* *chanson de geste - píseň o činech (rytířský epos) *římská látka (Alexandr Veliký, trójská válka…) *francouzská látka (Karel Veliký, Roland…) *britská látka (Artuš) *Geoffrey z Monmouthu *1135 Prophetiae Merlini *1136 Historia Regum Britanniae vnímáno jako historie, zpochybněno až v 16.stol. *Chrétien de Troyes (asi 1130 – asi 1183) *Tristan a Isolda, Perceval, Lancelot aneb rytíř s károu Rytíři, Svatý Grál, Camelot *Sir Thomas Malory (asi 1405 – 1471) *Le Morte d'Arthur (Artušova smrt - Úplná kniha o králi Artušovi a jeho vznešených rytířích Kruhového stolu) – Paní z jezera Víra Galantnost Folklór Magie Antika 42 * *Mýtus, který přišel o „skutečnost“ *Maximální prostor fantazii, fabulace se neomezuje zdáním reality *Realistické prvky v expozici – postup od známého k neznámému *Úvodní formulace „bylo nebylo“, „za devatero horami“ – umístění do odlišného časoprostoru, kde je fantastické skutečností a kde dobro vítězí nad zlem *V závěru přenos zpět do našeho světa – „zazvonil zvonec“ *Neindividualizované postavy – princezna, hloupý Honza… UNIVERZALITA - může se přihodit kdykoli a komukoli *Přesah k aktuálnímu světu: žádoucí modely jednání, etický model komunity, naděje *Aktant x aktér *Typizovanost *Převrácení 43 44 *Hrdina objevuje nedostatek. *Hrdina se vydává na cestu. *Hrdina nachází pomocníka/protivníka. *Hrdinovi je uložena zkouška. *Hrdina je odměněn, nebo se rozvíjí nový nedostatek. … Hledač souhlasí s protiakcí nebo se pokouší o protiakci; Hrdina opouští domov; Hrdina je zkoušen, dotazován, napadán apod. připravuje se cesta, na níž získá magickou pomoc („dárce“); Hrdina reaguje na akci budoucího dárce (zkouška, osvobození zajatého, usmíření hádajících se, vykonává službu apod.; Hrdina získává magický předmět; Hrdina se přesouvá nebo je veden k tomu, za čím se vydal; Hrdina a záporný hrdina svádějí přímý boj; Hrdina je zraněn/označen; Záporný hrdina je poražen (zabit v boji, poražen v hádankách, zabit ve spánku, vyhnán apod.); … Hrdina – nepoznán – přichází domů; Falešný hrdina si nárokuje jeho pocty; Hrdinovi je předložen těžký úkol (ordál, zkouška, hádanka, zkouška síly či vytrvalosti apod.); Zkouška složena; Hrdina je rozpoznán (díky znamení/zranění, které mu vtiskl záporný hrdina, nebo díky předmětu); …1928 31 funkcí * *Joseph Campbell: Tisíc tváří hrdiny (1949, č. 2000) Archetyp hrdiny Volání k dobrodružství Cesta zkoušek Dosažení cíle Návrat domů Využití cíle dobrodružství 45 46 mýtus pohádka - lidová X autorská dobrodružná literatura dvorská epika děj dynamika vyprávění zábavnost fantazie úžas dobro x zlo podobenství řád, hodnoty básnická zkratka zjednodušení x schematismus zbanálnění čas a prostor řád, hodnoty iniciace základní otázky, etické principy… touha po jistotě, řádu smysluplném světě a příběhu komplexní fantasy svět Propp – Morfologie pohádky Realistické zobrazení Míjející čas, nostalgie, zlatý věk ztracené jistoty 23 47 Ideální Zákony pro nově vznikající obec. Všechno společné. Zákony ošetřující většinu aspektů života 48 Karl Popper - Otevřená společnost a její nepřátelé Nejdůležitější jest, aby nikdo nikdy nebyl nepodroben nadvládě, ani muž ani žena, a aby ničí duše nebyla trvale zvyklá, ani při vážném jednání ani při hrách, aby člověk něco dělal samostatně sám o sobě, nýbrž aby i ve válce i v míru ustavičně hleděl na nadřízeného, poslouchal ho a tak žil, dávaje se od něho i v nejmenších podrobnostech řídit, jako je na příklad stát, kdykoli se to přikazuje, jít, cvičit, mýt se, jíst… jedním slovem je třeba zvykáním naučit duši, aby nepomýšlela, ba aby vůbec nebyla schopna dělat něco odloučeně od ostatních… Individualismus X Král-filozof – pozdvižen nad prosté