VÝZNAM A ZÁŽITEK Obraz jako stín reality prožívané a rámované OSNOVA •Problém vztahu označujícího a označovaného (význam, znak, smysl, image, ….) – schéma „znaku“ – a oblast „významu“ •Vizuální reprezentace a motivovaná signifikace (příklad automobil), kódování a dekódování (prožitek a vyprávění o něm: kódování-zastavení…přemýšlení) •Motivovaná reprezentace a fotografie: rámování (aneb usmrcování a balzamování – čapek, oživení/vzkříšení (s. 81)-Barthesovo punctum a „slepé pole“ (s. 58), referent fotografie, s. 75) •Studium a punctum •Význam a pohnutí (prožitek, příhoda, denotace) •Vcítění: pohyb a zrcadlové neurony (v. Gallese) • OBRAZ / BILD: IMAGE, PICTURE HANS BELTING: BILD-ANTHROPOLOGIE, 2001 / AN ANTHROPOLOGY OF IMAGES, 2011 •Image: je vytvořen/užíván symbolicky, jako druh určitého myšlenkového rámce •Výsledek lidské percepce + výsledek lidského poznání a intence (kolonizují náš mozek) •Musí být „vyvolán“ (z nepřítomnosti) pohledem (gaze), „nomád“ • • • •Picture (materiální obraz), socha, objekt, tisk: •(sociální praxe tvoření obrazů picture-making x vizuální percepce a mental-pictures) •MEDIUM – činí obraz (image) viditelným, je analogií TĚLA • • OBRAZ – PŘEDSTAVA OBRAZ - ZTĚLESNĚNÍ dispozitiv SCHÉMA „ZNAKU“ •VÝZNAM: sémantika (nauka o významech jazykových jednotek), • sémiologie = sémiotika (nauka o znacích) •ZNAK: Ogden-Richardsův sémiotický trojúhelník (1923) • Výsledek obrázku pro OGDENS RICHARDS význam forma vehikulum označující - signifié ZNAK: VIZUÁLNĚ MOTIVOVANÁ REPREZENTACE Kresba tříletého chlapce: „auto“ Kress – Leeuwen: Reading Images. The Grammar of Visual Design. 1998. Nejzajímavější na autě jsou kola Kola se podobají kruhu a pohybu ruky při jeho vytváření (pohyb kol opakuje pohyb ruky) Auto lze/chci vizuálně reprezentovat více kruhy / kroužením kreslící ruky. Komunikační motivace Koncepční persvaze (Tak to je! Tak to vidím!) SROZUMITELNOST: INDIVIDUÁLNÍ A SPOLEČNÉ SE PŘEKRÝVÁ Objekt vystavený kognitivnímu procesu Zpracovaný a emocemi přepisovaný vjem VÝZNAM •Interpretace, hermeneutika (výklad) hledá významy: • • - přistupuje k hledanému významu/prožitku reprezentace jako k: • •IDEI (nadlidské, božské): Zahlédnutí (Platón: Faidros), Zjevení (Belting) •TEZI, MORALITĚ, VZKAZU (zakódovaného do obrazu): ilustrace •VYVOLÁNÍ PROŽITKU - záměrně: synestezie, rétorika • - nezáměrně: vcítěním (empatie)…….vztahuje se • k procesu poznávání referenta. • •REFERENT ? / VJEM ? •„Neexistuje nic takového jako jeden pravý způsob jímž svět jest.“ • • (Nelson Goodman, Jazyky umění. Nástin teorie symbolů. Academia 2007.) • •Referent fotografie „věc, jež stála před objektivem“ (Barthes, s. 75) • PROBLEMATICKÝ REFERENT FOTOGRAFIE: LÁSKA A STÍN Výsledek obrázku pro stÃn na ulici Pohyb, proměna, směr, zánik vystřihnout, zastavit, zůstat, nepřepisovat Joseph-Benoit Suvée: Vynalezení umění kresby (1791). PODOBA A PUNCTUM http://www.criticalcommons.org/Members/tkttran/clips/nadars-mother/thumbnailImage Referent: „věc, jež stála před objektivem“ (Barthes, s. 75) Punctum: rysy referující k někomu/něčemu jinému evokující individuálně podmíněné emoce ZDÁNÍ A STÍN INDEXIALITA FOTOGRAFIE Výsledek obrázku pro lochness AÄ� možná neexistuje, rozhodnÄ› Lochnesska udÄ›lala kariéru v Å¡oubyznysu i reklamÄ›. Foto: adsoftheworld.com VYVOLÁVÁNÍ A ZMOCŇOVÁNÍ SE NEPOLAPITELNÉHO Výsledek obrázku pro zvÄ›tÅ¡enina Podrobit se Fotografii…R. Barthes Blow-Up / Zvětšenina (1966, rež. Michelangelo Antonioni) CO „VIDÍ“ FOTOGRAFIE / FOTOAPARÁT •https://www.youtube.com/watch?v=1ll3YG80tPU (1:21): co se nechává vidět •Vidí jako my ( X rentgen, ultrazvuk, termograf, pes, kulohlavec) • •Subjekt je absolutním středem (Rudolf Arnheim: Moc středu, 1981.), doplňuje údaje vnitřního modelu (vidí/chápe „stabilizovaně“), skládá dostředivě •Fotoaparát rámuje (moment) •Film „sešívá“ (syntetizuje, konstruuje prostor i čas) Masaccio, Peníz daně (1428) RÁM A RÁMEC Výsledek obrázku pro visual pyramid Pánem reprezentace: Rámec: zraková pyramida Leona Batisty Albertiho, karteziánský subjekt - geometrický bod Zmnožení rámů filmu La collectionneuse (1967) Vidět a být viděn (J. P. Sartre: Bytí a nicota, 1943) • Výsledek obrázku pro kužel světla na jevišti Kdo je pánem (re)prezentace? Český lev GREENBERGOVO RÁMOVÁNÍ •Rámování – je výzva k interpretaci •Úběžník – centrum moci a vědění •Intence: co chci vidět a nakreslit (Neville) jako dítě: pánem reprezentace • co chci, aby bylo viděno (intrikující dámy) – obraz je nástrojem manipulace vidění skutečnosti („skvrny“ : ženy, překážky jako „nebezpečné věci“) • • •FREEDBERG: dívat se na obraz jako na reálný (prožívaný) svět vyžaduje emoce •Emoce: co viděné (náhodou?) evokuje • ARCHÉ (PŮVOD/POČÁTEK) SouvisejÃcà obrázek