ODBORNÉ VĚDECKÉ ÚTVARY ODBORNÉ TEXTY —monografie, odborná studie, odborný článek, polemika, referát, koreferát, přednáška, posudek, recenze, diskuze, debata, kvalifikační práce, seminární práce… MONOGRAFIE ¢uceleně zpracovává jedno, obvykle úzce vymezené či specializované téma —pojednává o jedné osobnosti, jednom problému, jedné vědecké otázce ¢jde o vědecké odborné dílo, zpracované jedním autorem na vyšší odborné úrovni —v knihovnách jako publikace označena jako nesériové dílo vydané jako jeden nebo konečný počet svazků —může být vydána v rámci periodického sborníku ¢pokud je dílem několika autorů nazývá se kolektivní monografií ODBORNÁ STAŤ ¢odborný článek —kratší písemná vědecká práce, obsahující poznámkový aparát, publikovaná v odborném periodiku ¢odborná studie —delší písemná vědecká práce, obsahující poznámkový aparát, publikovaná v odborném periodiku ¢odborné periodikum —periodicky či neperiodicky vydávaná odborná vědecká publikace (časopis, sborník aj.) ¢seminární práce a referáty —splňují požadavky kladené vyučujícími —jsou odbornými pracemi se základními náležitostmi ¢poznámkový aparát, nebo průběžné odkazy v textu a seznam použité literatury, rejstříky apod. ¢kvalifikační práce —bakalářská práce —magisterská práce —rigorózní práce —dizertační práce —habilitační práce ¢formulace grantových projektů —zprávy o průběžných a závěrečných výsledcích ¢prezentace vědeckých výzkumů a jejich výsledků ¢odborná esej —úvaha na zvolené téma, která výrazně odráží hodnoty a postoje autora —je mnohem subjektivnější než odborná stať —např. odborné eseje Michela Foucaulta nebo Umberta Eca —formální požadavky jsou druhořadé, poznámkový aparát bývá poměrně chudý, autor však obvykle klade důraz na závěrečný seznam použité/doporučené literatury —stojí na hranici mezi odbornými a literárními žánry —náročný žánr, vyžaduje hlubokou znalost problematiky, relevantní literatury, literární talent, případně životní moudrost — BIOGRAGIE ¢umělecký žánr založený na popisu života nějaké většinou známé osobnosti (umělec, politik, sportovec…) ¢měla by popisovat život dané osoby v souvislostech, komplexně a nezaujatě ¢životopis dané osoby napsaný někým jiným ¢pokud je autorem biografie sám autor, jedná se o autobiografii ¢ MLUVENÉ VĚDECKÉ PROJEVY ¢diskuse ¢seminář ¢přednáška ¢konference —referáty a koreferáty —vývěskové (posterové) sekce —panelové (round-table) diskuse —kulaté stoly —odborné dílny (workshopy) ¢ DISKUZE, DIALOG ¢Diskuze —věcný rozhovor několika osob nad určitým tématem —cílem není rozhodovat, ale hledat shodu —věc pečlivě rozebrat z různých stránek, shromáždit argumenty a případně připravit půdu pro racionální rozhodnutí ¢Dialog —rozhovor dvou nebo více osob, který může vést k nalezení společného stanoviska —dialogu x monolog ¢míra připravenosti ¢monology - dopředu připravené projevy, s výjimkou improvizovaných monologů ¢dialogy jsou naopak spontánní a nepředvídatelné ODBORNÉ KRITICKÉ ZHODNOCENÍ ¢polemika —diskusní příspěvek ¢reaguje na nějaký aktuální problém, většinou je reakcí na nějakou publikaci (článek, studii) —upozorňuje na nedostatky v argumentaci, v metodologii, v závěrech nebo hypotézách —cílem je upozorňovat, uvádět na pravou míru, vyvolat diskusi —nemusí obsahovat poznámkový aparát ¢ měla by odkazovat na problematická místa v práci, která je předmětem polemiky ¢ REFERÁT A KOREFERÁT ¢Referát —přináší informace o vědeckém bádání —zaměřen na nějaký významný problém —určen ústní prezentaci (odevzdává se i písemně) ¢Koreferát —zaměřuje se jen na jeden aspekt vědecké problematiky —často vychází z referátu nebo na něj navazuje —koreferát reaguje na některý zajímavý aspekt referátu někoho jiného ¢výstižnost, přehlednost, stručnost, přesnost a objektivnost ¢ RECENZE ¢písemný kritický posudek uměleckého nebo vědeckého díla ¢obsahuje vždy zhodnocení ¢může být určena k publikaci —posouzení předností a nedostatků dané práce ¢nebo jako podklad recenzního řízení, v němž se o publikaci rozhoduje ¢recenze má obsahovat: —bibliografické údaje o hodnocené práci ve formě citace (včetně pořadí vydání, nakladatelství, rozsahu – počet stran podle čísla poslední stránky) —popis struktury díla – názvy oddílů a kapitol, jejich obsah (stručně), základní teze autora —kontext díla – informace o autorovi, souvislosti problému, kterým se jeho práce zabývá s uvedením nejdůležitější sekundární literatury, atp. —znalostí kontextu recenzent prokazuje, že je kompetentní hodnotit danou práci JÁDRO RECENZE —hodnocení