* ? Ann Swinfein: „Tolkien získal fantasy respekt.“ George MacDonald (1824-1905) Farář a spisovatel, ovlivnil C.S. Lewise, J.R.R. Tolkiena, G.K. Chestertona… Phantastes: A Fairie Romance for Men and Women (1858) – Snílci Pohádková romance (2012) The Princess and the Goblin (1872) Česky: Lilith (2011) William Morris (1834-1896) Novinky z Utopie čili Věk pokoje (1890) The Wood Beyond the World (1894) The Well at the World‘s End (1896) „Vynálezce“ samostatného fantasy světa 101 * *Charles Lutwidge Dodgson (1832–1898) *Matematik, logik - Christ Church College *Alice's Adventures in Wonderland (1865) Through the Looking Glass and What Alice Found There (1871) *Témata, postavy, obraznost… *Ondřej Netík: Sanatorium podvržených (2006-9) Nonsens X struktura šachové hry Brian Aldiss: svět není tím, čím se zdá 102 * *(1882 – 1945) *The Worm Ouroboros (1922) *Reakce na konec „staré Evropy“ po I. světové válce *Komplexnost vybudovaného světa (středověk, norské ságy, řecká mytologie) *Middle Earth (Midgard), Merkur – bez spojitosti s planetou *Archaizující jazyk – jazyk přizpůsobení jinakosti fikčního světa *Heroické charaktery, mytický rozměr, boj jako smysl života, vznešenost zápasu, magie, Nietzeche Inspirace a obdiv – J.R.R. Tolkien, C.S. Lewis, Urslula K. Le Guin *Zimiamvian Trilogy (1939, 1941, 1958) Heroic High Fantasy 103 104 * Ságy, legendy 1903, 1905 – Gods of Pegana 1919 – 8 svazků fantastických příběhů The King Alveric of Elflands Daughter 1951 – The Last Revolution – vzpoura robotů „Nikdy nepřepisuji to, co napíši a taky nikdy nic nekoriguji.“ Lin Carterová: „Myslím si, že označení génius heroické, lyrické fantasy není v případě lorda Dunsanyho nikterak přehnané. Nikdo lorda Dunsanyho v této oblasti nepřekonal a taky nepřekoná.“ Club Story * *(1890 – 1937) *Fantasy, science fiction, HOROR *Volání Cthulhu, Outsider, Šepot ve tmě, Hory šílenství… *Mýtus CTHULHU – kosmický mýtus *1926… *Rasa kdysi obývající Zemi - návrat *Bezvýchodná hrůza *Vnímaná skutečnost jako křehká skořápka – ochrana před uchopením bezútěšnosti, chladu a lhostejnosti nepřátelského vesmíru *Pád do šílenství *Květnatý, básnický jazyk *Necronomicon (Abdul Alhazred) Mystifikace Temné, záhadné síly, hrozba Věčný boj dobra a zla Jiné dimenze, vpád mimozemšťanů (Prastaří), zásahy do vývoje lidstva 105 * *Čtenářská a diskuzní skupina *1930 až 1949 *C.S. Lewis, J.R.R.Tolkien, Charles Williams, Owen Barfield, Roger Lancelyn Green, E.R. Eddison (host) T. - The Lord of the Rings L. - Out of the Silent Planet (Návštěvníci z mlčící planety) W. - All Hallows' Eve Kosmická trilogie Mars, Venuše, Země 1938-45 Tolkien – cestování časem Lewis – vesmír Voyage to Arcturus Křesťanství, filozofie The Lost Road and Other Writing s 1987 Chris- topher Tolkien 106 * *1950 – 1956 *Česky 1991-3, 1998-9, 2005… *Dětští hrdinové – moc změnit svět *Vývoj hrdinů (Edmund, Eustác) *Svět přístupný dětem (Zuzana) *Místa přechodu mezi přirozeným a fantastickým světem – skříň *Odlišné plynutí času – rychlejší a nelineární *Křesťanství – sebeobětování a zmrtvýchvstání (Aslan), Poslední boj – se silami Zla, zánik Narnie (odkaz na Sodomu a Gomoru, potopu) – soud mrtvých → spravedliví vpuštěni do nové Aslanovy říse, etika *Antická mytologie – faun, najády, minotauři, kentauři… *Magie jako