Vizuální gramotnost Rozhledy po vizuální kultuře Vizuální gramotnost v době Rudolfa Arnheima Maurice Cornelis Escher: Labutě, 1956, dřevoryt. •1954/1974: Art and Visual Perception: A Psychology of the Creative Eye. • •1969: Visual Thinking. Výsledek obrázku pro Mauritse C. Eschera L. Sutnar: Visual Design in Action. 1961 Otto Neurath, Basic by Isotype. 1937 •Proč vizuální gramotnost? •Gramotnost a vizuální kultura •Kultura: pravidla, hierarchie, hodnoty, existenční podmínky (prostředí) •př.: Hofstedův model: •marketingová mapa kulturních dimenzí • • „Vizuální gramotnost se vztahuje ke skupině zrakových schopností, které může lidská bytost rozvíjet viděním při současném integrování ostatního smyslového vnímání. Rozvoj těchto kompetencí je nezbytný pro běžné lidské učení. Jsou-li rozvinuty, umožňují vizuálně gramotné osobě rozlišovat a interpretovat vizuální jevy, objekty, symboly, přírodní nebo člověkem vytvořené, s kterými se potkává ve svém prostředí. Tím, že tvořivě užívá těchto schopností, je schopen komunikovat s ostatními. Vnímavým zacházením s těmito kompetencemi, je schopen pochopit a mít potěšení z mistrovských děl vizuální komunikace.“ John Debes In: Elkins, James 2010. The concept of visual literacy, and its limitations, In: Visual Literacy, ed. James Elkins. 1951 William Golden Geert Hofstede •DIMENZE KULTURY •vzdálenost moci (vysoké hodnoty vzdálenosti moci např. Rusko, Mexiko, arabské země…) •kolektivismus versus individualismus •feminita versus maskulinita •vyhýbání se nejistotě (uzavřenost/otevřenost) •dlouhodobá versus krátkodobá orientace •(Asie vs. angloamerické země a Afrika i ČR) •požitkářství versus zdrženlivost Výsledek obrázku pro collectivistic advertisements examples Ikonologická analýza obrazu tvrdí, že obrazy potřebují texty. Svetlana Alpers: „Ne, potřebují oči.“ Umělci také nevytvářejí významy (meanings), ale obrazy (pictures). Obrazy, umění obecně, vytváří vědění. Art makes knowledge Jacob de Gheyn, kol. 1600. Vizuální gramotnost dnes a jindy •Gunther Kress (The New London Group) – Theo van Leeuwen: •Conceptual representations: designing social constructs •Narrative representations: designing social action • •Nicolas BOURRIAUD: Postprodukce. • •Štefan Švec: Česky psané časopisy pro děti (1850-1989), Uk Praha a Národní muzeum Praha 2014 jako příklad „designing social constructs“ • SouvisejÃcà obrázek „vidět něco v něčem“ a „replikace“: aktivní konstrukce (významu) obrazu a podíl kulturně specifikovaného diváka •Whitney Davis: Symboly v dějinách a jejich objevování. In: Kesner: Vizuální teorie •Úkolem historika umění je rekonstruovat povědomí o obrazech (s. 84) •„veškeré prameny“/Beobachtungsfeld (Aby Warburg, s. 108) •M. Baxandall: „period eye“, kontext – s. 246 (př. vzpomínka na Mariánské údolí) •Gombrich: vidíme, co víme •L. Kesner: Gombrichův koncept je třeba rozšířit: „podíl diváka představuje veškeré jeho zdroje – tj. nikoliv pouze mentální obsahy, ale i procesy a strategie..