3. 5. VIZUÁLNÍ GRAMOTNOST: rozhledy po vizuální kultuře „Vizuální gramotnost se vztahuje ke skupině zrakových schopností, které může lidská bytost rozvíjet viděním při současném integrování ostatního smyslového vnímání. Rozvoj těchto kompetencí je nezbytný pro běžné lidské učení. Jsou-li rozvinuty, umožňují vizuálně gramotné osobě rozlišovat a interpretovat vizuální jevy, objekty, symboly, přírodní nebo člověkem vytvořené, s kterými se potkává ve svém prostředí. Tím, že tvořivě užívá těchto schopností, je schopen komunikovat s ostatními. Vnímavým zacházením s těmito kompetencemi, je schopen pochopit a mít potěšení z mistrovských děl vizuální komunikace.“ John Debes In: Elkins, James 2010. The concept of visual literacy, and its limitations, In: Visual Literacy, ed. James Elkins. Vizuální informace, vizuální percepce a myšlení Rudolf Arnheim: Art and Visual Perception: A Psychology of the Creative Eye. 1954/1974 ; Visual Thinking. 1969. REFERÁTY: • GRAMATIKA: Gunther Kress (The New London Group) – Theo van Leeuwen: Reading Images. • Conceptual representations: designing social constructs • Narrative representations: designing social action • Representation and interaction: Designing the position of viewer • SBĚRATELSTVÍ, STUDIUM, EXPERTÝZA: Štefan Švec: Česky psané časopisy pro děti (1850-1989). • PŘESKUPOVÁNÍ/KREATIVITA: Nicolas BOURRIAUD: Postprodukce. • „Zda pan Mutt vyrobil vlastníma rukama fontánu, není důležité. On ji VYBRAL. Vzal Ze života obyčejný výrobek, a úhlem pohledu – vytvořil novou myšlenku pro tento předmět.“ (M. Duchamp, N. Y. 1917) Aktivní konstrukce (významu) obrazu a podíl kulturně specifikovaného diváka Whitney Davis: Symboly v dějinách a jejich objevování. In: Kesner: Vizuální teorie: „vidět něco v něčem“ a „replikace“: aktivní konstrukce (významu) obrazu a podíl kulturně specifikovaného diváka Úkolem historika umění je rekonstruovat povědomí o obrazech (s. 84) „veškeré prameny“/Beobachtungsfeld (Aby Warburg, s. 108) M. Baxandall: „period eye“, kontext – s. 246 Gombrich: vidíme, co víme/známe • L. Kesner: Gombrichův koncept je třeba rozšířit: „podíl diváka představuje veškeré jeho zdroje – tj. nikoliv pouze mentální obsahy, ale i procesy a strategie..“ (Kesner-Mikš, s. 53); percepčně-kognitivní strategie jsou kulturně specifické • Časování: ztělesněná empatická rezonance (vcítění) a rozpoznávání (porozumění) POROZUMĚNÍ: obraz jako zdroj informace: „konsensuální shoda o významu obrazu mezi autorizovanými experty“ (Kesner-Mikš, s. 42) Kommunikationsgesellschaft a Zeichnugrepertoir LITERATURA: Kesner, L: Vizuální teorie: statě od Whitney Davise; Michaela Baxandalla F. Mikš – L. Kesner (eds.): Gombrich. Porozumět umění a jeho dějinám. Brno 2009/2010 (stať Kesnerova)