* *1884 – 1937 *1921, česky 1927 *Příběh inženýra D-503 *Jednotný stát – nejvyšší činitel Dobrotitel *Prosklené domy, nalinkovaný život, *povolenky pro sex ve vyhrazených hodinách, *předepsaných 50 kousnutí u každého sousta. *Entropie X Energie *automatičnost, strojovost tvořivost *dehumanizace, pasivita svobodomyslnost * poslušnost, sterilita hledání alternativ *Triumfující člověk davový *Operace mozku odstraňující představivost 59 60 Za 120 dní skončí stavba INTEGRÁLU Blíží se veliká historická chvíle, kdy se první INTEGRÁL vznese do kosmického prostoru. Před tisíciletím podřídili vaši hrdinní předkové moci Jednotného státu celou zeměkouli. Na vás je dosáhnout ještě slavnějšího vítězství: zintegrovat skleněným, elektrickým, ohňodechým INTEGRÁLEM nekonečnou rovnici vesmíru. Na vás je vložit blahodárné jařmo rozumu na nevědomé bytosti sídlící na jiných planetách – snad ještě v divošském stavu svobody. Nepochopí-li, že jim přinášíme matematicky neomylné štěstí, jsme povinni jim je vnutit. Ale dříve než zbraně vyzkoušíme slovo. Jménem Dobroditele oznamuje se všem číslům Jednotného státu: Každý, komu nechybějí vlohy, je zavázán sepisovat traktáty, tendenční poezii, manifesty, ódy nebo jiná díla o kráse a vznešenosti Jednotného státu. To bude první náklad, který ponese INTEGRÁL. Ať žije Jednotný stát, ať žijí čísla, ať žije Dobroditel! Já, D-503, Hlavní konstruktér Integrálu, jsem jen jedním z matematiků Jednotného státu. Mé pero navyklé číslicím není schopno vytvořit hudbu asonancí a rýmů. Pokusím se pouze zaznamenat to, co vidím, co si myslím – přesněji, co si myslíme MY (ba právě – MY, a toto MY nechť stojí v titulu mých záznamů). Ale bude to derivát našeho života, matematicky dokonalého života Jednotného státu, a co jiného by tedy mohlo vzniknout než veliká báseň? Vznikne sama od sebe, mimo moji vůli – věřím tomu a vím to. 61 1951, 53 1952 1966 19851953 1982 1888 1899 19821984 Šumsi, Krachle, Superky 62 Suzanne Collinsová: Hunger Games trilogie (2008–2010 Veronica Rothová: Divergence trilogie (2012–2014 Dokonalost navenek Zábava – reality show Smývání žánrových hranic Technologie * *Madame d'Aulnoy (1651–1705) * contes de fées (fairy tales) Odlišení příběhů využívajících nadpřirozeno od ostatních *Charles Perrault (1628–1703) * Červená Karkulka, Kocour v botách, Modrovous, Šípková Růženka Inspirace folklórem *Filozofické povídky *Voltaire (1694-1778): Princezna babylonská, Bílý býk *Jacques Cazotte (1719–1792): Le Diable amoureux Alegorie, kritika současnosti, dobových mravů Európa a býk (Zeus) P.G. Castex: „průkopník moderní fantastiky.“ Nadpřirozené vniká do přirozeného světa→ váhání čtenáře o realitě, Tzvetan Todorov Rozlišení přirozeného a nadpřirozeného světa 63 * *(1564-1616) *Bouře (1610-11) *Nepřístupný ostrov *Samotářský kouzelník/filozof Prospero *Krásná a naivní Miranda *Nadpřirozený sluha Ariel *Netvor Kalibán *Víly a lesní duchové, inscenace představení Ostrov, jiná planeta Šílený vědec, čaroděj Dcera vědce, krásná hrdinka Pomocník a průvodce, robot Monstrum, mutant, robot Godgame IKONY SF 64 *Hamlet *Sen noci svatojánské *Shakespeare a osvícenství – rozpaky *1800 – neodmyslitelná součást literární tradice *Tad Williams – Caliban´s hour (1994) *Dan Simmons – Ílion (2003), Olymp (2005) *Clifford D. Simmak – Rezervace goblinů (1968) *Terry Pratchett – Soudné sestry (1988) *Theodore Sturgeon – Mikroskopický bůh (1941) *George R. R. Martin – Písečníci (1979) Duch jako „skutečná“ postava Titania a Oberon, víly John Fowles: Mág (1965) Přímo inspirované Bouří, stejné postavy 65 * *Horace Walpole: Zámek Otranto (1764) *Předchůdce moderní fantasy i hororu *Tajemno, nadpřirozeno, intriky, temno, strašidelné hrady a opuštěné zámky, sudba, dědičné prokletí, šílenství, úpadek, smrt… * Prostor jako „postava“ *Snová atmosféra *Nejistota – také o fantastickém prvku, o jeho skutečnosti. I Zámek Otranto jako překlad fiktivního díla *Přeexponované soustředění na psychiku člověka - přepjatá reakce na rozvoj vědy – dopátrat se nejskrytějších pružin konání. Vyzdvihování antiracionálního pólu – emotivnosti