EVALUACE HEURISTICKÁ ANALÝZA A TESTOVÁNÍ POUŽITELNOSTI TOMÁŠ BOUDA KISK 2017 KOMUNIKACE ČLOVĚK-POČÍTAČ JAK ZJISTIT, ZDA JSME NAVRHLI DOBRÉ ROZHRANÍ? • Viditelnost stavu systému • Spojení mezi systémem a reálným světem • Uživatelská kontrola a svoboda • Konzistence a standardizace • Prevence chyb • Rozpoznání místo vzpomínání • Flexibilní a efektivní použití • Estetický a minimalistický • Pomoc uživatelů poznat, pochopit a vzpamatovat se z chyb • Nápověda a návody Zdroj: http://human-computer-interaction.webnode.cz/testovani-a-hodnoceni-rozhrani/metody- testovani/heuristicka-analyza/ Zdroj: NIELSEN: http://www.nngroup.com/articles/ten-usability-heuristics/ Tomáš Bouda HCI na KISK 2 TYPOLOGIE EVALUACE Kritická evaluace (s experty) • Heuristická analýza (HA) Empirická evaluace (s uživateli) • Testování použitelnosti - Usability Testing (UT) Formální evaluace • K měření slouží vytvořený model uživatele Automatická evaluace • Automatizované systémy a softwarové řešení Tomáš Bouda HCI na KISK 3 HEURISTICKÁ ANALÝZA Tomáš Bouda HCI na KISK 4 KDY DĚLAT KRITICKOU EVALUACI? • Před UT • Při inovaci rozhraní • Když potřebujete důkazy, že v systému jsou chyby • Před zveřejněním Zdroj: Usability Inspection. In: ETRE [online]. © 2004-2012 [cit. 2012-10-14]. Dostupné z: http://www.etre.com/usability/inspection/ Tomáš Bouda HCI na KISK 5 HEURISTICKÁ ANALÝZA Jacob Nielsen „Perhaps the best-known design and usability guru on the Internet“. (Financial Times) „The king of usability". (Internet Magazine) http://www.nngroup.com/ Tomáš Bouda HCI na KISK 6 HEURISTICKÁ ANALÝZA (HA) Malá skupina (3-5) expertů zkoumá uživatelské rozhraní: • Experti samostatně zkontrolují systém a definují chyby, které jsou v nesouladu se stanovenými principy použitelnosti (heuristikami). • Nálezy jsou agregovány do jednoho dokumentu. HA může být použita jak na hotové rozhraní tak na papírové prototypy, mockupy apod. Zdroj: http://www.nngroup.com/topic/heuristic-evaluation/ Tomáš Bouda HCI na KISK 7 10 PRINCIPŮ POUŽITELNOSTI PODLE NIELSENA (HEURISTIKY) • Viditelnost stavu systému • Spojení mezi systémem a reálným světem • Uživatelská kontrola a svoboda • Konzistence a standardizace • Prevence chyb • Rozpoznání místo vzpomínání • Flexibilní a efektivní použití • Estetický a minimalistický • Pomoc uživatelů poznat, pochopit a vzpamatovat se z chyb • Nápověda a návody Zdroj: http://human-computer-interaction.webnode.cz/testovani-a-hodnoceni-rozhrani/metody- testovani/heuristicka-analyza/ Zdroj: NIELSEN: http://www.nngroup.com/articles/ten-usability-heuristics/ Tomáš Bouda HCI na KISK 8 PROCES HA Experti prochází design rozhraní několikrát • Všímají si detailů, architektury i dalších okolností, které mají vliv na průchod uživatele systémem (flow). • Porovnávají systém s principy použitelnosti • … a zvažují vše, co jim přijde na mysl. Principy použitelnosti • Nielsenovy heuristiky – upravené heuristiky? • Nehodí se jiná kategorie principů – heuristiky pro virtuální svět, mobilní technologie ovládané gesty, apod. Tomáš Bouda HCI na KISK 9 PROČ JE TŘEBA VÍCE EVALUÁTORŮ? Žádný expert nenalezne všechny chyby! Někteří naleznou více než jiní. Zdroj: NIELSEN: http://www.useit.com/papers/heuristic/heuristic_evaluation.html Tomáš Bouda HCI na KISK 10 POMĚR NALEZENÝCH CHYB K CENĚ 5 expertů je rozumné číslo v porovnání s množstvím nalezených problémů. • Průměrně 1 evaluátor nalezne 35 % problémů • 5 evaluátorů nalezne až 75 % problémů Tomáš Bouda HCI na KISK 11 POMĚR NALEZENÝCH CHYB K CENĚ Náklady na HA se přestávají vyplácet v případě najmutí více jak 5 expertů. Tomáš Bouda HCI na KISK 12 POMĚR NALEZENÝCH CHYB K CENĚ Jeden z výzkumů Nielsena říká, že: • benefit díky HA byl u softwaru 500,000 USD • náklady na HA byly 10,500 USD HA se vyplatí přibližně 48x Zdroj: