš Bouda HCI na KISK 5 PROBLÉM JE V ODLIŠNÝCH MENTÁLNÍCH MODELECH Design by měl signalizovat správný mentální model. • Uživatelé si mentální model vytvářejí na základě používání rozhraní. • Designéři si často myslí, že uživatelé automaticky mají ten samý mentální model. • Často tomu tak není. Tomáš Bouda HCI na KISK 6 ODLIŠNÉ MENTÁLNÍ MODELY ZPŮSOBUJÍ • Nepochopení • Malou výkonost systému • Chyby • Frustraci… • Atd. • Kdy jste naposledy bouchly do klávesnice? Tomáš Bouda HCI na KISK 7 DOBRÝ MENTÁLNÍ MODEL • Účelovost • Omezení • Mapování Tomáš Bouda HCI na KISK 8 JAK VZNIKAJÍ MENTÁLNÍ MODELY? - Lidé rozumějí novým věcem na základě minulých zkušeností. • „Desktop jako pracovní stůl.“ • „Textový procesor jako psací stroj.“ - Disponujeme mentálními modely našeho chování, chování našich přátel, funkčností věcí, softwarových řešení apod. - Naše modely jsou neúplné, nekonzistentní, často se mění a jsou ovlivněné předsudky. Zdroj: CARROLL, John M., Judith Reitman OLSON a Nancy S. ANDERSON. Mental Models in HumanComputer Interaction. Research Issues about What the User of Software Knows. (Washington, District of Columbia,: Workshop on Software Human Factors: Users' Mental Models May (15-16, )., 1984. Dostupné z: http://books.google.cz/books?id=mTgrAAAAYAAJ&dq=Carroll+Olsen+Mental+Models&lr=&source=gbs_navl inks_sTomáš Bouda HCI na KISK 9 MENTÁLNÍ MODELY V GUI Využíváním správných mentálních modelů při designu aplikací a webů zvýšíte úspěšnost projektu. Tomáš Bouda HCI na KISK 10 METODY ZJIŠŤOVÁNÍ UŽIVATELSKÝCH MENTÁLNÍCH MODELŮ 1. Zjistíme nezbytné objekty interaktivního rozhraní (dotazník). 2. Sbíráme preference našich uživatelů ohledně rozložení a polohy v interaktivním rozhraní (excel, etc.) Zdroj: Roth, Sandra P., Peter Schmutz, Stefan L. Pauwels, Javier A. Bargas-Avila a Klaus Opwis. Mental models for web objects: Where do users expect to ind the most frequent objects in online shops, news portals, and company web pages?. Interacting with Computers. roč. 22, č. 2, s. 140-152. ISSN 09535438. DOI: 10.1016/j. intcom.2009.10.004. Dostupné z: http://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/ Zdroj: HÁJEK, Drahomír. Použití mentálních modelů při navrhování grafického uživatelského rozhraní webových stránek akademických knihoven se zaměřením na web knihovny v Liberci. [online]. 2013 [cit. 2013-11-05]. Bakalářská práce. Masarykova univerzita, Filozofická fakulta. Vedoucí práce Tomáš Bouda. Dostupné z: . Tomáš Bouda HCI na KISK 11 Tomáš Bouda HCI na KISK 12 Tomáš Bouda HCI na KISK 13 Tomáš Bouda HCI na KISK 14 Tomáš Bouda HCI na KISK 15 METODY ZJIŠŤOVÁNÍ UŽIVATELSKÝCH MENTÁLNÍCH MODELŮ • Informační architektura – card sorting • Think Aloud Method Tomáš Bouda HCI na KISK 16 DVA DRUHY CHYB Mentální modely způsobují chyby. Zkraty (Slips) Vs. Omyly (Mistakes) Tomáš Bouda HCI na KISK 17 ZKRATY • Nevědomé chyby • Náš mentální model, který jsme si vytvořili, je správný, bohužel jsme udělali nevědomou zkratovitou chybu. • Nahodilé stisknutí špatného tlačítka. Tomáš Bouda HCI na KISK 18 ZKRATY • Odhalujeme pozorováním • Zkraty odstraníme, když vylepšíme grafický a vizuální design (větší tlačítka). Tomáš Bouda HCI na KISK 19 OMYLY • Vědomé chyby • Máme osvojený špatný mentální model a konáme podle něj. • Jsme přesvědčeni, že když odbočíme na příští křižovatce doprava, dostaneme se tam, kam chceme. Bohužel, odbočili jsme o jednu ulici dříve. Tomáš Bouda HCI na KISK 20 OMYLY • Špatně odhalitelné • Neznáme příčinu • Napravíme je poskytováním lepší zpětné vazby nebo rozšířením o další možností. • Zviditelňujeme – poskytujeme evidentnější afordance rozhraní. Tomáš Bouda HCI na KISK 21 JAKÉ JE ZDE NEBEZPEČÍ CHYBY? Zdroj: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Butterfly_large.jpg a http://arts.bev.net/roperldavid/politics/fl2000.htm Tomáš Bouda HCI na KISK 22 ELEKTRONICKÉ VOLBY Zdroj: http://www.bbc.com/news/uk-politics-30234304 Tomáš Bouda HCI na KISK 23 ZAMČEL JSEM SI VOLANT Tomáš Bouda HCI na KISK 24 DOBRÝM MAPOVÁNÍM PŘEDCHÁZÍME OMYLŮM Mercedes s500 Tomáš Bouda HCI na KISK 25 CO SNIŽUJE RIZIKO CHYB? • Fyzické limity • Sémantické limity • Kulturní limity Tomáš Bouda HCI na KISK 26 TIPS • Využívejte metafor z reálného prostředí. • Fyzické metafory v GUI umožňují poznat, jak jednotlivé objekty fungují. • Rozhrání samo prozrazuje, jak jej používat. Tomáš Bouda HCI na KISK 27 PROPAST TU BUDE VŽDY • Technologie má přinášet něco nového a užitečného… inovativního a na to nejsme zvyklí. • Propast mezi technologiemi a reálným světem tu bude vždy. Tomáš Bouda HCI na KISK 28 Reálný svět Technologie Našim úkolem je tuto propast minimalizovat. PŘEMOSTĚNÍ PROPASTÍ Zdroj: http://www.tabacka.sk/sk/show/486-dj-workshop Tomáš Bouda HCI na KISK 29 VÝZKUM V TERÉNU  Pokuste se zjistit, jaký mají uživatelé vytvořený mentální model hlavní obrazovky chytrého mobilu v případě, že mají k dispozici neomezený tarif. Kde chtějí mít uživatelé situované následující ikony aplikací: • Ikona volání • Ikona sms • Ikona emailové app • Widget wifi on/off • Ikona pro budík Tomáš Bouda HCI na KISK 30 DĚKUJI ZA POZORNOST TOMÁŠ BOUDA BOUDATOMAS@GMAIL.COM KISK 2017 KOMUNIKACE ČLOVĚK-POČÍTAČ