lidi Plótínos - Platonopolis Jednotnost - Společnost nad jedincem Kolektivně – prožívat společně dobré i zlé Spravedlivá společnost a její strážci Společenské třídy - filozofové, strážci, pracující, podle přirozenosti Omezení soukromého vlastnictví, cestování Eugenika – sexuální styk jen mezi nejsilnějšími představiteli tříd strážců, obcí určené pěstounky. Postižené usmrtit. Ženy neustále rodit mezi 20-40 let. Vzdělání podle tříd – být užiteční obci Ú s t a v a 12 Město mělo mohutné a vysoké hradby, dvanáct bran střežených dvanácti anděly a na branách napsaná jména dvanácti pokolení synů Izraele. 13 Tři brány byly na východ, tři brány na sever, tři brány na jih a tři brány na západ. 14 A hradby města byly postaveny na dvanácti základních kamenech a na nich bylo dvanáct jmen dvanácti apoštolů Beránkových. 16 Město je vystaveno do čtverce: jeho délka je stejná jako šířka. Změřil to město, a bylo to dvanáct tisíc měr. Jeho délka, šířka i výška jsou stejné. 18 Hradby jsou postaveny z jaspisu a město je z ryzího zlata, zářícího jako křišťál. 23 To město nepotřebuje ani slunce ani měsíc, aby mělo světlo: září nad ním sláva Boží a jeho světlem je Beránek. 25 Jeho brány zůstanou otevřeny, protože stále trvá den, a noci tam už nebude. 49 * * (z řec. ου τόπος ú-topos, žádné místo, „nikde“) *Platón: Zákony, Ústava *Apokalypsa – očekávání Nového Jeruzaléma, sv. Augustin: Boží obec (kol. 420 n.l.) *1516 Thomas More: O nejlepším stavu obce a o ostrově Utopie *1623 Tommaso Campanella: O slunečním státě *1627 Francis Bacon: Nová Atlantis *1784 Michail Ščerbatov – Cesta do země Ofiru *Renesance – obrat ke skutečnosti tohoto světa, poznání, rozvoj vědy, racionality, zámořské cesty → ostrov (jiný časoprostor, ne VÝMYSL) *Od napětí mezi aktuálním a duchovním světem k napětí mezi poznaným a nepoznaným *Napětí fiktivního a reálného X oslabené exponování nadpřirozena *Fillozofie a umění, kritika soudobé společnosti, úsilí o platnost vědeckého poznání. Fantastické přebírá, hyperbolizuje a zevšeobecňuje jevy aktuálního světa. Žádoucí a nedosažitelné Atlantida (Timaios a Kritias) Eutopie – dobré místo Rozšiřování X prohlubování 50 51 "Our education is our government." L'An 2440, rêve s'il en fut jamais Memoirs of the Year Two Thousand Five Hundred 1770 – extrémně populární, překlad do aj a nj, 25 vydání Bez mnichů a prostitutek, žebráků, cukrářů… ani káva ani čaj Neužitečná a nemorální literatura zničena Paralelní vesmír, 3000 let po zmateném věku „V Utopii nemají ani parlament, ani politiku, ani soukromé bohatství, ani obchodní konkurenci, ani policii nebo vězení, žádné duševně nemocné, žádné méněcenné nebo mrzáky, a nemají nic takového proto, že mají jenom takové školy a učitele, jací mají být.“ Louis-Sébastien Mercier 5 principů svobody: soukromí, svoboda pohybu, neomezené znalosti, pravdivost, svoboda slova * *Fiktivní společnost, která se vyvinula špatným směrem *filozofická a umělecká odpověď na utopické představy o možném dokonalém uspořádání společnosti. *Zlatý věk: dvacáté století, ve kterém se na mnoha místech světa dostávají k moci vizionáři s jasnými představami o tom, jak by měl svět vypadat. *Největším inspirací – stalinský režim v Sovětském svazu *Ústřední rysy *Alegoričnost – Julij Kagarlickij „Ani Huxleyho Konec civilizace, ani Vonnegutovo Mechanické piano nebo Kolíbka, ani 451 stupňů Fahrenheita od Raye Bradburyho nebyly napsány pouze o tom, co se může stát. Jsou to knihy o tom, co je.