Základy výuky češtiny jako druhého/cizího jazyka pro děti (jaro 2018) Mgr. Linda Doleží, Ph.D. Seminář 4 Metodické materiály Užitečná shrnutí na: www.cizinci.nidv.cz (sekce Metodiky) www.inkluzivniskola.cz Předškolní věk Linhartová, T., Loudova Stralczynská, B. (2014). DětisOMJ v mateřských školách. Praha: Meta, o. p. s. Mladší školní věk Začínáme i učit češtinu * pro děti-tizince Mgr. Jana Hlaváčková: Integrace žáků-cizinců do základních škol (metodický materiál formou videa): https://www.youtube.com/watch?time_continue=14&v=dhFgcalVrCs Začínáme učit češtinu pro děti-cizince Primŕka p#& lektorky a lektory Gjurová, N. (2011). Čeština jako cizíjazyk pro začínajíc školáky. Metodika pro učitele, Praha; Portál. Hrubá, J. (2004). Čeština pro děti cizinců: Metodika výuky českého jazyka dětí z minoritních skupin. Brno: Masarykova univerzita. Kubíčková, K. (2009). Zkušenosti s výukou v heterogenní třídě pro jazykovou přípravu. Metodická příručka. Kostelec nad Orlicí: ZS Gutha-Jarkovského. Punčochář, M. & Bernátková, T. (2011). Začlenenia vzdělávání dětí cizinců. Metodická příručka pro pedagogy. Vzdělávání děti cizinců v Ústeckém kraji. Ústí nad Labem. Radostný, L. et al. (2011). Žáci s odlišným mateřským jazykem v českých školách. Praha: Meta, o, s. . M c l c l , Jančařík A. et al. (2016): Výuka matematiky v jazykově a kulturně heterogenních třídách. http://www.nuvxz/vystupy/jak-ucit-matematiku-ve-tridach-se-zaky-cizinci Starší školní věk a náctiletí Začínáme učit češtinu pro náctileté cizince Pfwitčkj pro lektorky a lektory Držitelé mezinárodní ochrany Škodová, S., Šindelářová, J. (2013). Čeština jako cílový jazyk. Metodika pro výuku osob (dětí do 15 let) s mezinárodní ochranou formou azylu nebo doplňkové ochrany. 1. Díl. Praha: MŠMT. Putování s Carly http://www.meta-ops.cz/sites/default/files/carly_publikace_0.pdf https://www.youtube.com/watch?v=niC9WLlemVM