PŘÍMÁ MANIPULACE (NAVAZUJE NA MENTÁLNÍ MODELY) TOMÁŠ BOUDA KISK 2017 KOMUNIKACE ČLOVĚK-POČÍTAČ K ČEMU JE DOBRÉ ZNÁT UŽIVATELSKÝ MENTÁLNÍ MODEL? Tomáš Bouda HCI na KISK 2 JAK JEJ ZJIŠŤUJEME? EXPERIMENT Tomáš Bouda HCI na KISK 3 JAK BYCHOM MOHLI VYLEPŠIT TUTO ODMĚRKU? Zdroj: http://vimeo.com/3200945 (16:30) Tomáš Bouda HCI na KISK 4 JAK BYCHOM MOHLI VYLEPŠIT ODMĚRKU? Firma OXO pozorovala, jak lidé pracují s odměrkou. Zdroj: http://vimeo.com/3200945 (16:30) Tomáš Bouda HCI na KISK 5 DVA DŮLEŽITÉ KROKY 1. Akce (nalévání vody do odměrky) 2. Evaluace (zjištění, zda objem vody odpovídá mému přání) Tomáš Bouda HCI na KISK 6 CO JSME SE Z ODMĚRKY NAUČILI? 1. I když se zeptáme lidí, co potřebují, tak nám to neřeknou. 2. Odpovědi na naše otázky najdeme tehdy, když se vydáme mezi naše uživatele. 3. Lepší zpětnou vazbu dostaneme, když s sebou přineseme i prototyp. 4. Lidé často vlastní vylepšováky mají, jde o to je dostat na světlo světa. Zdroj: http://vimeo.com/3200945 (16:30) Tomáš Bouda HCI na KISK 7 BILL VERPLANK Zdroj: http://edbrenegar.typepad.com/leading_questions/2007/09/conversation- as.html Video: http://www.youtube.com/watch?v=C3rxCLhzmXY Tomáš Bouda HCI na KISK 8 DESIGNÉR MUSÍ PŘEKLENOUT… 1. Propast provedení • Jak poznám, že systém umí udělat to, co požaduji? 2. Propast zhodnocení • Jak poznám, že systém opravdu udělal to, co jsme zamýšlel? Tomáš Bouda HCI na KISK 10 PROPAST PROVEDENÍ • Umožňuje systém udělat to, co opravdu uživatel potřebuje? • Úmysl ---- proveditelné akce. • Kolik úsilí mě stojí zjistit, co mám vše se systémem udělat? Tomáš Bouda HCI na KISK 11 PROPAST PROVEDENÍ Př. zapnutí nahrávání na kazeťáku – toto je z pohledu uživatele jeden úkon, avšak je třeba několik kroků k tomu, aby byl nahrávacím zařízením vykonán – je třeba nastavit dobu nahrávání, zvolit médium, naladit stanici, stisknout OK. Tomáš Bouda HCI na KISK 12 PROPAST PROVEDENÍ Př. zapnutí titulků k filmu prostřednictvím BSPlayeru. V reálném světě je třeba najít titulky, stáhnout je, spustit, načasovat (když je třeba). Tomáš Bouda HCI na KISK 13 PROPAST ZHODNOCENÍ … je rozdíl mezi reálným stavem systému a naším očekáváním. Měřítkem může být míra úsilí, které musíme vynaložit na to, abychom zjistili, v jakém stavu se systém nachází. Je na první pohled jasné, jestli je PC zapnutý? Tomáš Bouda HCI na KISK 14 PROPAST ZHODNOCENÍ V případě chybového hlášení, které nekonkretizuje problém, je propast zhodnocení rovna tomu, za jakou dobu a vynaložené úsilí přijdeme na to, kde je chyba. Vodafone – neautorizované číslo. Tomáš Bouda HCI na KISK 15 PROPAST ZHODNOCENÍ V případě chybového hlášení, které nekonkretizuje problém, je propast zhodnocení rovna tomu, za jakou dobu a vynaložené úsilí přijdeme na to, kde je chyba. Vodafone – neautorizované číslo. Tomáš Bouda HCI na KISK 16 JAK SNADNO MOHU: 1. Zjistit funkci zařízení? 