Název předmětu: FAV318 Dramaturgicko-scénáristické praktikum pro dokumentární film Název anglicky: Screenwriting and Script Editing for Documentary Films Ukončení: zk Počet kreditů: 3 Cíle předmětu: Cílem semináře je osvojení základních dramaturgických analytických dovedností a jejich rozvinutí na konkrétním materiálu – námětu dokumentárního filmu. Kurz vychází ze syntetičnosti audiovizuálního díla a zaměřuje se na chápání struktury, práce s motivy, rytmem, významy, a to jak ve složce skladebné, tak i v užití jednotlivých nástrojů zvukového (slovo, hudba, ruch) a obrazového (záběr, mizanscéna, grafika) média. Výukové metody: Seminární diskuze nad zadaným materiálem, domácí příprava námětu a četba. Osnova a jednotlivé části kurzu jsou modifikovatelné podle potřeb a očekávání studentů. Omezení zápisu do předmětu: Předmět je nabídnut i mimo mateřské obory. Kapacita: 12 studentů + max. 3 výjimky. Osnova: 1. Úvod, představení vyučujícího a studentů, zadání kurzu 2. Přehled nápadů a zájmů Studenti představí své nápady v nerozpracovaných konceptech a následně o nich skupina debatuje. Nápadů může být i víc, jde spíš o přehled zájmů účastníků kurzu. 3. Inspirace I – Co je realita a jak ji možné ji zachytit ve filmu? Zachycení reality v dokumentárním filmu a v důsledku této debaty i o hranicích dokumentárního filmu. Ukázky z filmů: 1. F. Wiseman: Hospital (1970) – úvod filmu 2. Trinh T. Minh-ha: Reassemblage (1983) – úvod filmu 3. D. Hanák: Obrazy starého sveta (1972) – druhý příběh 4. J. L. Godard: Sympathy for the Devil (1968) – sekvence All about Eve 5. Teorie I – Námět, scénář, dramaturgie Přednáška o náležitostech a funkcích námětu a scénáře, různých přístupech k psaní tohoto typu textu, odlišnosti přístupů českých a slovenských dokumentaristů k těmto textům. Dále představení několika přístupů dramaturgů ve fázi vývoje a také uvažování kreativních producentů nad obsahem a produkčními strategiemi, které různé obsahy vyžadují. V praktickém příkladu projektu Sloní války (režie Michal Varga, producent Miroslav Vlček) je představen postup psaní námětu i scénáře dokumentárního projektu. 6. Prezentace prvních verzí projektů I Studenti prezentují první verze svých námětů, o kterých se následně ve skupině diskutuje. Každý ve skupině je scénáristou i dramaturgem zároveň. 7. Prezentace prvních verzí projektů II Studenti prezentují první verze svých námětů, o kterých se následně ve skupině diskutuje. Každý ve skupině je scénáristou i dramaturgem zároveň. 8. Inspirace II – obhlídky a práce s respondentem Funkce obhlídek. Různé praxe českého a slovenského průmyslu. Praktická ukázka přístupu k obhlídkám lokací (vyučující prezentuje různé materiály z obhlídek). Debata nad přístupem k rozhovoru s respondentem pro účely vypracování scénáře – „na co a jak se ptát?“ 9. Individuální konzultace Hodina proběhne formou individuálních konzultací nad náměty. Projekty můžou být sdružovány do malých skupin (max. 3–4 projekty) v případě žánrové nebo jiné podobnosti. Studenti se přihlašují na přesný čas konzultace. 10. Aktuální dokument Debata o aktuálním dokumentu, který zabírá výrazné místo v mediálním diskurzu v daném období, reflexe formy a obsahu, podobnosti s projekty studentů a možné inspirace. 11. Prezentace obhlídek I Studenti prezentují fotografie/videa ze svých obhlídek lokací/respondentů. Každý student může skupině pokládat otázky, které by mu mohly projekt pomoci rozvinout. 12. Prezentace obhlídek II Studenti prezentují fotografie/videa ze svých obhlídek lokací/respondentů. Každý student může skupině pokládat otázky, které by mu mohly projekt pomoci rozvinout. 