Základy výuky češtiny jako druhého/cizího jazyka pro děti Mgr. Linda Doleží, Ph.D. Jaro 2018 Anotace: V semináři se zaměříme na výuku dětí-cizinců a dětí s odlišným mateřským jazykem (OMJ) od předškolního věku do dospělosti. Navážeme na teoretické poznatky z přednášky Úvod do výuky češtiny jako druhého/cizího jazyka a přeneseme je do praxe. Seznámíme se s tím, co, kdy a jak máme děti každé věkové skupiny učit, jaké existují výukové a metodické materiály a jakých lingvodidaktických zásad je žádoucí se držet. Pozornost budeme věnovat také jazykovému testování a hodnocení a možnostem jazykové diagnostiky v předškolním věku. Komunikací s odborníky z praxe zjistíme, jak jazyková podpora a výuka dětí-cizinců (dětí s OMJ) a žáků-cizinců (žáků s OMJ) probíhá v různých oblastech (např. jazykové kurzy, výuka ve školském systému, doučování a podpora v rámci činností neziskových organizací, nízkoprahové kurzy, státní integrační program apod.). Osnova: · Úvod · Čeština jako druhý/cizí jazyk – jazyková situace (psycholingvistika) · Nástroje EU – EJP / SERRJ v praxi · Výukové materiály · Metodické příručky · Metody výuky · Učíme češtinu jako druhý/cizí jazyk pro děti předškolního věku · Učíme češtinu jako druhý/cizí jazyk pro děti mladšího školního věku · Učíme češtinu jako druhý/cizí jazyk pro náctileté · Náslechy a spolupráce s odborníky z praxe · Shrnutí a závěr 1. Úvod – Didaktika cizích jazyků / Organizace 20. 2. 2. Čeština jako druhý/cizí jazyk – jazyková situace Referát 1: Foneticko-fonologický vývoj dítěte (Seidlová Málková, Smolík) (Štěpánová) Referát 2: Výslovnost (články AUČCJ) (Zapletalová) Referát 3: Vývoj sluchového ústrojí (Pelikánová) Domácí úkol: EJP – registrace 27. 2. 3. Nástroje EU – EJP / SERRJ v praxi Referát 1: Lexikum (2 lidé) (Findejsová, Ryška) 6. 3. 4. Výukové materiály / učebnice / web Referát 1: Morfosyntax (gramatika – nejméně 1 jev, např. aspekt) (Březina) Referát 2: Interference (obecně) (Hromek) 13. 3. 5. Metodické příručky a metody výuky Referát 1: Zkoušky z češtiny pro děti a mládež (2 lidé) (Faltýnková, Stávková) 20. 3. 6. Učíme češtinu jako druhý/cizí jazyk pro děti předškolního věku Referát 1: Hry a aktivity ve výuce cizích jazyků pro předškoláky (Kurešová) Referát 2: Písničky/říkanky ve výuce cizích jazyků pro předškoláky (Strapková) 27. 3. 7. Učíme češtinu jako druhý/cizí jazyk pro děti mladšího školního věku Referát 1: Čtení v cizím jazyce (Šikulová) Referát 2: Psaní v cizím jazyce (Zemánková) 3. 4. 8. Učíme češtinu jako druhý/cizí jazyk pro náctileté Referát 1: Využití online technologií ve výuce Referát 2: Využití videa ve výuce 10. 4. 9. Náslechy a spolupráce s odborníky z praxe Záznam z lekce (1 student/ka) 17. 4. 10. Náslechy a spolupráce s odborníky z praxe Záznam z lekce (1 student/ka) 24. 4. 11. Shrnutí a závěr Referát 1: Zpětná vazba Referát 2: Sebereflexe a seberozvoj (emoční inteligence) 15. 5. Forma handoutu: 1 strana formátu A4 (uložit do ISu) (příjmení_téma referátu) 5 částí: · hlavička (název semináře, jméno studenta/studentky/studentů/studentek) · téma referátu · nejdůležitější body – pouze v odrážkách, přehledně, jasně, stručně · použité zdroje – bibliografický odkaz, citace podle APA · další doporučené zdroje – bibliografické odkazy, citace podle APA