obraz fixace a ztělesnění osnova •Obraz / Bild: image, picture •Kultický obraz „Zde a Nyní“, nejstarší úloha obrazů (Benjamin, Belting) •Médium organizuje naše vnímání, vztah média a těla (Benjamin, McLuhan) •Obraz a jeho významy: Barthes, Belting, Aumont •Obrazy modifikující vnitřní model skutečnosti (Bruhn – Dünkel) • • Obraz / Bild: image, picture Hans Belting: Bild-Anthropologie, 2001 / An Anthropology of Images, 2011 •Image: je vytvořen/užíván symbolicky, jako druh určitého myšlenkového rámce •Výsledek lidské percepce + výsledek lidského poznání a intence (kolonizují náš mozek) •Musí být „vyvolán“ (z nepřítomnosti) pohledem (gaze), „nomád“ • •Picture (materiální obraz), socha, objekt, tisk: •(sociální praxe tvoření obrazů picture-making x vizuální percepce a mental-pictures) •MEDIUM – činí obraz (image) viditelným, je analogií TĚLA • • OBRAZ – PŘEDSTAVA OBRAZ - ZTĚLESNĚNÍ • SouvisejÃcà obrázek „He is not interested in the picture but just the medium“ Hans Belting https://www.youtube.com/watch?v=2Sbk_B66jRk Bernhard Berenson •Bernhard Berenson (1865-1959) • “Venetian Painters of the Renaissance”, 1891 Výsledek obrázku pro bernard berenson is looking at the picture gaze Medium, nosič, agent, dispozitiv René Magritte: Klíč ke snům, 1930 Max Ernst: Une Semaine de Bonté (Týden laskavosti), 1934 DISPOZITIV: materiální a organizační údaje: „prostředky a techniky produkce obrazů, způsob jejich oběhu, reprodukce, místa, kde jsou dostupné a nosiče, které slouží k jejich šíření“ Jaques Aumont: Obraz, s. 134. •Benjamin: původní „zde a nyní“ obrazu, jedinečná existence na místě, na němž se nachází (Benjamin, II.), služba kultu. •Belting: zviditelnění nepřítomnosti (magie) Nejstarší úloha obrazů, auratický obraz (Benjamin, Belting) „Lebka“ z Jericha, 9000 př. n.l.: tvář umožňuje komunikovat Joseph-Benoit Suvée: Vynalezení umění kresby (1791); Groeninge Museum, Bruges. Blízkost a „nedostatek distance“ SouvisejÃcà obrázek Maria Eva Duarte de Peron (Evita), obrazy zavěšené na mříž hrobky rodiny Duarte, u příležitosti 60 výročí smrti. Argentinská prezidentka Cristina Fernandez Iconic presence, Real presence Výsledek obrázku pro reliquary of jesus umbilical cord Relikviář Ježíšovy pupeční šňůry, Paříž, kol. 1400. Médium organizuje naše vnímání, návyky, vztah média a těla (Benjamin, McLuhan) •Povaha média organizuje naše vnímání, určuje míru odstupu •Mediální gramotnost • •Médium je poselství (message) •Extenze •Horká a chladná média (< Walter Benjamin) •https://www.youtube.com/watch?v=8yrucwaxCcI min 1:16 •I´ve never did this! odcizovací efekt • • Podmínky média: úloha – prostor - pravidla Reklama jako ne-umění / jako nekultická? •Reklama není nějakou chudičkou sousedkou malířství a sochařství. Je mocnou rivalkou, která se snaží ovládnout celou tuto hru. (Kirk Varnedoe – Adam Gopnik) •„Krása není výhradnou výsadou tzv. umění…..aeroplan Goliath, newyorské doky, transatlantiky, nové modely aut atd.“ Karel Teige, Obrazy a předobrazy, 1922) • http://archive.aviationweek.com/image/issue/19221023/533/landingcover https://myntransportblog.files.wordpress.com/2014/11/1922-1104mc-vulc.jpg?w=640 Různá míra „avantgardnosti“ •Richard Murphy: Teoretizace avantgardy (1998) •Zerfall a Zersetzung (rozpad a rozklad) ideálu organického zpodobení světa. •Umění ne už jako kompenzace (afirmativní kultura) ale zpráva o skutečné nejasnosti světa (o ztracené lidské celistvosti) •Efekt momentu zklamaného očekávání: montáž, negace, nesmysl (odmítání hermeneutické útěchy) • https://www.horor-web.cz/storage/201101081108_caligari2.jpg http://www.hindemith.info/typo3temp/pics/180aeff1d3.jpg Oskar Kokoschka: Vražda, naděje žen, libreto,prem. 1917. Záběr z filmu Kabinet dr. Caligariho, r. Robert Wiene, 1920 Obraz a jeho významy (Barthes, Belting, Autmont) •Ferdinand de Saussure: znak, označované a označující •Charles Pierce: ikon, index, symbol • •Roland Barthes: kolektivní představy jako znakové systémy • Roland Barthes (1915-1980) •1953 – Nulový stupeň rukopisu •1954--1956 – eseje v časopise Les lettres nouvelles , 1957 Mytologie • •Buržoazní Norma se stává univerzální přirozeností •(souboj mezi vnitřním modelem skutečnosti a imaginárním a „konsenzuální skutečností“ prosazované mocensky) Roland Barthes: Mytologie Mýtus parazituje na (vyprázdněném/uzavřeném) jazykovém znaku (jehož smysl se stává formou) a vytváří k němu velmi mlhavý koncept (nové označované), které se odvíjí především od své funkce (v závislosti na druhu/ typu recipienta) mytologie-znak.jpg Metajazyk – sekundární jazyk v němž vypovídáme o tom prvním (jazyce) označující - označované > Římské ofinky a pot svědomí http://cdn3.denofgeek.us/sites/denofgeekus/files/styles/insert_main_wide_image/public/9/48/julius-c aesar_510.jpg?itok=leTH2PD2 1958 Avon ad for Rich Moisture Cream. My mom used this and I still remember the fragrance! Vlhkost Binární opozice voda-tuk Čistota, hloubka a pěnivost… •https://www.youtube.com/watch?v=5S2gt3BxhOM (skrz naskrz bílý) •https://www.youtube.com/watch?v=D93fK9vBnMg (soft, gentle, bubbly) •https://www.youtube.com/watch?v=VE-qHn0akBI (feel it!, Leo Burnett) • • Obrazy modifikující vnitřní model skutečnosti i konsenzuální skutečnost (Bruhn – Dünkel)