2. Určit, jaké akce přístroj umožňuje? 3. Poznat, zda je systém v požadovaném stavu? 4. Určit mapování od úmyslu po reálný pohyb? 5. Provézt akci? Tomáš Bouda HCI na KISK 17 JAK PŘEMOSTI PROPASTI? 1. Viditelnost –afordance • zjevné vlastnosti rozhraní, které naznačují, jaké má rozhraní funkce • Don Norman: Afordance: http://www.youtube.com/watch?v=NK1Zb_5VxuM 2. Zpětná vazba 3. Konzistence • standardy 4. Bezchybné ovládání • tlačítko zpět 5. Systematické objevování • musí být zajištěno systematické objevování možností a funkcí 6. Spolehlivost • systém musí fungovat, nic by se nemělo dít nahodile Tomáš Bouda HCI na KISu 18 SKVĚLÝ PŘÍKLAD ŠPATNÉHO DESIGNU Bill Moggridge (IDEO): http://www.youtube.com/watc h?v=kVkQYvN4_HA (12:25) Kniha: Designing interactions http://www.designinginteracti ons.com/chapters Tomáš Bouda HCI na KISK 19 PŘÍKAZOVÝ ŘÁDEK VS. GUI Který přístup je lepší? Co dělá tyto dva přístupy odlišné? • Okamžitá zpětná vazba • Nepřetržitá reprezentace objektů • Použité metafory z reálného prostředí Zdroj: SHNEIDERMAN. Direct Manipulation: A Step Beyond Programming Languages. Computer. 1983, roč. 16, č. 8, s. 57-69. ISSN 0018-9162. DOI: 10.1109/MC.1983.1654471. Dostupné z: http://ieeexplore.ieee.org/lpdocs/epic03/wrapper.htm?arnumber=1654471 Tomáš Bouda HCI na KISK 20 PŘÍKAZOVÝ ŘÁDEK VS. GUI Princip Příkazový řádek GUI Viditelnost Zpětná vazba Konzistence Bezchybné ovládání Systematické objevování Tomáš Bouda HCI na KISK 21 PŘÍKAZOVÝ ŘÁDEK VŠAK MÁ SVŮJ ÚČEL… Tehdy, když jsou jeho slabé stránky využívány jako silné. Programátoři se bez příkazového řádku neobejdou – jejich práci to dělá mnohem jednodušší. Např. když potřebujeme všechny složky v PC, které obsahují slovo „kisk“ přesunout do jednoho adresáře. Tomáš Bouda HCI na KISK 22 SYSTEMATICKÉ OBJEVOVÁNÍ – ANO, ALE… Zdroj: Takeo Igarashi Tomáš Bouda HCI na KISK 23 PŘÍMÁ MANIPULACE - GESTA Je tento typ manipulace více přímý, nežli myš a klávesnice? Jaká je propast provedení? Jaká je propast zhodnocení? Learnability? Jak je těžké naučit se ovládat skryté funkce systému? Zdroj: http://interactions.acm.org/archive/view/september-october-2010/gestural-interfaces1 Tomáš Bouda HCI na KISK 24 LITERATURA HUTCHINS, Edwin, James HOLLAN a Donald NORMAN. Direct Manipulation Interfaces. Human-Computer Interaction. 1985-12-1, roč. 1, č. 4, s. 311-338. ISSN 0737-0024. DOI: 10.1207/s15327051hci0104_2. Dostupné z: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1207/s15327051hci0104_2 NORMAN, Donald A. Design pro každý den. 1. vyd. v českém jazyce. Praha: Dokořán, 2010, 271 s. ISBN 978-80-7363-314-1. Tomáš Bouda HCI na KISK 25 ZADÁNÍ ÚKOLU https://drive.google.com/a/kisk.cz/file/d/0B9SlvQlurzUwTHR4 NG5udVF3djQ/view?usp=sharing Tomáš Bouda HCI na KISK 26 DĚKUJI ZA POZORNOST TOMÁŠ BOUDA BOUDATOMAS@GMAIL.COM KISK 2017 KOMUNIKACE ČLOVĚK-POČÍTAČ