Metoda orální historie Literatura: Vaněk, Miroslav a kol.: Orální historie: Metodické a "technické" postupy (skriptum). Olomouc 2003. viz http://www.coh.usd.cas.cz/pages_cz/materialy_online.htm nZáklad: ústní sdělení účastníků historických událostí – pamětníků nNejstarší historická metoda (viz Thukydides, Kosmas). nTaké v sociální antropologii, etnografii, sociologii, psychologii. nPrvní rozsáhlé použití ve 20. století – v USA výzkum „hospodářské krize“ ve 30. letech, výzkum účastníků 2. světové války nK rozvoji metody napomohl také nedostatek (nebo nedostupnost) písemných pramenů ke studiu „zločinných“ aspektů diktátorských a totalitárních režimů 20. století (problém holocaustu a genocidy a důležitost svědectví vězňů koncentračních a vyhlazovacích táborů) nV českých zemích rozvoj metody teprve po 1989, přestože první pokusy o „práci s pamětníkem“ (nejčastěji protifašistického odboje) od 60. let n nV soudobých dějinách je metodou zkoumající určitý historický proces (historické události) nebo určitý sociální či kulturní aspekt minulosti (historické struktury), pomocí analýzy a interpretace osobních ústních vyjádření dosud žijících aktérů a přímých svědků. n n Vyjádření vznikají na základě rozhovoru mezi dotazovaným narátorem a tazatelem. n n Vyjádření je tedy souborem upomínaných a dotazovaných individualních zážitků a prožitků o minulosti. n Inovační atributy metody nKvalitativní, nikoli kvantitativní metoda n (jde o o jednotlivé individuální výpovědi, ne o statistiku názorů nebo způsob chování) n nDemokratizační aspekt n obrací pohled také k dějinám „malých“´, „bez-mocných“ a „historií poražených“ lidí a k dějinám každodennosti n nOdhled od „objektivních fakt historie“ a příklon k subjektivní výpovědi o dějinách (v raných fázích vývoje metody však převládala snaha o zjištění „objektivních“ fakt, doplňujících informace získané tradičními metodami) Dvě formy rozhovoru n„Interview není dialog. Smyslem interview je získat narátorův příběh.“ n1. interview n usiluje o objasnění konkrétní historické události nebo historickému fenoménu, jíž narátor prožil jako aktér nebo blízký svědek n tazatel vede rozhovor cíleněji a aktivněji n2. životní příběh (životopisné vyprávění) n usiluje o objasnění širšího časovému úseku minulosti z výsostného hlediska narátora; n lze postupovat chronologicky nebo strukturovaně; n obvykle více dvě a více setkání mezi narátorem a tazatelem; n tazatel méně aktivní, rozhovor více spontánní