prastará síla formující svět, děti ji neovládají107 * * (1892 – 1973) *Oxford, profesor angličtiny, germánská mytologie *křesťan, vystupuje proti rasismu, komunismu, totální válce… *A Middle English Vocabulary, Sir Gawain and the Green Knight, Beowulf: The Monsters and the Critics (překlad a výzkum) *Netvoři a kritikové (1983, č. 2006) On Fairy stories – O pohádkách *Jazykovědec – konstruované jazyky *Básník - Goblin Feet, The Cat and the Fiddle: A Nursery Rhyme Undone and its Scandalous Secret Unlocked *The Hobbit; Or, There and Back Again (1937) *The Lord of the Rings (1937-49, 1954-1955) *The Silmarillion (1977) *Unfinished Tales of Númenór and Middle-Earth (1980) "In a hole in the ground there lived a hobbit." 108 *Umění a radost z vyprávění *Tvorba autonomního a koherentního fikčního světa – historie, mytologie, jazyky… *Tvorba komplexní mytologie Středozemě - mýtus o původu (něco, co VB chybí) *Silmarillion – kronika světa *Ilustrace nejen jako doprovod – mnohé vznikají před textem, výpověď o zásadních událostech Svět viděný, cítěný, zakoušený 109 110 George MacDonald – Zlatý klíč Andrew Lang – Příběh o Sigurdovi E. A. Wyke-Smith - Zlobr Golothios (Kouzelná země Snergů) David Lindsay – Vánoční hra Isac Newton: Jestliže jsem viděl dále, bylo to proto, že jsem stál na ramenou gigantů Hugo Dyson: Oh God, no more Elves C.S. Lewis: Here are beauties which pierce like swords or burn like cold iron 1957 International Fantasy Award Michael Moorcock (Epic Pooh), David Brin – Merry England 2003 BBC: Nation's best-loved book Paul H. Kocher: 1972 Master of Middle-Earth * *Hobit – quest, komedie *Pán prstenů – tragédie *Navrácení Prstene ohni, ze kterého vyšel – konec třetího věku a úsvit čtvrtého věku – Věku lidí, elfové odplouvají do Valinoru, Magie mizí ze světa… *Pán prstenů jako mýtus *„Náš svět ztratil mýtus. Historickému člověku je cesta k mytickému základu vlastních dějin se skutečností zahrazena. Tolkienovo dílovšak otevírá radikálně jinou cestu. Vede k důvěrnému a důvěryhodnému styku se skutečností. Tak, jak to staré mýty umožňovaly, k čemu vychovávaly“ (NEUBAUER 2010: 68). *Cena zasvěcení – nelze se plně vrátit do starého světa Frodo X Sam Quest? Mýtus věčného návratu Northrop Frye – Anatomie kritiky Osamění Integrace 111 *Alegorické čtení *Násilná aktualizace *„[s Tolkienem] se tradice liberálního humanismu šíří, pokrývajíc svou morální, sociální a jazykovou ortodoxií svět […] hobitů. Farma zvířat George Orwela užitečně promítá zvíře do člověka za účelem politické alegorie, ale tyto romantické pohádky jsou jedině sentimentální a nostalgické. Posilují slepou víru ve ‚věčné‘ morální hodnoty opravdu zchátralého liberálního humanismu. [Tolkien] naivně srovnává průmysl se zlem, odkazuje s odporem k ‚materialismu věku robotů‘, a ohlíží se zpět do středověkého ráje s jeho sekundárními světy, které poskytují soudržnost a jednotu. […] Pro Tolkiena vede jediná cesta, zpět: šovinistické, totalitní účinky jeho vize jsou vhodně odstraněny ze současných materiálních podmínek, s tím, že od nich poskytují ‚únik‘“ (JACKSON 1981: 155–6). – China Miéville *Po Tolkienovi už není potřeba halit fantastické světy do rámce spojujícího je s aktuálním světem – sen, utopie, fantastická cesta… X Sauron Stalin Saruman industriální revoluce? 112