FAV 259 tumblr_n9j11dZDj31tphleno1_500.jpg •Šaty / Kostým / •Móda ve filmu • •Mgr. Šárka Gmiterková • •sagm@seznam.cz • •7. 3. 2018 IMG_1556.jpg PIDDUCK, Julianne (2004): Contemporary Costume Film. London: BFI. •Analýza historických kostýmních dramat (90. léta) pomocí vybraných motivů a obrazů, které se v nich pravidelně vyskytují. •Dvě části • První se věnuje prostorám v kostýmních dramatech (domy, krajiny, plesy, cesta na jih, žena za oknem) •Druhá se zabývá filmy, situacemi a postavami které žánrovou kategorii dekonstruují • •Klíčové pojmy jsou prostor a pohyb •>> Pojem Gillese Deleuze obraz-pohyb Historické kostýmní drama •Historický kostým – napomáhá rekonstrukci konkrétní éry nebo epochy, ale také do jisté míry odráží současnost; a to formou zažitých stereotypů a představ týkajících se vzhledu konkrétních historických postav. •“Archeologická” přesnost není cílem. Látky vždy vypadají jinak na idealizovaných statických vyobrazeních a jinak se chovají při pohybu. •Dobový kostým - jako amalgám spojující historický vizuální detail a současný střih, úpravu a způsob nošení. •Proto tento druh kostýmu často pracuje formou část za celek a užívá výrazných symbolů a signálů, které samy o sobě zvládnou celý oděv ukotvit v konkrétním historickém období anebo v našich ustálených představách o vzhledu dané éry. Kostým v historickém dramatu •Dívání se SKRZ šaty NA postavu Snímek obrazovky 2018-03-02 v 18.32.22.png •Dívání se NA šaty, nikoliv postavu Snímek obrazovky 2018-03-06 v 10.33.54.png Heritage cinema •Kinematografie národního dědictví •První vlna od počátku 80.let v britské kinematografii - Ohnivé vozy (1981), Pokoj s vyhlídkou (1985), Cesta do Indie (1984) – zhruba do poloviny 90. let (1995 – tv minisérie Pýcha a předsudek) •Zprvu omezeno na britskou kinematografii, postupně užíváno jako transnacionální paradigma •Termín, který zastřešuje způsoby, jimiž se různé národní kinematografie a v různých okamžicích obracejí do minulosti •Často adaptace literatury chápané jako klasické; tato vazba filmům automaticky propůjčuje vysoký kulturní status •Romantizovaná a spektakulární vize minulosti •Přírodní scenérie •Specifická forma pastiše Levicová kritika heritage cinema •Nejvýrazněji HIGSON, Andrew (1996): The Heritage Film and British cinema •Nekritická transformace národní minulosti do kulturní komodity •Nostalgické obrazy ze života vyšších tříd a vytěsnění některých tříd, ras a etnik •Únik z thatcherovské Anglie do idealizované verze minulosti •Nezdravá obsese historickými detaily, dekorem, kostýmy; v důsledku oslabuje možnou subverzi narativu •Také kritika z praxe; filmy vymezující se proti režimu jsou zasazené v současnosti, namísto romantické zápletky nabízejí sociálně kritický nebo politický děj – např. Moje krásná prádelnička (1985, Stephen Frears) •“Laura Ashley Cinema” • Pýcha a předsudek (2005, r. Joe Wright) • •Světové tržby 120 milionů USD (nejúspěšnější heritage film v historii) •Koprodukce Working Title, Studio Canal (Fr) a Focus Features (USA) •90.léta 20. století – Velká Británie pod vládou Tony Blaira zažívá “re-branding”; tedy místo země zmítané vleklou sociální krizí nastupuje obraz Anglie jako příjemného místa k životu; umění a popkultura se na tomto obratu výrazně podílejí •“Cool Britania” filmy = primárně produkce Working Title (např. Čtyři svatby a jeden pohřeb, 1994; Notting Hill, 1999; Deník Bridget Jonesové, 2001; Láska nebeská, 2003) •Pýcha a předsudek jako ideální heritage film pro “Cool Britania” •Místo strnulého konzervativismu, vyjádřeného statickým pikturálním stylem,nastupuje invenční spektakularita – jízdy kamery, zdvojené rámování, fluidní střihy Kostým Lizzie Bennetové lizzie 3.jpg Lizzie 4.jpg Kostým Lizzie Bennetové Lizzie 2.jpg •Vyjadřuje příklon k větší mobilitě filmového stylu •Její šaty odpovídají spíš současným střihům než empírové linii (kromě šatů na plese v Netherfield Park) • Androgynita a tomboy •Lizzie jako kombinace moderní hrdinky a postavy z románu Jane Austenové Lizzie Bennetová – 1940, 1995 Lizzie 1.jpg Lizzie 1995.jpg Lizzie 1940.jpg Věk nevinnosti – videoesej Marie Antoinetta USA 2006 r. Sofia Coppola, kostýmy: Milena Canonero, Manolo Blahnik Marie Antoinette Vogue.jpg • •Marie Antoinetta jako revoluční figura ve smyslu vědomí si důležitosti osobního vzezření • •Subverzivní užití módy pro potřeby historického velkofilmu • MA_Let them.jpg Marie_Antoinette_Vogue_Edition_by_DiLancreRoyalty.jpg V případě Marie Antoinetty slouží reálná historická postava jako komentář k současnosti. Děje se tak prostřednictvím hudby (postpunkové a novoromantické songy), herectvím (akcent východního pobřeží USA), zcizujícími efekty (Kirsten Dunst pohlíží přímo do kamery), lakoničností dialogů (pikturální narace) a kostýmy (střihově šaty odpovídají, avšak barevná škála nekopíruje typické barvy Bourbonů). Marie Antoinette - ukázka MA_Converse.jpg •Kolekce bot z dílny Manolo Blahnika ušitá speciálně pro film vs pohozené Conversky •Objekty vytržené ze své přirozené temporality a ledabyle položené vedle sebe mají potenciálně explozivní a podvratný charakter >> jeden z nejčastěji citovaných a zároveň napadaných výjevů v Marii Antoinettě •Který z objektů v tomto záběru je vlastně bližší naší době? Basketbalová obuv z roku 1917 nebo boty z dílny současného oslavovaného návrháře? Křídla vášně r. Iain Softley Kostýmy: Sandy Powell Snímek obrazovky 2018-03-06 v 11.41.51.png •Adaptace románu Henryho Jamese •“Je to moderní adaptace, rozhodně ne upnutá a sešněrovaná… kostýmy jsou mnohem víc sexy.“ (Iain Softley) •Vlna otevřeně sexualizovaných heritage filmů ve druhé polovině 90. let Post-heritage cinema? •Vlna filmů tematizujících různé formy sexuality •Živtopisné filmy se věnují spíš psychosexuálním aspektům než uměleckým nebo politickým zásluhám •Zamilovaný Shakespeare, Královna Alžběta, Quills, Vášeň a cit •Přímá tematizace vztahu fyzického těla a limitujících společensko-politických podmínek •Piano, Portrét dámy, Washington square, The House of Mirth •Sexuální probuzení a smyslná poblouznění v prostoru Jižní Evropy •Kam se i andělé bojí vstoupit, Křídla vášně, Portrét dámy •Queer redefinice •Maurice, Mansfieldské panství, Bostoňané, Oscar Wilde • • • •Žánrový hybrid – heritage “noir” • Dva protipóly ženství – hlavní hrdinka Kate Croy jako vypočítavá femme fatale versus panensky čistá Milly •Kostým – genderová ambivalence a temné barvy Kate versus pastelově a zářivě laděná Milly • Kate_Gender_Ambivalence.jpg Kostým Kate Croy versus Milly Wings_Kate X Milly.png Kostým - Itálie Wings_Itálie.png