“ *Modelový časoprostor – vykreslen pouhý fragment světa, kde se příběh odehrává – město, ostrov, stát – zbytek neurčitý, nejasný *Mizivé povědomí o minulosti, o zbytku světa52 *Charakteristická témata *Politika – totalitní společnost, třída privilegovaných x většina žije v nedostatku a nedůstojných podmínkách *Antiutopie komunistického vzoru x kapitalistického – volný trh a výroba nade vše *Ekonomika – často řízená státem – plánování, bující černý trh s nedostatkovým zbožím *Sociální stratifikace – vyšší a nižší třída *Rodina – rozbití rodiny, institucionalizovaná „úlová“ výchova *Sexualita – odemočnění – přidělení partneři x nevázanost, zábava *Náboženství – role utlačovatele i utlačovaného *Násilí, válka – uměle vyvolávaná nenávist vůči třídě lidí, jinému státu, válka jako zdůvodnění represí *Příroda, životní prostředí – podřízená vrstva odtržena od kontaktu s přírodou, zničené životní prostředí, vše podřízeno výrobě *x „zelené antiutopie“ (Russel Hoban – Riddley Walker)53 Uniformita Jednotnost Kolektivnost *Institucionalizovaný život bez nároku na osobnost, na soukromí *Člověk jako číslo KONFLIKT touha po prožití vlastního příběhu *Daniela Hodrová: „V románech s kolektivní postavou, tj. s postavou „bez příběhu“ či s neosobním příběhem diktovaným ideologií, spočívá vzpoura postavy právě v útěku k vlastnímu příběhu, v pokusu jej realizovat [...].“ Vzpoura Čin Naděje Neúspěch 54 * *Eric Arthur Blair (1903 – 1950) * „Každou řádku, kterou jsem od roku 1936 napsal a která stojí za zmínku, jsem přímo či nepřímo psal proti totalitarismu a pro demokratický socialismus, jak jej chápu.“ 1984 Farma zvířat 1949 Vznik za 2. světové války, vydáno 8. 1945 Zfilmováno 1954, 56, 84 Filmová adaptace 1954, 1999 Brazil (Terry Gilliam) Equilibrium Novinář Esejista Spisovatel Indie, Oxford Barma Indická imperiální policie 55 * Doublethink *Rozporné informace si neodporují *Newspeak *Nemožnost vyjádřit ideologicky *závadné názory, zužování slovní * zásoby *Vaporizace *Vapor – pára - vymazání *Ideozločin *Myšlenkový zločin, zločin proti Straně *Udržovací válka *Udržuje společnost v ideálním stavu *4 nohy dobré, 2 nohy špatné *4 nohy dobré, 2 lepší *Všechna zvířata jsou si rovna, ale některá jsou si rovnější Bez možnosti přemýšlet 56 * Konec civilizace aneb báječný nový svět * (1894 – 1963) 1932, česky 1932, 1970 * Pacifista a humanista, intelektuál, filozofický mysticismus, zkušenost s it. fašizmem * Londýn 2054 * odpověď na utopická díla H. G. Wellse * Lidé jako bozi (1923) O wonder! How many goodly creatures are there here! How beauteous mankind is! O brave new world That has such people in it! Shakespeare: Bouře * Predestinace v zárodečném stádiu * Náboženstvím je zvyšování spotřeby * Náplň života – práce a plytká zábava, sex jako sport, soma jako uvolnění * Nedospělá populace – až do 60. let, kdy umírají X ušlechtilý divoch Ó, Forde! 57 58 „Když včas půlku gramu sníš, devět dalších ušetříš,“ pravila Lenina, předvádějíc kapku ze zářného pokladu hypnopedických moudrostí. Bernard netrpělivě odstrčil nabízený pohárek. „Nemusíš se hned rozčilovat,“ uklidňovala ho. „Nezapomeň, jeden kubík stačí, když tě můra tlačí.“ „Pro Forda, buď zticha!“ vykřikl. „Lenina pokrčila rameny. „jeden gram vzít – lépe než klít,“ uzavřela důstojně a snědla zmrzlinu sama. „(…) Poslyšte Lenino, i v Malpaisu se lidé žení.“ „Cože se lidé?“ Do jejího hlasu se opět počala vkládat podrážděnost. O čem to jen mluví? „Navždy. Slibují, že budou spolu žít navždy.“ „To je ale hrozný nápad!“ Lenina byla upřímně pohoršena. „Přežití jest odměnou krásy a duch se obnovuje rychleji, než krev se rozkládá.“ „Cože?“ „A Shakespeare ještě říká: ‚Leč odejmeš-li její dívčí pás, než svatý obřad řádně posvětí váš řádný sňatek…‘“ „Pro Forda, Johne, mluv přece rozumně. Vůbec nic z toho nechápu (…)“ Orwell: bez informací, pálení knih x Huxley: zahlcení informacemi, povrchnost