“Let’s put our clothes on and face the world.” FAV 259 Šaty / Kostým / Móda ve filmu Mgr. Šárka Gmiterková 21. 2. 2018 sagm@seznam.cz Absolvování předmětu •Test § na bázi výkladu a poskytnuté literatury • •Esej § libovolné téma vztažené ke kostýmu v rozsahu 10 000 znaků (čistý text) §Bez horní hranice §Práce s povinnou literaturou je nutná! BRUZZI, Stella (1997): Undressing cinema. Clothing and identity in the movies. London: Routledge. IMG_1553.jpg •Metodologicky vychází z feministických filmových studií, masculinities a kulturálních studií => “close reading” vybraných filmů •Naopak zde chybí rámec produkčních studií (vývoj a perspektiva profese kostýmního výtvarníka) •Témata: propojení filmového kostýmu a módního průmyslu, neo-noir, new black cinema, převlekové komedie, queer, androgynita Šaty / Kostým / Móda ? V čem se tyto pojmy překrývají a v čem se naopak odlišují ? ODĚV • základní význam - krytí, funkčnost, žádná personalizace, absence zdobnosti ŠATY •konotují osobní vyjádření a zdobnost •mají další účel kromě krytí – indikace specifických prvků týkajících se nositele nebo příležitosti, pro níž jsou šaty nošeny •šaty jsou extenzí těla; tedy jej separují od, ale i zařazují do okolního světa a do společenského řádu (tj.přispívají ke konstrukci veřejné identity) KOSTÝM •také podvojná povaha • na jednu stranu dovede velmi dobře sloužit filmovému dílu (narativ, styl, mizanscéna, charakterizace postavy, žánrové konvence) >> relativní neviditelnost • na stranu druhou má kostým tendenci existovat nezávisle na naraci nebo stylu konkrétního filmu a působit vně těchto dominantních diskursů (tzn. jako excesivní podívaná, spektákl) >> nediegetická viditelnost MÓDA •do jisté míry antiteze kostýmu •systematická fluktuace vizuálního designu •opět estetická dialektika – na jednu stranu povrchní, pomíjivá; na druhou stranu i zde existují nadčasové hodnoty (tradiční značky, cyklické navracení se k již vyzkoušeným liniím a střihům) Costume design – the hidden layer of movie magic (videoessay) Stella Dallas Annex - Stanwyck, Barbara (Stella Dallas)_NRFPT_01.jpg •USA 1937, r. King Vidor, kostýmy: Omar Kiam, hlavní role Barbara Stanwyck •Postava Stelly Dallas výrazně utvářena kostýmem a to na třech úrovních 1.Téma společenské třídy a na ně navázaných oděvních konvencí. Oděv Stelly jako obtížný a ne vždy fungující kompromis mezi obecnou představou o vkusu a osobním stylem Žena - dítě stella-dallas-still.jpg •Pro film je téma mateřství klíčové a herectví Stanwyckové kreslí postavu Stelly jako mateřsky obětavou, ale rovněž dětsky přímou, někdy sobeckou a naivní. Kostýmování tuto stylizaci podporuje hlavně ve scéně oblékání se v hotelovém pokoji. Šaty jako problematická identita Stella_1.jpg •I ve chvílích, kdy je Stella oblečená podle svého vkusu a preferencí, nikdy si není jistá a vždy si s oděvem nevědomky pohrává. Ani jedna z jejích kostýmovaných podob nám nedává zaručenou informaci o její pravé identitě.