13. Inspirace III – Střih v dokumentárním filmu Různé způsoby práce se střihem v dokumentárním filmu. Proč jsou pro scenáristu důležité? Jak o nich uvažovat již při psaní námětu/scénáře? Jak spolupracovat s režisérem během výroby? Ukázky z filmů: 1. J. Gogola ml.: Česko na provázku (2010) – sekvence „oblíkání v šatně“ – jedna situace se zásahem režiséra, jedna dějová linie 2. M. Remo: Cooltura (2016) – sekvence „Modré z neba“ – jedna situace, více dějových linií 3. G. Reggio: Koyaanisqatsi (1982) – asociatívní montáž 4. a další… 14. Teorie II – Právní rámec průmyslu Autorský zákon, autorské dílo, práva autora, volná užití, citace, práva související s právem autorským, kolektivní správci autorských práv, stahování… Metody hodnocení: Zápočet je udělen na základě vypracování námětu a dílčích úkolů. Dílčí úkoly se odevzdávají nahráním do IS vždy v pondělí před hodinou, na které se bude o úkolech debatovat, do 8:00. Kurz je koncipován jako seminář, a proto se od studentů očekává aktivní účast a také obeznámení s náměty kolegů před danou hodinou. Povolena je jedna absence. Dílčí úkoly: Na 2. hodinu: Přehled nápadů a zájmů Minimálně jeden nápad na dokumentární film, který se může dále změnit. Text odpovídá na tyto otázky: - Co je hlavním tématem projektu? - Proč autora téma zajímá? - Kdo je potenciální divák a proč by ho měl tento dokument zajímat? Očekávaný rozsah: ½ NS Na 5. hodinu: První verze námětu Povinné části: - název (pracovní) - stopáž (= délka) - sub-žánr (například podle B. Nicholse nebo M. Palúcha – viz literatura) - „logline“ – jedna věta, která vystihuje projekt (použití i v propagaci) - abstrakt (max. 75 slov) - popis projektu, který ulehčí čtenáři pochopit podstatu projektu - režijní explikace – zamyšlení režiséra nad tématem a jeho vztah k němu; také popis režijních postupů, způsobu zpracování, formy, použitých technologií Očekávaný rozsah: 1–2 NS. Na 10. hodinu: Obhlídkové fotografie/video Soubor obhlídkových fotografií (nebo krátkého videa) představujících lokaci (v případě, že je pro projekt založen na použití specifické lokace) a/nebo sociálního herce (= aktéra/respondenta) a/nebo formálního postupu. Student je schopen o daných fotografiích/videích mluvit, představit je a to, co zachycují. Tento úkol se do IS nenahrává, studenti si ho na hodinu přinesou na flash-disku. Ve výjimečných případech (lokace v cizině apod.) je možné vlastní fotografie nahradit ilustračními. Takový postup předem schvaluje vyučující. Náležitosti finálního projektu: Povinné části: - název - stopáž (= délka) - žánr - „logline“ – jedna věta, která vystihuje projekt (použití i v propagaci) - abstrakt (max. 75 slov) – popis projektu, který ulehčí čtenáři pochopit podstatu projektu - synopse/rozšířený námět – popis děje/situací (důraz je kladen na dějové linky, zvraty, konflikt), popis postav/aktérů a jejich konání, popis prostředí - režijní explikace – zamyšlení režiséra (scenáristy) nad tématem a jeho vztahem k němu; také nástin režijních postupů, způsobu zpracování, formy - produkčně-realizační aspekty – odhad počtu natáčecích dnů, počtu kamer, požadavků na techniku, počet dnů v předprodukci a postprodukci (zachytává hlavní technické aspekty ve vztahu k náročnosti projektu, je spíše nástinem schopnosti autora uvažovat nad touto částí práce než komplexním prokázáním těchto schopností) - producentská rozvaha – organizační náročnost projektu, možnosti distribuce (s důrazem na diváka), specifika propagace - Obhlídkové fotografie/video Volitelné části: - návrhy odborných konzultantů - návrh režiséra/kreativního producenta - návrh postupu fundraisingu - vztah projektu k projektům s obdobným tématem/formou - další Očekávaný rozsah: 3–5 NS. Literatura Povinná: Motal, Jan. Základní problémy dramaturgie. In: Motal, J. a kol. Nové trendy v médiích II. 2012. S. 45 – 80 Novotný, J, D. Budování příběhu aneb demiurgie versus dramaturgie. 2007. Příslušné pojmy. Nichols, Bill. Úvod do dokumentárního filmu. 2010. Doporučená literatura: Aronsonová, Linda. Scénář pro 21. století. 2014. Nichols, Bill. Engaging Cinema. 2010. s. 99-135 Palúch, Martin. Autorský dokumentárny film na Slovensku po roku 1989. Gogola ml., J. Smrt dokumentárnímu filmu. Ať žije film. 2001. BLÁHA, Ivo. Zvuková dramaturgie audiovizuálního díla. 2., dopl. vyd. V Praze: Akademie múzických umění, 2004. 145 s. GAUTHIER, Guy. Dokumentární film, jiná kinematografie. Translated by Ladislav Šerý. 1. vyd. V Praze: Akademie múzických umění, 2004. 507 s. DO. Sborníky textů o dokumentu. Jihlava: JSAF, 2003–2008. PLANTINGA, Carl R. Rhetoric and representation in nonfiction film. 1st pub. Cambridge: Cambridge University Press, 1997. x, 255.