F A V 2 5 9 Šaty/ Kostým / Móda ve filmu Mgr. Šárka Gmiterková sagm@seznam.cz 4.4.2018 Kostým a Hollywood První cena Akademie za kostým udělena roku 1949 a do roku 1966 se udílela ve dvou kategoriích - za kostýmy v barevném a čb filmu Maskéri a kadeřníci dlouho fungují jako součást kostýmního departmentu » v klasickém období zaměstnávají suverénně nejvyšší počet pracovníků Časté překrývání pravomocí Kostýmní praxe v období němého filmu • Kostýmy a make-up se zpočátku řeší čistě z hlediska zachování kontinuity • Herci často používají svoje vlastní oděvy • Kostymér důležitý spolupracovník kameramana - hlídá barvy a světelné efekty různých látek Kostýmní výtvarníci jako součást studií zhruba od poloviny 10. let • Spolu s oblibou historických námětů studia začínají budovat vlastní fundusy a ustavují se kostýmní půjčovny (historické a etnické oděvy) Claře West - kostýmy ve filmu Zrození národa a Intolerance Natacha Rambova - spolupráce s Allou Nazimovou na filmech Camille a Salomé Salome (USA 1922, r.Charles Bryant) Kostým a herecká praxe v ČSR Filmové odívání vychází z divadelní praxe až do konce 30. let 20. století Herci si oděvy pro soudobý repertoár zajišťovali sami ("Toiletní príspevky") Spolupráce mezi módními domy a předními salony iniciována na personální bázi p T filmovým h e r c ů m L ct. obeeen.vu vřele doporuč, (u j K A P P L zhotovitel o d ě v ů nejnovejších modelů franc. a angl., jakož i dle přání a vlastních návrhů Vinohrady, Slezská 69. K o n k u r e n č n í ceny. P-1. Hercům sleva v Četná doporučeni z řad hereckých. " B o K výběr látek na skladě II Švadlenka (ČSR 1936, r. Martin Frič) Fernand Vácha Dáma na kolejích r. Ladislav Rychman ČSSR1966 Kostýmy: Jiří Janeček a Jan Skalický • Hudební komedie o řidičce tramvaje Marii Kučerové, která po odhalení manželovy nevěry radikálně mění svůj život • Spolu s obměnou šatníku Marie získává sebevědomí a odvahu být inspirací pro další ženy nespokojené s vlastním životem »transformační film Odklon od starších vizí, glorifikujících pracující ženy v nenápadných a neforemných oděvech a uniformách Film ukazuje transformaci pomocí šatů a pěstěného zevnějšku jako dostupnou každé socialistické ženě, zároveň toto vyznění ve finále podrývá » vyjádření tenzí obklopujících módu a konzumní životní styl v ČSSR v 60. letech Text Na kostýmy připadá zhruba šestina rozpočtu (cca 550 000 Kčs) Výrazným motivem je množství šatů, kterými hrdinka náhle disponuje Šaty mají schopnost vytvořit hrdince novou identitu (vzhled + odpovídající vystupování» scéna módní přehlídky) Film určený primárně ženskému publiku (viz recenzce FaD x reportáže časopisu Květy) Hvězda Film od začátku koncipovaný pro hlavnní star- Jiřinu Bohdalovou • Její hvězdná osobnost, balancující mezi důrazem na obyčejnost a výjimečnou pozici ceněné ženské komicky, adekvátně vyjadřuje obě stránky Marie Kučerové • Bohdalová a její vztah k módě také dvojznačný » není módní ikonou ani "dámou", ale jako herečka se spoléhá na transformační možnosti kostýmování https://ne(^us-eims.org/only-a-groomed-woman-deseives-h fashion-emancipation-and-statá^ the-ladv-of-the-lines/ N E C S\MÍJjJJA About NECSUS Guidelines for Authors Issues Only a groomed woman deserves her name: Fashion, emancipation, and stardom in the Czechoslovak film musical The Lady of the Lines December 6,2017 / in Autuinn 2017 # Dress Tags: Czechoslovakia, dress, emancipation, fashion, socialist, stardom by Šárka Gmiterková and Miroslava Papežova It has been 50 years since the release of the Czechoslovak film musical Danta na kolejích (The Lady of the Lines, Ladislav Rychman, I960). In 2016 the city of Prague together with the local public transport company organised a commemorative event in the heart of the capital. Jiřina Bohdalová, the iconic actress, who em bodied the main part of Marie Kučerová, reenacted bits of her staring role. Dressed in a uniform of a tram conductor she sat behind the steering wheel of a retro looking vehicle, recalled her co-stars, and introduced the movie