Výukové cíle Ingrid Čejková Školní didaktika Cíle výuky Plán výuky Realizace výuky Vyhodnocení výuky Kafe Výukový cíl je… představa o kvalitativních a kvantitativních změnách u jednotlivých žáků v oblasti kognitivní, afektivní a psychomotorické, kterých má být dosaženo ve stanoveném čase v procesu výuky. Kalhous (2002) Dělení výukových cílů Podle míry obecnosti: obecné (vzdělávací cíle) specifické (výukové cíle) konkrétní (cíle aktivit) Podle obsahového zaměření: psychomotorické výukové cíle (Davea) afektivní výukové cíle (Krathwohl) kognitivní výukové cíle (Bloom) SMART Specifický: vztah ke konkrétní činnosti Měřitelný: stanovení kvality i kvantity Akceptovatelný: v souladu s potřebami žáků Realistický: reálná dosažitelnost cíle Termínovaný: ohraničený v čase Bloomova taxonomie výukových cílů: Kognitivní náročnost Tvorba Hodnocení Analýza a syntéza Aplikace Porozumění Zapamatování Pomocná aktivní slovesa pro tvorbu cílů Zapamatování: definovat, identifikovat, vytvořit seznam, vyjmenovat, opakovat, vzpomenout si, rozpoznat, zapsat, spojit, zopakovat, podtrhnout, zvýraznit… Porozumění: vybrat, uvést příklad, předvést, popsat, určit, rozlišovat, vysvětlit, vyjádřit, říci vlastními slovy, přeformulovat, sdělit, přeložit, simulovat, zkontrolovat, interpretovat… Aplikace: aplikovat, demonstrovat, načrtnout, zobecnit, uvést vztah mezi, plánovat, použít, prokázat, řešit, vyzkoušet, rozlišit, připravit… Pomocná aktivní slovesa pro tvorbu cílů Analýza a syntéza: provést rozbor, najít vztah, porovnat, shrnout, dát do souvislostí, seřadit do logických posloupností, identifikovat příčiny a následky, kategorizovat, klasifikovat, kombinovat, odhadnout, odvodit, zpochybnit… Hodnocení: kritizovat, obhájit, ocenit, posoudit, podpořit názory, oponovat, prověřit, srovnat s normou, vybrat, uvést klady a zápory, zdůvodnit, zhodnotit… Tvorba: upravit, organizovat, formulovat, reorganizovat, složit, navrhnout, spravovat, řídit, vytvořit systém, zrekonstruovat, předpovědět, navrhnout… Jak formulovat výukové cíle? Správně formulovaný cíl Žák bude na konci hodiny schopen vyjmenovat tři stěžejní díla K. Čapka. Žák zvládne samostatně analyzovat rétorické figury v básni Máj. Žák dokáže vysvětlit důvody, které vedly k započetí první světové války. Nesprávně formulovaný cíl Představit žákům výčet nepravidelných sloves. (úkol pro učitele) Žák bude umět hovořit o tématu moje rodina. (obecný cíl) Žák si zapamatuje co nejvíce slovíček z učebnice. (neměřitelné) Příklady náročnosti úkolů Zapamatování Bez použití poznámek a jiných informačních zdrojů napište, co jste si zapamatovali k těmto pojmům: J. J. Rousseau, J. G. Herder, hnutí Sturm und Drang, žánr balada, preromantická lidová tvorba a báseň Růžička od Goetheho. Porozumění Přečtěte si báseň Růžička od Goetheho a interpretujte ji, o čem báseň vypovídá, co má sdělit. Aplikace Podívejte se na nejznámější obraz romantického hrdiny od C. D. Friedricha a vzpomeňte si na to, co už o romantismu víte, a na základě toho charakterizujte romantického hrdinu. Příklady náročnosti úkolů Analýza a syntéza Porovnejte originál básně Růžička od Goetheho v němčině s překladem v češtině co do zvukové podoby básně a identifikujte, jak se překlad liší od originálu. Hodnocení Jakým způsobem může šestnáctiletého člověka poškodit pornografie (v souvislosti s textem Markýze de Sade)? Tvorba Napište, jak byste postupovali, kdybyste byli autoři děsivého námětu filmu? Sedm pravidel kognitivně náročné výuky 1. Nové pojmy by měly být vysvětleny. 2. Komunikační struktura by měla odpovídat momentálnímu průběhu výuky. 3. Aktivizace žáků je předstupněm cvičení v argumentaci. 4. Učení se potřebuje čas. 5. Učitel by měl rozhodovat o tom, kdo bude odpovídat. 6. Učitel by měl být arbitrem výuky. 7. Učitel by měl formulovat standard dobré práce. Zdroj: Švaříček