práce v širších souvislostech (interdisciplinárních) —uznání přínosu, významu díla v rámci daného vědního oboru —poukázat na hlavní přednosti či nedostatky v argumentaci, výběru dat, zacházení s pojmovým aparátem —zhodnotit práci po formální stránce, včetně úpravy (obrazové přílohy) —hodnocení z jazykového hlediska (stylistika, gramatika, přehlednost a struktura textu), práce s poznámkovým aparátem, citacemi —konfrontace s vlastními názory recenzenta na danou problematiku —zasadit práci do rámce dosavadní tvorby autora, v rámci jeho vědeckého vývoje —konečný soud, stručné shrnující hodnocení na závěr ¢zásady recenzenta: —napsat dobrou recenzi není snadné —nenechat se strhnout k unáhleným soudům —mít úctu k odvedené práci druhého DALŠÍ TYPY HODNOTÍCÍCH TEXTŮ ¢ ¢oponentský posudek —recenze výsledku určité vědeckovýzkumné činnosti —klade zvláštní důraz na zhodnocení cílů, které si vytkl autor posuzovaného projektu nebo práce —musí obsahovat odůvodněný závěr o tom, do jaké míry byly cíle naplněny a obvykle končí doporučením k přijetí nebo odmítnutí práce ¢souhrnná recenze —kritická reflexe několika publikací ¢ DALŠÍ TYPY HODNOTÍCÍCH TEXTŮ ¢autorecenze —sám autor posuzuje svou vlastní práci ¢recenzní zpráva —z přednášky hostujícího profesora, z vědecké konference, zahrnuje informační, kritické a hodnotící hledisko —účelem je informovat o události čtenáře, kteří se akce nezúčastnili —měla by obsahovat název akce, datum a místo konání, údaje o pořádající instituci, informace o přednášejících a jejich příspěvcích spolu se stručným shrnutím obsahu přednášek a celkové hodnocení akce a jejího přínosu —zpráva může zahrnovat i názory a reakce recenzenta na jednotlivé příspěvky ¢ SEKUNDÁRNÍ DOKUMENTY REDUKOVANÉ ODBORNÉ TEXTY ¢abstrakt —vyskytuje se v úvodní části textu —stručné shrnutí tématu práce, jejího obsahu, cílů, použitých metod a závěrů —identifikuje problém a shrnuje závěry —formulován nově —může obsahovat texty z původního textu —krátký a výstižný —zaměřený na hlavní myšlenky textu SEKUNDÁRNÍ DOKUMENTY ¢abstrakt —neobsahuje žádné odkazy ani citace —slouží čtenáři jako pomoc při rychlé orientaci v dané práci —srozumitelné i tehdy nemá-li čtenář celý text k dispozici —v odborných periodikách umístěn před úvodem ¢oddělen od vlastního textu ¢často odlišně formátován (jiné zarovnání, velikost písma apod.) ¢též samostatně ve specializovaných periodikách —abstrakt na konferenci ¢výtah z plánovaného vystoupení na konferenci SEKUNDÁRNÍ DOKUMENTY — — —anotace ¢stručná hodnotící informace o obsahu práce ¢v odborném časopise —stručná informace o nové knize, která v daném oboru vyšla —může mít podobu stručné recenze ¢nakladatelská anotace —upozorňuje na novou knihu, na zadní straně obálky ¢formulována nově, neobsahuje texty z původního textu ¢neobsahuje žádné odkazy ani citace ¢ SEKUNDÁRNÍ DOKUMENTY —klíčová slova ¢v úvodní části textu ¢obvykle 3–6 pojmů charakterizujících text ¢využívána v knihovních rejstřících i na webu ¢vyhledávání knih nebo webových stránek podobného tématu SEKUNDÁRNÍ DOKUMENTY —resumé ¢vyskytuje se v závěrečné části textu ¢stručně charakterizuje problematiku dané práce, popisuje použité metody, uvádí přínos výzkumu pro obor, témata a možnosti dalšího zkoumání ¢uvádí také základní argumenty ¢délka se odvíjí od rozsahu práce ¢přeložen do několika jazyků ¢ SEKUNDÁRNÍ DOKUMENTY —synopse ¢výtah z díla ¢málo využívaná —extrakt ¢citace určitých částí dokumentu ¢málo využívaný ¢ SEKUNDÁRNÍ DOKUMENTY ¢funkce —signální ¢upozorňuje na dokument (anotace) —substituční ¢nahrazuje plný text původního dokumentu (abstrakt, resumé) —selekční ¢pomáhá vybrat další dokumenty a literaturu k tématu ¢ OBECNÉ RADY ¢při psaní sekundárních dokumentů —tvořit kratší souvětí, věty jasné a stručné —podat srozumitelnou charakteristiku, o co v práci jde, nezabývat se detaily —vyvarovat se citového a osobního zabarvení —nepoužívat květnatou poetickou mluvu —texty připravovat buď souběžně s hlavním textem nebo bezprostředně po jeho dopsání ÚKOL ¢abstrakt a klíčová slova k vybranému textu —abstrakt v délce 250 slov —klíčová slova: 8 slov ¢termín odevzdání: 30. 4. 2018 —Antonín, Robert – Borovský, Tomáš: Panovnické vjezdy do středověkého Brna. —Havlíčková, Margita: Městské operní divadlo V taverně na Horním trhu v Brně a jeho stavba v roce 1733. —Sterneck, Tomáš: Mezi Brnem a Salzburgem (Ze života jednoho hudbymilovného barona). —Břečka, Jan: Ilegální pobyt čs. paraskupiny Silver B v Brně v letech 1939–1943. ¢