a hlavně fantazie. Ne vždy fantastické, ale často 66 * *Cit *Osobní prožitek, tajemství a fantazie *Trýzněná duše *Vypětí bezmoci a odhodlání k oběti *Melancholie, stesk, delirium a vášeň X strohost, racionalita osvícenství, klasicismu Inspirace gotickým románem i středověkou romancí a folklórem Krajina jako odraz hrdinovy duše Fantastické jako „vysvětlení“ záhadného, ne vždy nadpřirozené, ale i nepravděpodobné podkládáno fantastickým Sara Coleridge: Phantasmion (1837) – John Clute: "the first fairytale novel written in English." Fairytale X Fantasy Přelom 18./19. stol. 67 * * (1776 – 1822) *Rozštěpení osobnosti, šílenství *dvě reality, dvojí/ztracená identita *Zločin, vražda *Nejistota *prolínání přirozené a nadpřirozené domény *Hrůza x pohádkovost, alegorie, satira *Cyklické opakování, nadpřirozená setkání *Zlatý hrnec *Rytíř Gluck *Ďáblův elixír 68 Jsem tím, čím se zdám, a nezdám se tím, čím jsem, jsem sám sobě nevysvětlitelnou hádankou, odloučil jsem se od svého já! * * (1809–1849) *Vraždy v ulici Morgue (1841) *Bezpříkladné dobrodružství Hanse Pfalla (1835) *Zánik domu Usherů (1839) *Mystika, fantazie, pochmurnost, zločin, obludnost, rozklad *Předčasná smrt (mladé dívky), pohřbení za živa, truchlivost, duševní porucha, přecitlivělost… Vědecké myšlení a vysvětlení Předchůdce science fiction Horor, inspirován gotickým románem Aluze – na autory a díla Maska červené smrti 1. detektivní próza 69 70 *Po celý kalný, ponurý podzimní den, v němž se neozval jediný hlásek, v němž tísnivé mraky visely z nízké oblohy, projížděl jsem zcela sám na koni neobyčejně pustou končinou země a teprve s večerními stíny dorazil jsem na dohled k neblahému domu Usherů. Nevím proč – ale jak jsem jen na dům pohlédl, zaplavil mou duši nepřekonatelný stesk. Říkám nepřekonatelný, neboť jej nezmírnilo ani dojetí, to napůl slastné, poetické dojetí, s jakým prožíváme i nejčernější obrazy smutku a děsu v přírodě. Zahleděl jsem se na scenérii před sebou – na vlastní dům a prosté rysy krajiny kolem, na holé zdi, na prázdná, očím podobná okna, na pár trsů bujné ostřice, na několik bílých kmenů zetlelých stromů – hleděl jsem na to všechno s takovou sklíčeností v duši, jakou nemohu přirovnat k žádnému pozemskému zážitku; snad jen k rozčarování poživače opia, k tomu krutému skoku do všedního dne, kdy rouška snu ohavně padne. *… *A nadlidské vypětí, s kterým pronesl tuto větu, jako by v sobě tajilo moc zaklínadla – zvolna se rozevřely bytelné ebenové vrátně obrovských, starodávných dveří, na které Usher prstem ukazoval. Způsobil to náhlý průvan – ale tam za těmi dveřmi stála opravdu vysoká, zahalená postava lady Madeline Usherové. Její bílý rubáš byl zkrvácený a celé vyzáblé tělo bylo poseto stopami po urputném zápasu. Vteřinu zůstala stát na prahu a jen se chvěla a vrávorala – pak s tichým sténavým vzlykem padla dovnitř, padla na bratra, kterého v zběsilé a teď opravdu poslední smrtelné křeči strhla na zem mrtvého – oběť hrůz, které předvídal. * * (1797–1851) *Jednoho deštivého léta roku 1816…Lord Byron, Percy Bysshe Shelley, George Gordona Byron *Romantismus: mladý šlechtic, strašidelný zámek, zakázané vědění… *Horor: vykopávání mrtvol, hřbitovy, trýznění zvířat, pronásledování *Vědeckofantastická literatura: elektřina jako jiskra života, zázraky medicíny, stvoření umělé bytosti *Základní témata SF: umělá bytost, ambivalentnost vědy a techniky (monstrum nejprve dobré), nepředvídatelnost následků pokroku, odpovědnost vědce, pohled na člověka očima jiné bytosti, lidstvo jako celek, hrozba přeměny osobní tragédie na celosvětovou katastrofu, převrácení rolí (ze sluhy pán), opakovatelnost, autoreprodukce *Frankenstein neboli moderní Prométheus Dojem pravděpodobnosti 1818 71 72 Christopher Frayling: Vampyres: Lord Byron to Count Dracula (1992) the first story successfully to fuse the disparate elements of vampirism into a coherent literary genre. Démoni a duchové jako předchůdci Návrat ze smrti Anne Rice Interview with the Vampire (1968) Bram stoker: Dracula (1897) * * (1837 - 1901) *Hromadné stěhování za prací, slumy, bída, dětská