FAV 259 Saty/ Kostým / Móda ve filmu Mgr. Šárka Gmiterková sagm(cgseznam.cz 9. 5. 2018 C O S P L A Y => costume + (role)play Způsob hravého sebevyjádření v rámci specifické komunity Žánrová omezenost (sci-fi, fantasy, comics, horor) Volba a výroba kostýmu » rozpoznatelná postava s jasně definovanými vnějšími znaky Performativní stránka - sehrání postavy, jejíž kostým cosplayer nosí • Existence rasových a genderových stereotypů Cosplay postav a životního stylu románů Jane Austenové Proměny náhledu na recepci a fanouškovství Proměna v koncipování teenage fanoušků » dříve obviňování z nekritické, pasivní adorace, nyní naopak varování před obsedantní touhou po slávě. Fanoušci dnes touží dosáhnout stejného statusu jako obdivované celebrity » radikální demokratizace slávy Rozdíl mezi hvězdností a slávou - hvězdnost kvalitativně výš, odměna zaprokazatelný performativní talent vs sláva jako brutálně nahodilá Henry Jenkins: "participatory fandom" • Diváci a fanoušci v rostoucí míře participují na populární kultuře (transmediální fikční světy a mediální konvergence) • Pohroužení a maximální investice (primárně časová a emocionální) • Fanoušci jako "prosumers" (producer + consumer) » eroze autorské hierarchie Cosplay "Cosplay je součást fanouškovské zpětné vazby, která příjemcům dovoluje vstoupit do textu a proměnit jej. V tomto aktu se ze čtenářů a recipientů stávají autoři." "rituál identifikace" - spojení cosplayera s fikční postavou prostřednictvím procedurální hry. Navazování těsnějšího a intimnějšího kontaktu s předobrazem + překonávání limitů vlastní identity Kořeny v karnevalových převlecích a dětských i počítačových hrácho vícero hráčích (x cosplay praxe vstupuje do ustavených příběhů se známým koncem + důraz na funkčnost a autenticitu kostýmů) Cosplay a autenticita Neexistuje žádná správná verze kostýmu, kterou mají cosplayeři napodobit (proměnlivost v čase, různá míra kulturního a symbolického kapitálu) Kostýmy pocházející přímo z původního díla nezaručují cosplayerovi autenticitu, fungují spíš v režimu sběratelských objektů (+jejich koupě často dalece přesahuje finanční možnosti cosplayerů a naráží také na různorodost fyzických proporcí) Někteří cosplayeři se chtějí ke svým předobrazům přiblížit také fyzicky (cvičení a zdravý životní styl, plastické operace), častěji se užívá vycpávek všitých mezi vrstvy látky 5 things everybody gets wrong about cosplay Fotografie jako re-enactment pózy nebo plná tematizace včetně pozadí Fotografie jako zdůraznění diskrepance mezi předobrazem a cosplayerem Výroba kostýmu Výroba a kompletace kostýmu reflektována i v rámci fikčních světů » vizualizace procesu konstrukce superhrdinské identity Šití? Výroba? Konstrukce?? Šití jako ženská aktivita, muži proto výrobu kostýmu často rámují jako "Výrobu" "Kutilství" nebo "Sochařinu" TH .S -S I'M NO CCTTCfVBUT JVĚ GGTTO, Dú \T MYSELF/1 I CAN'T WUJcN tNTO A *TAJ[_Off, AND S A V *S£W UP MY SPfPEP-MAtf Si/fT, PLEASE* SCMZBOpy JUST A L J T T L E SUSPiClOuS ABOUT WHO I AM* QAftH NtEDLBf A£< AUHT MAY, ARO\JSiN& HEff WHAT'S TtffBýpj you A SPECML BULLS rw t 7H$ &££AJ?£& OUR CfTYS ItClk Tematické dokumenty