http://www.useit.com/papers/heuristic/heuristic_evaluation.html Tomáš Bouda HCI na KISK 13 FÁZE HA Před-evaluační školení expertů • Poskytuje expertům základní znalosti o zkoumané doméně. • Seznamuje evaluátory se scénářem. Individuální evaluace produktu a agregace výsledných dat Měření intenzity problému • Stanovuje míru naléhavosti nalezeného problému a potřebu jej opravit. • Může být řešeno individuálně a následně společně. Skupinový rozhovor • Vzájemná reflexe mezi evaluátory. • Evaluátoři s vývojovým týmem. Tomáš Bouda HCI na KISK 14 HEURISTICKÁ ANALÝZA - PRAKTICKY 1. Instruujte experta – vytvořte scénář • Pokud testujete systém „ walk-up-and-use“ nebo je expert odborníkem v dané oblasti, pak školení můžete vynechat. 2. Každý expert projde rozhraní alespoň 2x • a) Sleduje flow a širší rámec systému. • b) Soustředí se na specifické elementy rozhraní. 3. Každý expert sepíše nalezené problémy • každý problém jednotlivě (problém v jednom prvku UI, nekonzistentnost, problém s celým rozhraním, nebo něco chybí…) • odkazuje na konkrétní heuristiky Tomáš Bouda HCI na KISK 15 HEURISTICKÁ ANALÝZA - PRAKTICKY 4. Měření intenzity problému • každý evaluátor odhaduje závažnost problému jednotlivě • odhaduje potřebné zdroje (čas, finance) na opravu Výsledek je závislý na: • Frekvenci výskytu problému • Míře dopadu na uživatele – jaké úsilí bude muset uživatel vyvinout, aby problém vyřešil? • Míře persistence – je problém stálého charakteru, nebo při jednom překonání již nebude kritický? Tomáš Bouda HCI na KISK 16 HEURISTICKÁ ANALÝZA - PRAKTICKY Měření intenzity problému 0 – Nejedná se o problém použitelnosti. 1 - Problém kosmetického rázu - problém by měl být řešen jen v případě, že na něj máme čas a zdroje. 2 - Drobný problém použitelnosti - nízká priorita. 3 - Důležitý problém použitelnosti - měl by být řešen. 4 - Katastrofa použitelnosti - problém musí být vyřešen dříve, než se systém dostane k uživatele! Tomáš Bouda HCI na KISK 17 MĚŘENÍ INTENZITY PROBLÉMU - PŘÍKLAD Problém: Před odesláním fotky není možné vložit zprávu pro silničáře. Intenzita: 2 – Drobný problém použitelnosti Heuristika: Pomoc uživatelů poznat, pochopit a vzpamatovat se z chyb Popis: Když vyfotím fotku silnice, není možné k ní následně přidat zprávu pro silničáře. Není to úplná katastrofa, protože foto lze odeslat i bez textu. Problém je, že uživatel očekává, že může text vložit. Není si následně jistý, proč mu je tato funkce odepřena. Doporučuji chybu opravit. Tomáš Bouda HCI na KISK 18 Tomáš Bouda HCI na KISK 19 NÁSLEDNÝ SKUPINOVÝ ROZHOVOR • Experti, pozorovatelé a vývojářský tým • Diskuse nad celkovým charakterem rozhraní • Navržení řešení pro kritické problémy použitelnosti • Vývojářský tým zhodnotí potřebné náklady na opravu • Brainstorming Tomáš Bouda HCI na KISK 20 TESTOVÁNÍ POUŽITELNOSTI (USABILITY TESTING) Tomáš Bouda HCI na KISK 21 Tomáš Bouda HCI na KISK 22 TESTOVÁNÍ POUŽITELNOSTI Formativní výzkum (spíše kvalitativní) • Exploratorní testování • Hodnotící testování Sumativní výzkum (spíše kvantitativní) • Validační a verifikační testování • Komparativní testování (A/B testování) Tomáš Bouda HCI na KISK 23 V PRAXI 1. Vyberete úkoly (task), které chcete otestovat 2. Vytvoříte scénáře (scénář/task) 3. Najdete uživatele 4. Necháte je procházet tasky 5. Sledujete, nahráváte, měříte 6. Post-interview s úživatelem 7. Analyzujete a interpretujete data Tomáš Bouda HCI na KISK 24 JAKÉ TASKY? • Často používané • Kritické pro byznys, zážitek… • Aktuálně upravované • Nové funkce Tomáš Bouda HCI na KISK 25 SCÉNÁŘ Písemný dokument ke každému tasku. Obsahuje: • Popis tasku • Hypotéza • Uvedení do situace • Doplňující otázky • Problémové oblasti Příklad: https://dl.dropboxusercontent.com/u/556750/KISK_201 2-11-15/kopta-testing-proposal-20120126.01.pdf Tomáš Bouda HCI na KISK 26 POPIS