HODNOCENÍ STUDENTŮ Školní didaktika DPS003 Když se student nic nenaučí, učitel z předmětu propadá. Ingrid Čejková Před tím, než hodnotíme…  Jaký byl cíl výuky, který je předmětem hodnocení?  Jaká je učitelova představa o úspěšném žákovi?  Kdy má žák dostat jedničku? a) když splní všechny učitelovy požadavky? b) když překoná všechny učitelovy požadavky?  S čím budeme výsledek žáka porovnávat? a) relativní hodnocení – žáci mezi sebou b) absolutní hodnocení – uspěl x neuspěl  Kdo má větší zásluhu na známce? Žák nebo učitel? Na co si dát pozor?  Očekávání učitele související se sociální percepcí a) Halo efekt – první (silný) dojem (Thorndike) b) Pygmalion efekt – pozitivní očekávání c) Golem efekt – negativní očekávání d) nálepkování (labeling) - škatulkování  Sebenaplňující se proroctví na straně žáka Pygmalion efekt (Rosenthal &Jacobson)  Výzkumný experiment: Pygmalion in the Classroom  60. léta 20. století  Žákům na základní škole výzkumníci rozdali testy a vyučujícím řekli, že jde o prověření IQ žáků a o to, zda mají studijní předpoklady. Poté vybrali žáky s průměrnými výsledky, ale učitelům sdělili, že tito žáci byli vyhodnoceni jako nadprůměrně inteligentní.  Za nějakou dobu tito studenti opravdu začali dosahovat nadprůměrných výsledků, a to kvůli tomu, že učitelé k nim přistupovali jinak, než k ostatním studentům. Věnovali jim více času, vyvolávali je v hodinách a následně je chválili. Zvyšovali tím jejich motivaci a sebedůvěru, což vedlo k lepším výsledkům. Funkce hodnocení  Motivační funkce: povzbuzuje žáka v učení se (někdy je však zneužívána jako prostředek k udržení kázně)  Informativní funkce: poskytuje informace o výkonu žáka  Regulativní funkce: reguluje další jednání žáka  Výchovná funkce: vede k formování pozitivních vlastností a postojů žáka (např. odpovědnost k okolí, vytrvalost, stejně jako sebevědomí a postoje k sobě samému)  Prognostická funkce: na základě poznání žákových schopností může učitel s určitou pravděpodobností předpokládat další žákovy vyhlídky do budoucna  Diferenciační funkce: možnost rozdělovat žáky podle výkonnosti Formativní a sumativní hodnocení CÍL FORMATIVNÍ HODNOCENÍ UČIVO METODY SUMATIVNÍ HODNOCENÍ Hodnocení v podobě zpětné vazby provádíme permanentně ve výuce. Možnosti hodnocení  Test (otázky: s volnou odpovědí, s výběrem, doplňovací, spojovací…)  Test s učebnicí (openbook exam)  Esej  Referát  Zpráva  Praktická činnost  Ústní zkoušení  Prezentace  Studentský projekt  … Možné způsoby hodnocení  Známkování  Slovní hodnocení  Portfolio  Žákovské sebehodnocení Cvičení Ke každému způsobu hodnocení uveďte přínosy a rizika. Známkování Slovní hodnocení Portfolio Žákovské sebehodnocení Ideál: úspěšnost všech žáků Co pro to lze udělat:  Objasňovat učivo tak dlouho, jak je to potřebné.  Poskytovat žákům praktické příklady a zprostředkovávat aktivní zkušenost s učivem.  Jasně definovat, co mají studenti zvládnout a poté primárně procvičovat toto.  Jasně formulovat, co žáci nezvládají a co se musí stát, aby žáci učivo zvládli.  Podporovat žáky a pozitivně je motivovat. Cvičení Vraťte se k cílům, které jste formulovali a navrhněte, jak zjistíte, že byly naplněny.