FILM A FILOZOFIE V. 10. 5. 2018 Andrea Slováková Ústav filmu a audiovizuální kultury FF MUNI andreas@dokument-festival.cz Filozofická produktivita experimentálního filmu qStrukturální film je kinematografickou reprodukcí lidské mysli. qP. Adams Sitney qvs. qAvantgardní filmy nejsou teoretické. qNoël Carroll qvs. qExperimentální filmy navrhují filozofické hypotézy týkající se samotného média. qJinhee Choi Filozofická produktivita experimentálního filmu qVztah avantgardních filmů a teoretického myšlení. qNoël Carroll q- může vyžadovat rozšíření teorie q- může vyžadovat zúžení, upřesnění teorie q- může teorii vysvětlovat q- může teorii ilustrovat qPožadavek obecnosti a ověřitelnosti. q Filozofická produktivita experimentálního filmu qExperimentální filmy navrhují filozofické hypotézy týkající se samotného média. qJinhee Choi q- kognitivní a estetická hodnota q- může ukázat nové možnosti média q- poskytuje divákovi vědomost vycházející ze zkušenosti q- může přimět diváka, aby přehodnotil či pozměnil svoje koncepce vnímání filmu Filozofická produktivita experimentálního filmu q- příklad: materiální film, film pracující s lepením objektů přímo na filmový pás (film nemusí být pouze fotografický záznam či reprezentací předkamerové (pro-filmické) události q- zásadní pro experimentální film: originalita a konzistence: prezentuje novou hypotézu, inovaci (vnímání, užití) média; pokud má film nést filozofickou myšlenku (koncepci), musí být konzistentní hyporéza, kterou navrhuje, s „důkazy“ (argumenty), které film sebou předkládá Peter Tscherkassky qMistr práce s found footage, studoval politické vědy a filozofii, vytvořil více než 30 filmů, je kurátorem, zakládajícím členem distribuční společnosti Sixpack, o filmu také píše. q qInstructions for a Light and Sound Machine (2005) qComing Attractions (2010) qThe Exquisite Corpus (2015) Peter Tscherkassky qInstructions for a Light and Sound Machine (2005) q qHrdina snímku kráčí ulicí, náhle si však uvědomí, že podléhá příšerným náladám několika diváků a že je vydán napospas filmovému tvůrci. Hrdinně se brání, je však odsouzen k popravě na šibenici, kde zemře filmovou smrtí skrze roztržení samotného filmu. q Peter Tscherkassky qKreuzritter (1979/80) qErotique (1982) qFreeze Frame (1983) qMotion Picture (La Sortie des Ouvriers de l´Usine Lumière à Lyon) (1984) qShot-Countershot (1987) qL'Arrivée (1997/98) qOuter Space (1999) qDream Work (2001) Gustav Deutsch qJeden z nejvýznamnějších současných představitelů avantgardní kinematografie. Precizní badatel v archivech, katalogizátor. Klíčové v jeho tvorbě jsou analytické, srozumitelně strukturované found footage eseje o povaze filmu. Gustav Deutsch qFILM IST. (1-6; 7-12), 2002, 93 min q qPo snímku Film je (1-6), věnovanému vědeckému filmu jako laboratoři, kde se rodí skutečný experiment (1 Pohyb a čas 2 Jasné a temné 3 Nástroj 4 Materiál 5 Okamžik 6 Zrcadlo), pracuje režisér v dalším díle především s hraným filmem, ilusionismem prvních záznamů varieté, s prvními pokusy studiového filmu. Gustav Deutsch qFILM IST. a girl & a gun, 2008, 93 min q qKinematografická vize v pěti aktech (Genesis, Paradeisos, Eros, Thanatos a Symposion), složená z dávných pornografických, vědeckých a propagandistických snímků, inspirovaná Godardovým: Všechno, co potřebuješ k tomu, abys udělal film, je holka a revolver. Gustav Deutsch qWelt Spiegel Kino, 2005, 93 min q qKino jako místo dění filmu stává výchozím bodem, od něhož se odráží život jeho diváků – každý ze 3 dílů začíná obrazem situace před konkrétními kiny (Vídeň 1912, Surabaya 1929, Porto 1930). kompilace z rodinných filmů •Peter Forgács – cyklus Soukromé Maďarsko (15 dílů), 13 dalších filmů a instalací – např. Wittgensteinův traktát, El Perro Negro • •Jan Šikl – cyklus Soukromé století • •Marek Šulík – Konzervy času rodinný film není přítomen silný záměr, spíše touha uchovat vzpomínky filmování v rodinném kruhu nemá vždy za cíl natočit film, je odvislé od kolektivní hry a jeho ospravedlnění je často jen samotný okamžik natáčení k filmu se zpravidla nevrací, aby jej sestříhal, ale promítá se tak, jak byl natočen neklade si stejné otázky tvůrčí ani finanční či sociální – rodinný filmař stojí mimo sféru kinematografie stmelit rodinnou skupinu.. pohledy směřované do kamery označují kameru a toho, kdo filmuje, za centrum aktivity Péter Forgács qMediální umělec, „filmový alchymista“ a zakladatel archivu amatérského filmu v Budapešti Péter Forgács (1950) je jedním z nejvýznamnějších představitelů metody found footage. qCyklus Soukromé Maďarsko (1999) qWittgenstein Tractatus (1992) qIstván Bibó, fragmenty (2002) qEl Perro Negro: Příběhy ze španělské občanské války (2005) qJsem von Höfler (Variace na Werthera) (2008) q Wittgensteinův Traktát qMaďarsko, 1992, 35 min qMeditativní interpretace slavného díla Tractatus logico-philosophicus, ve které citace z knihy prostupují koláží záběrů z archivních rodinných filmů, posunuje strohý jazyk raného Wittgensteina k enigmatickému vyjadřování Wittgensteina pozdního. •Corrigan, Timothy: The Essay Film: From Montaigne, After Marker. Oxford University Press 2011 (poslední kapitola česky na dokrevue.cz) •Lopate, Phillip. „In Search of the Centaur: The Essay-Film“. In: Warren Charles: Beyond document: essays on nonfiction film. Wesleyan 1996 •Richter, Hans: „Der Filmessay: eine neue Form des Dokumentarfilms“. Nationalzeitung 1940. Reprinted in: Schreiben Bilden Sprechen, ed. Christa Blumlinger a Constantin Wulff, Wienna Sonderzahl 1994. •Rascaroli, Laura: The personal camera: Subjective Cinema and the Essay Film. Wallflower Press 2009 • literatura literatura Kino Ikon, č. 1, ročník 9, 2005 DO, č 3. Sborník textů o dokumentu. JSAF, Jihlava: 2005 Leyda, Jay: Films beget Films. A Study of Compilation Film. Hill and Wang, New York 1964 Wees, William C.: Recycled Images. Art and Politics of Found Footage Films. Anthology Film Archives, New York 1993