Odborný styl Odborný styl - jazykové prostředky •Využívat především neutrální a knižní varianty • •Vyhýbat se hovorovým, expresivním a nespisovným výrazům • • Odborný styl - jazykové prostředky •1) (…) která nás informují o hrozivém působení těchto nemocí; •2) (…) člověk by se měl s nimi umět poprat; •3) Drtivá většina příkladů (…); Samozřejmě, že už drtivá většina •rozsudků byla právně napadnutelná •4) Suverénně nejvíce aludovaným textem (…); •5) Hodně příkladů najdeme (…); Hodně totiž závisí na struktuře Odborný styl - jazykové prostředky •Odborný styl by měl být věcný, přesně popisovat problémy a jevy • •Vyhýbat se mnohovýznamovým sdělením Příklady nejasného vyjadřování •obyčejný dialog •velikost replik •patřičná atmosféra •kloudná odpověď • Strategie uvolnění •Užití beletristických prostředků v odborném textu •Obrazná přirovnání •Ironie •Humor •Vlastní zkušenost •Skrze tyto prostředky narušujeme očekávání čtenáře, vnášíme emoce a subjektivitu Šerý, L.: První knížka o tom, že řád je chaos (…) a že ještě nenastala ta pravá dekonolonizace a že i to umění je jeden velkej mýtus. Praha: DharmaGaia, 1997. •Př. 1: „Průser je v tom, že takovej postoj s sebou nese narušení zákonitostí chodu přírody, takže ta praktická snaha vymanit se z ní bez ohledu na možný oběti nevede k žádnýmu osvobození od přírody, ale do záhuby.“ (s. 8) •Př. 2: Bělohradskej Venda (chytá se tak chlapec do starý léčky), s. 9 •I tak výraznej týpek jako Roger Caillois, upozorňuje na to (…), s. 11 •Jinej chytrej kluk, nějakej Lévi Strauss, s. 21; •Honzík Baudrallardů, s. 43 • Populárně naučný styl •Odborné termíny používány jen v nutném případě •výklad a popis známých skutečností •chybí vysvětlování souvislostí a vztahů •časté apelování na společné zkušenosti autora a čtenáře •vágnost populárně naučného stylu Volba odborného stylu •Francouzský styl • •Německý styl • •Anglosaský styl • •Český styl Struktura textu – souvětí a odstavce •Vyhýbat se složitým souvětím – •Umberto Eco – Jak napsat diplomovou práci - příklad • • Odstavce •odstavce čtenáři napomáhají sledovat myšlenkový postup autora •Odstavec odlišuje jednu myšlenku od druhé •nový odstavec naznačuje změnu v myšlenkovém obsahu •Do odstavce bychom neměli vkládat žádné odbočky Osoba mluvčího • •Osoba mluvčího •a) Ztotožnění vědce s pisatelem, pisatel sám sebe označuje 1. osobou mn. čísla, autorský plurál • •b) Neosobní vyjadřování – subjekt odsunut do pozadí • •c) Autor v 1. osobě singuláru – v českých textech zejména v úvodu • První věta – příklady zahájení textu •Nemusíme začínat od první kapitoly •Není tak důležité, čím uvedeme text, později můžeme přepsat •Příklady: •Strohý •Předjímací počátek •Napojení na aktuální problém či událost •Uvedení do kontextu předchozích výzkumů • Chyby v odborném stylu •Odbočky a exkurzy • •Opakování téhož jinými slovy a návraty • •Autor neřeší uspokojivě napětí či přímo rozpory ve svém textu • •Autor přehnaně poukazuje na omezení, nedostatky a nezpracovaná témata •Jako argument je použito něco, co tvrzení logicky podpořit nemůže •Nadměrné poučování čtenáře •Nové informace v závěru •Traktát – autoritativní tvrzení a subjektivní názory autora •Nedořešené předesílání něčeho, co teprve bude rozpracováno Přehlednost kompozice a argumentačního postupu •Přechodové můstky •Na konci a na začátku kapitol nebo podkapitol •Důležité vždy opakovat, kde už jsme byli a kam se vydáme •Čtenář by měl vždy vědět v jaké fázi argumentace se právě nachází Útok na „strašáka“ •Vytváření imaginárního nepřítele • •Chceme za každou cenu zpochybnit nějaký výzkum • •Riziko zjednodušení názorů protistrany • •Otázka jestli tento strašák opravdu existuje Úkol – posudek odborného textu •Struktura posudku: • •Výzkumná otázka – identifikace výzkumné otázky •Forma – styl, gramatické chyby, citace apod. •Obsah – argumentační linie, metoda, práce se zdroji apod. •Přínos textu •Dodatečné otázky na autora – problémy, připomínky, náměty k diskuzi