ZÁSOBÁRNA TESTOVÝCH OTÁZEK DPS003 JARO 2018 I. DIDAKTIKA (Čejková) Co je to didaktika (předmět, dělení, význam, cíl)? Jaký je rozdíl mezi transmisivní a konstruktivistickou výukou? Popište alespoň pět kladů a záporů konstruktivistické výuky. Jak byste charakterizovali dobrou výuku nebo dobrého učitele z pohledu žáků střední školy? Napište a krátce vysvětlete alespoň tři charakteristiky. Krátce charakterizujte alespoň čtyři didaktické principy a zásady (J. A. Komenský). Co nám o výuce říká didaktický trojúhelník? O čem hovoří Zóna nejbližšího vývoje (L. S. Vygotský) a proč je dobré ji znát? Co je to koncept lešení-scaffolding (J. Bruner) a kde se s ním ve výuce můžeme setkat? Která z metafor učení je nejběžnější a proč stále vytlačuje zbylé dvě metafory? II. VÝUKOVÉ CÍLE A HODNOCENÍ (Čejková) Krátce definujte výukový cíl - co to je a k čemu slouží? Co je to pomůcka SMART, a k čemu slouží? Rozlište správně a nesprávně formulované cíle (cíle uvedu až v testu). U nesprávně formulovaných cílů naznačte, kde se stala chyba. Vyberte libovolné téma a ke každému stupni v Bloomově taxonomii na toto téma formulujte jeden výukový cíl. Popište alespoň čtyři rozdíly mezi formativním a sumativním hodnocením. Vyberte jednu z chyb sociální percepce a pomocí jednoduchého příkladu vysvětlete její vliv na učitelovo hodnocení žáka. Vyberte jednu z funkcí hodnocení a napište její kritiku, dle vlastního úsudku. S čím můžeme porovnávat výsledek žáka v testu? Vyberte jednu z možností, krátce ji popište a vyzdvihněte její přínos. Jak hodláte žáky hodnotit a proč zrovna takto? III. DIDAKTICKÉ METODY VÝUKY (Brücknerová) Kdy je vhodné použít metodu výkladu a proč? Jakou strukturu může mít dobrý výklad? Nač si dát pozor při práci s PowerPointem? Jakým způsobem učitel při výkladu navazuje vztah s žáky? Jaké jsou přednosti a limity využívání tabule? Kdy je vhodné použít metodu diskuse? Jaké jsou hlavní zásady pro přípravu diskuse? Jaké otázky bychom klást neměli? Uveďte příklady a vysvětlete. Jakým způsobem je dobré diskuzi připravit a vést? K jednomu cíli výuky vymyslete tři různé metody výuky (cíl uvedu až v testu). Přednáška, výklad, vysvětlování (jakkoliv tomu budeme říkat) je nejčastější metodou výuky. Napište, proč tomu tak je, a o co se tímto ochuzujeme. Porovnejte výhody a nevýhody práce ve dvojicích, čtveřicích a skupinách po osmi? Jaké jsou dle bratrů Johnsonových zásady pro dobrou skupinovou práci /kooperativní vyučování? Nač je dobré myslet při přípravě skupinové práce? Jak by mělo/mohlo vypadat hodnocení skupinové práce? IV. ZPĚTNÁ VAZBA A REFLEXE (Brücknerová) Napište, co je to reflexe a k čemu slouží. Jak můžeme podpořit reflexi ve své vlastní praxi? Napište, co je to zpětná vazba a k čemu slouží. Jak se liší reflexe od zpětné vazby? Proč, podle vás, není v českých školách běžně rozšířená praktika sbírání a využívání žákovské zpětné vazby? Uveďte alespoň dva argumenty a nastiňte protiargumenty, nebo řešení, které by mohlo vést k tomu, že se zpětná vazba začne ve větší míře využívat. Navrhněte a zevrubně popište dva konkrétní postupy, které můžete využít, když budete chtít zjistit, jaká je kvalita vaší výuky. Jak můžeme u žáků podpořit schopnost sebehodnocení?