TASKU Co je cílem testování? • Funkce, část, celá aplikace, průchod aplikací. • „Cílem testování je odhalit…“ • „Smyslem je vylepšit…“ Tomáš Bouda HCI na KISK 27 HYPOTÉZA • Jaké je vaše očekávání? • Stanovujete podobně jako v kvantitativním výzkumu. • Interpretace je však do jisté míry subjektivní. • Nástroj pro uspokojení stakeholderů. Tomáš Bouda HCI na KISK 28 Tomáš Bouda HCI na KISK 29 UVEDENÍ DO SITUACE „Právě Vám vnuk nainstaloval novou aplikaci, která umožňuje upozorňovat silničáře na rozbité silnice a chodníky. Zapněte aplikaci a odešlete hlášení o rozbitém chodníku před Vašim domem.“ • Krátké, jendoznačné, v jazyce uživatele, navádí uživatele udělat požadovanou akci. • Můžete připravit dopředu na papírku. PROSTŘEDÍ A SITUACE Co nejrealističtější prostředí • Kavárna • Ulice Netestujete uživatele, ale rozhraní!!! • Upozorněte uživatele, že když se něco nepovede, není to jeho chyba, ale chyby systému. • Kupte mu kafe. • Dopředu se zeptejte, zda něco nepotřebuje. • Po testování si s ním pokecejte. Tomáš Bouda HCI na KISK 30 ASISTOVAT NEBO NE? Co když se respondent zasekne na první obrazovce? Tipy: Přečtěte si ještě jendou scénář… Otevřené otázky: • Tak v čem je problém? Návodné pobídky: • Už jste byl blízko, jak jste se díval do toho menu. Tomáš Bouda HCI na KISK 31 KOLIK POTŘEBUJEME UŽIVATELŮ? • Chyby se začnou s více uživateli opakovat. • 5 uživatelů nalezne 80 % chyb nalazených 20 uživateli. • 5 uživatelů nalezne problémy s vysokou závažností Doporučujeme 5 – 8 uživatelů. Záleží na to, no…. Tomáš Bouda HCI na KISK 32 CO MĚŘIT? Efektivita (Efectivity) • Odpovídá tomu, zda je uživatel schopen dokončit scénář a tasky. • Měříme chyby, míru úspěšnosti, míra asistence testera Výkonost (Efficiency) • Odpovídá úsilí, které musí uživatel vynaložit, aby dokončil úkol. • Měříme čas, interpretujeme vyjádření uživatele. Spokojenost • Intepretujeme názory, postoje uživatele • Škála spokojenosti, datazník apod. Tomáš Bouda HCI na KISK 33 THINK ALOUD Metoda hlasitého myšlení pro sběr kvalitativních dat. Kořeny v psychologii, kognitivní vědě Uživatel při testování říká: • Co si myslí • Co právě dělá • O čem přemýšlí • Co mu letí hlavou Tomáš Bouda HCI na KISK 34 HODNOCENÍ ZÁVAŽNOSTI PROBLÉMU • Kritické: Ztráta dat nebo nemožnost dokončit úkol. • Zásadní: definice ?? (Problémy, které zpomalují průchod taskem? Problémy, které způsobují frustraci? Jak vysokou? • Méně zásadní: definice ?? • Nedůležité: nemá vliv na použitelnost, není třeba opravovat SUM: Hodnocení vážnosti pomáhá při prioritizaci oprav chyb. Zároveň je však velice subjektivní. Tomáš Bouda HCI na KISK 35 POROVNEJ HA A UT • Máte papírový prototyp. Použijete nejdříve UT a pak HA? Nebo nejdříve HA a pak UT? Proč? • Do vaší aplikace jste vložili novou funkcionalitu. Jak ji otestujete? • #KISKHCI – Formulujte „uvedení do situace“ a v několika bodech popište, jak byste postupovali při testování použitelnosti vaší aplikace. Tomáš Bouda HCI na KISK 36 HEURISTICKÁ ANALÝZA VS. UŽIVATELSKÉ TESTOVÁNÍ • HA je často rychlejší (1-2h.) nežli UT. • Výsledky HA jsou již interpretované experty. • Výsledky UT jsou přesnější. • Berou v úvahu aktuální uživatele, jejich práci, situaci, rozpoložení apod. • HA může najít špatné problémy a ty opravdové pominout. • HA neklade nároky na uživatele. Tomáš Bouda HCI na KISK 37 TAKE AWAY MESSAGE #1: HA dělejte dřív než UT. Tomáš Bouda HCI na KISK 38 ZDROJE: Dumas, J., & Fox, J. (c2008). Usability testing: current practice and future directions. In A. Sears & J. Jacko, Human-computer interaction handbook: fundamentals, evolving technologies, and emerging applications (2nd Ed., pp. 1129 - 1149). New York: Lawrence Erlbaum Associates. Tomáš Bouda HCI na KISK 39 DĚKUJI ZA POZORNOST TOMÁŠ BOUDA BOUDATOMAS@GMAIL.COM KISK 2017 KOMUNIKACE ČLOVĚK-POČÍTAČ