“ (Kesner-Mikš, s. 53); percepčně-kognitivní strategie jsou kulturně specifické •Časování: ztělesněná empatická rezonance (vcítění) a rozpoznávání (porozumění) • Rozpoznávání (porozumění) •„pojmová popiska“ •Obraz jako zdroj informace: „konsensuální shoda o významu obrazu mezi autorizovanými experty“ (Kesner-Mikš, s. 42) •Kommunikationsgesellschaft a Zeichnugrepertoir Mince nalezené hledaÄ�em s detektorem kovů, ale bez detektoru kovů 1663 až 1813 1949 Analogie narativu, kontrast a simplifikace idejí P8210023 Stereotypizace rolí • https://ehistory.osu.edu/sites/ehistory.osu.edu/files/mmh/russian_revolution/Tryd%20cartoon.jpg Fixace v paměti (imagines agentes) Obsah obrázku zeď Popis vygenerován s vysokou mírou spolehlivosti https://ehistory.osu.edu/sites/ehistory.osu.edu/files/mmh/russian_revolution/Labor&FYP.jpg kontrast EMOCE proces racionalizace • http://img2.rajce.idnes.cz/d0203/0/107/107375_457db338b131aef4f5cb67f51e136030/images/Nationalsozia listen.jpg P3060137 P4230062 monumentalizace • P8220038 P9170062 Aufhebung jako destrukce P2050028 zdvojování http://api.ning.com/files/OFlVCqEVHBSWPtG5wNlWYCi19QEP71ZkfYTZh3a3EMDBXPWnmmLoF3xAHYcXk6BoWNtKNJmCc INviY0ZluJ08*K7gB51EjHZ/W1942Lissitzky.jpg P2060018 MZA-BVV 221 zmnožování multiplikace Postprodukce https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/6/6a/Bottlerack.jpg Věc zastupuje samu sebe, výstavy a metonymie https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/90/Fontaine-Duchamp.jpg/220px-Fontaine-Ducha mp.jpg Říkají, že každý umělec, který zaplatí šest dolarů, může vystavovat. Pan Richard Mutt zaslal fontánu, ale (...) 1.Někteří tvrdili, že je nemorální 2.Jiní, že je to plagiát, obyčejný kus instalace Pan Mutt ale není nemorální (…). Je to příslušenství, které můžete každý den vidět ve výkladní skříni instalatérství. Zda pan Mutt vyrobil vlastníma rukama fontánu není důležité. On ji VYBRAL. Vzal že života obyčejný výrobek, a úhlem pohledu – vytvořil novou myšlenku pro tento předmět. Pokud jde o instalace, celá věc je absurdní. Jediná umělecká díla, která Amerika vydala, jsou její instalace a mosty. Georg Dickei: „Dá se říci, že Fontána má v sobě více kvalit, jež je třeba vzít v úvahu – například je to její třpytivě bílý povrch, lze dokonce říci, že určitými kvalitami připomíná sochařská díla Brancusiho nebo Moora.“ http://data2.whicdn.com/images/239783/large.jpg Výstava nového umění, 1924: Brno •Mechanická a fotogenická krása •Moderní plastika http://www.velocetoday.com/wp-content/uploads/2013/04/08-CC-Aerod-B-1923-Tropfen-.jpg http://monoskop.org/images/thumb/a/ad/Zivot_2_1922.jpg/185px-Zivot_2_1922.jpg http://monoskop.org/images/thumb/b/b8/Teige_Karel_O_humoru_clownech_a_dadaistech_I_Svet_ktery_se_sm eje.jpg/200px-Teige_Karel_O_humoru_clownech_a_dadaistech_I_Svet_ktery_se_smeje.jpg Persvazivní prostředky •Vyprávění (narrativ, role a schémata) •Emoce, empathie •Časoprostorová určenost (právě teď a tady) Gen. Nguyen Ngoc Loan, South Vietnamese chief of the national police, fires his pistol into the head of suspected Viet Cong official Nguyen Van Lem on a Saigon street early in the Tet Offensive, February 1, 1968. Photographer Eddie Adams reported that after the shooting, Loan approached him and said, “They killed many of my people, and yours too,â€� then walked away. (Eddie Adams/AP) narativ •Literární (osnova, prezentace, zaostření) •Filmový: Fikce a diegetický svět vs. Non-fikce a „dokument“, projektivní iluze/diegetický účinek •Vypravěč: ten kdo mluví: vševědoucí narativ (neznámý muž osvětluje pozadí zavraždění Kennedyho) X „objektivní“ / „externí“ popis, „oko kamery“ (filmový dokumentační záznam průjezdu JFK městem) •Fokalizace (zaostření): kdo se dívá https://ehistory.osu.edu/sites/ehistory.osu.edu/files/mmh/russian_revolution/Tryd%20cartoon.jpg