FAV 259 Šaty / Kostým / Móda ve filmu Mgr. Šárka Gmiterková 28. 2. 2018 sagm(gjseznam.cz Psychoanalýza + kostým Ošacené tělo je víc sexualizované a eroticky stimulující než to odhalené. Pokud takové tělo vidíme idealizované v jakékoliv umělecké formě, stimuluje se proces slasti z dívání se, stejně jako snaha identifikovat se s něčím imaginárnějším a dokonalejším. Právě kinematografie (charakterizovaná jako pokročilý systém zobrazování) dovede s touto slastí z dívání se a s identifikačními procesy ideálně pracovat. Psychoanalýza popisuje vznik subjektu - lidské bytosti mající přiznanou pozici v symbolickém řádu jazyka. Podobný proces můžeme analogicky sledovat také v rámci narativního filmového prostoru; i na plátně sledujeme příběhy postav v jejich cestě za vstupem, přijetím nebo naopak odmítnutím dominantního ideologického / společenského řádu. Tento transformační proces bývá implikován také kostýmem. Psychoanalýza + kostým Psychoanalýza vysvětluje, jakým způsobem vznikají perverze fetišismus, sadomasochismus, voyerismus - a Mulveyová dále vysvětluje, jak tyto struktují filmovou formu ve vztahu k obrazům žen a mužů na plátně a i pozici diváka (genderovaného jako muže). Laura Mulvey - Vizuální slast a narativní film • Kombinace psychoanalýzy a neomarxismu - politický manifest spíš než koherentní a analytické nastínění interpretační metody • Patriarchální společnost / kultura závislá na obrazu kastrované ženy • Pozice diváka v kině - skopofolie (slast z dívání se) - stadium zrcadla (nutné pro schopnost identifikace s obrazem na plátně) • To-be-looked-at-ness - bytí pro pohled, pasivní ženská pozice přerušuje narativní tok, vybízí ke kontemplaci, fragmentárnost • Look vs Gaze - nepříznakový vs přivlastňující mocenský pohled • Divák se prostřednictvím gaze identifikuje s aktivní (mužskou) postavou / hybatelem děje a skrz něj získá ženskou (pasivní) postavu Překonání kastrační úzkosti Josef von Sternberg Celkem 7 filmů s Marlene Dietrichovou Modrý anděl (1930), Maroko ( 1930), X27 (1931), Šanghajský expres (1932), Plavovlasá Venuše (1932), Rudá carevna (1934), Žena a tatrman (1935) Specifický časoprostor - neodpovídají konvencím hollywoodského realismu Dekor-dusivý, stísněný, klaustrofobický; ani melodrama tolik nelimituje pohyb svých postav jako von Sternberg Velké detaily na tvář Dietrichové - podobně tísnivý dojem jako dekorace vs dojem distance a fetišizace (tvář zabíraná skrz látky, závoje, průsvitné matérie) Klaustrofobická mizanscéna Velké detaily tváře Marlene Dietrichové Kostým Smrtpanen (USA 1999) r. Sophia Coppola Kostýmy: Nancy Steiner Příběh pěti sester Lisbonových tak, jak jej zaznamenali a zpetne rekonstruovali jejich obdivovatelé. Snaha o demystifikaci tajemného příběhu nebo naopak idealizace dívčího dospívání skrz šaty, doplňky, dekora mizanscénu? h NLIt r HdCIllť I ION I ind ITECNITY rtCtUKES • C N l 1UKJDUWOOPI fcM i-ii •• «, ' • K i l * HIKSTFN OUNST (0SH HAUTNETT Ľir-1-H MICH ATI PARI i nd BA H H V •# b ITD •» Jr. hprnlkar u r m i d h> (.inľ.NN' = l l ľ , l p ht LltfDA PHI L l.l* S r* L O, f.i.É., aOTEHr Mi L L t t.k.B.. JOHN EU< HAN muiic Lumpuicd b> AI I M#tiFfliHP S-TEiit* b-p M E U l U K E t f T JAME i L VONÍ f i » n dJílisnBr J.11-M.1 '• r I r .\H<: : IE j> Ol ph-t lfjr*<íhf lUHůNlí L*(HM1N É.fc.t., LD pruduivi H.tU lUUk H H V MARTUS I n I f i d i Ď f r U h n n j i WI-LLI »r*4u<*« tt F H N*-C'fr'OH D CQPPOLA JIH'E COIT4NZ0 AI '.J r a iľHFm HAHlľf h»T»d up.Tn ihp n i ť H tak rrFFRľ> ri.l-rrNIIíFÍ, • mmd dlraclad by M)FI* COPPDt* fm*T J ' V>- "Místo toho píše Cecília o sobě a svých sestrách jako o jediné osobě. Často je obtížné určit, o které sestře mluví a mnohé podivné věty vyvolávají v čtenáči představy bájného tvora s deseti nohama a pěti hlavami, který leží v posteli a láduje se hamburgery nebo trpí při návštevách prihs prívetivých tet. Individualizace pomocí kostýmu: Cecilia Individualizace pomocí kostýmu: Lux Dům jako ryze ženský prostor Kostýmování chlapců