práce, prostituce, žena jako věc (Josephina Butlerová) Steampunk (80. léta 20. století) Technologie a estetika, prostředí Mír, konsolidace, světová výstava, koloniální mocnost, novogotika, Prosperita, vzdělaná střední třída, Darwin – O původu druhů, kanalizace, veřejné osvětlení, projekt londýnského metra X 73 * *Vánoční koleda *1843 * Ebenezer Vydřigroš *Duch obchodního partnera, Duch minulých/současných/budoucích Vánoc *Pochyby o existenci duchů – váhání čtenáře *John Clute: zobrazení Londýna – futuristické a podsvětní, hrůzyplné Chesterton, Stevenson město ve steampunku *Inspirace skutečnou bídou a sociálními rozdíly – osobní (dětství) i okolní *Duch jako projev lidského svědomí – impulz k otevření očí *Apel na solidaritu a soucit 74 * *(1803-1873) *Zanoni (1919), Strašidelný dům (1917) *The Coming Race (1871) *Teorie duté země *Jitro kouzelníků (1960) – tajná společnost *Nadlidé – fyzicky větší, silnější, moudřejší… *Okultismus – nadpřirozené síly – energie VRILU *Fiktivní reportáž Zdroj přeměny v nadčlově ka Telepatie Stroje Přesvědčivost, považováno za skutečnost Hledání árijské rasy v podzemí, svastika, nacizmus Tajemná síla x praktičnost Nadřazenost žen Zabrání zemského povrchu Vyhubení lidstva 75 * *(1828 - 1905) *Věřil, že popisuje záhady zítřka *Fascinace možnostmi člověka * dobrodružné cesty, úžasné vynálezy *Vliv na francouzskou avantgardu a surrealismus *Na základě smlouvy s nakladatelstvím se musel podřídit požadavkům dětské literatury. Nebyl dost dobrý spisovatel, aby obstál v literatuře pro dospělé. *Nepsal pod tlakem vědeckých hypotéz nutících k extrapolaci, ale pod dojmem prvních projevů technické revoluce v romantickém ovzduší → snadná nákaza lacinou dobrodružností. *VÝZVA, DOBRODRUŽSTVÍ, TUŠENÉ MOŽNOSTI vize uskutečnitelné Svými díly přiměl veřejnost, aby se o nový žánr zajímala 76 * *(1866 - 1946) *Sociální SF – morální, etické a filozofické otázky, *alegorický přístup: nastavuje zrcadlo zlověstným * trendům ve SPOLEČNOSTI. *Kam to vše spěje? *Stroj času (1895) *Eloii a morloci *UTOPIE Socialismus (ne třídní boj), světový stát, vzdělání *Lidé jako bozi (1923): 5 principů svobody: soukromí, svoboda pohybu, znalosti, pravdivost, svoboda vyjádření *Druhá světová válka jako velká osobní rána – potvrzení nejhorších předpovědí, selhání Společnosti Národů. Poslední dílo – S rozumem v koncích (listopad 1945) – atomová bomba, testament SATIRA POLEMIKA J. Swift Pohádkové X pseudovědecké motivy ROMÁN VÝSTRAHY 77 * Ostrov Doktora Moreaua (1896) – odmítnut jako pobuřující a krutý *První lidé na Měsíci (1901) *Válka světů (1898) *Wells ji přirovnal ke koloniálním invazím 19. stol. Experimenty na zvířatech – zvířecí lidé Selenité - hierarchizace společnosti - mraveniště 30.10. 1938 Orson Welles Z vědeckého hlediska nesmysl 78 * *W se moc nezabývá vědeckými fakty X V na nich staví *FP vědecky neúnosné (Cavorit – kov pohlcující gravitaci) *volnější fantazie X spekulace, technické detaily *romantizace + typizace X romantičtí hrdinové (polarita postav: titánský hrdina x padouch) *Stanislava Genčiová – Děti kapitána Granta, Dvacet tisíc mil pod mořem a Tajuplný ostrov svérázná utopie – myšlenky sociální a rasové rovnosti, spravedlnosti, kolonie svobodných… X ? Realistické prostředí i hrdina (prokreslený) – fantastická událost, fantastičtí hrdinové (základní, kolosální kontury) Neviditelný Marťané 79 *Gilbert Keith Chesterton (1874–1936) *Napoleon z Notting Hillu (1904) *Prvotina *Anarchista Čtvrtek (1908) *Surreálnost (tíživý sen), *převrácená detektivka, absurdita, komika, snový Londýn - Babylon *Létající hostinec (1914) *George Bernard Shaw (1856-1950) *Zpět k Metuzalémovi (1918-20) *Minulost – Adam a Eva, Současnost, Budoucnost – 3000 a 31920 Lamarckismus – vůle k pokroku, eugenika *Dlouhověkost, transformace v netělesné bytosti, silové pole, ekv. mobilních telefonů, zánik Londýna *Příliš pravdivý, aby byl dobrý (1932) Alternativní historie (1984), neosobní vláda Městská fantasy, metafyzický thriller SNOVOST FILOZOFIE Muslimský režim ve VB Pentalogie – filozofická utopie Blízká budoucnost - dystopie80