Imerze a zkušenost bytí v prostoru - technologie umělé nebo rozšířené reality Jana Horáková: interpretace tématu virtualita pro IM015 Úvod do studia IM II JS 2009 © Jana Horáková Virtualita (Lister) virtuální realita: v 90tých letech součástí běžného jazyka. virtualita, virtuální: abstraktnější pojmy (oblast nových médií a reflexe současné kultury) © Jana Horáková Virtualita: (jeden z novotvarů Theodora H. Nelsona) Význam slova „virtualita“ byl od min. 18.století ustálen jako protiklad k realitě. /každá věc, jev má svoji reálnou a virtuální podobu – auto i film…/. Nelson považuje virtualitu za ústřední problém softwarového designu: podle něj je softwarová konceptuální struktura - konstrukty, které si představujeme, když sedíme před obrazovkou – ústředním bodem počítačové sféry. © Jana Horáková • 1.) VR jako imersní zkušenost umožněná novými formami obrazové a simulační technologie. • 2.) VR jako metaforická místa a prostory vzniklé „mezi“ v komunikačních sítích. © Jana Horáková • 1.)VR – jako označení zážitku imerze v prostředí konstruovaném PC grafikou a digit. videem, se kterým má uživatel určitý stupeň interakce. • 2.) VR – jako místo, ve kterém se cítí být účastníci on-line komunikace. • 3.) VR – jako 3D obrazovkový svět, který objevují hráči PC her nebo piloti a technici užívající techniku telepresence. • 4.) VR – v retrospektivním smyslu slova. (případy telefonování, sledování filmu, čtení knihy, dívání se na fotky a obrazy, kdy své zážitky popisujeme jako VR) © Jana Horáková 2 typy VR: Ad 1.) Viz technické prostředky VR: 1968: Ivan Sutherland vynalezl VR senzorickou helmu (tzv. Damoklův meč); konec 80tých let: Jaron Lanier vyvinul VPL (Visual Programming Languages) + VR brýle a rukavice. Ad 2.) VR on-line sítí (produkovaná textem) • /viz projekt MIT, Aspen Movie Map, z roku 1977/ http://www.youtube.com/watch?v=Hf6LkqgXPMU&feature=related © Jana Horáková A) Smyslový zážitek, kdy máme pocit, že naše smysly a vědomí se nacházejí v odlišném prostoru/VR/ než naše tělo/hmotná realita/ (jsou od sebe odděleny). B) Kapacita současné techniky simulovat realitu vs. schopnost VR systémů generovat fantastická prostředí. © Jana Horáková A) Možnost přivlastnit si znaky identity odlišné od naší identity ve fyzickém/reálném světě. B) Možnost navazovat nové druhy vztahů, které nejsou závislé na geografických (ale také politických a sociálních) rozdílech. © Jana Horáková Kybernetický prostor – koncept, který spojuje obě debaty o VR. • Scénáře budoucnosti spojují oba typy VR…(srovnej s Gibsonovou definicí kyberprostoru) Základem je: Obraz lidského těla s vysokým rozlišením v kyberprostoru. • Významná role: technické imaginace a science fiction. © Jana Horáková Virtualita – definice (Lister a col.) 1.)Název technické oblasti - Virtuální realita. (synonymum: simulace). VR jako simulovaná realita, do které můžeme vstoupit pomocí technických zařízení. 2.) Filozofický pojem – Virtuální. Gilles Deleuze (1994 Difference and Repetition). Virtuální chápáno jako část reálného, která není právě aktuální. Aktualita zde znamená reálné i přítomné. (Virtuální je potom reálné, ale nepřítomné: Virtuální = neaktuální přítomnost) © Jana Horáková Digitalizace, čili virtualizace informací Lévy ukazuje, že virtualita ve svém obecném významu tvoří distinktivní rys nové podoby informací a že technickým základem virtuality je digitalizace. Lévy, P. Kyberkultura. Kapitola č. 3 a 4. Praha: Karolinum. 2000, s. 43-60. © Jana Horáková 1.) Virtualita a virtualizace Slovo VIRTUÁLNÍ lze vykládat nejméně ve 3 významech: 1.) z pohledu informatiky/kyberkultury… 2.) v běžném smyslu slova… 3.) ve smyslu filozofickém… Virtualizace informací – uložení informací ve sdílené paměti, kterou užíváme a tak aktualizujeme v ní uložená data. © Jana Horáková 2.) Digitalizace, čili virtualizace …Digitalizace umožňuje automatické, jemné, rychlé a hromadné zpracování…. © Jana Horáková 3.) Dematerializace nebo virtualizace? Můžeme digitalizaci považovat za dematerializaci informace? Počítač není pouze dalším nástrojem k produkci textů, zvuků nebo obrazů, je to především vykonavatel virtualizace informací. © Jana Horáková 4.) Hypertext – nástroj virtualizace textu Hyper-dokumenty, které se nazývají hypertexty (což nevylučuje, že obsahují i obraz a zvuk) můžeme popsat jako texty strukturované do podoby sítě. Jak se čte encyklopedie? A) Hypertext = informace uložené několika způsoby, síťově rozptýlené, rychle a „intuitivně“ nalezitelné. B) Hypertext = prostor, v němž jsou při čtení možné různé cesty. Čtenář čte/sestavuje) jednu zvláštní cestu hypertextem. Hypertext vykonává virtualizaci textu. © Jana Horáková 5.) Současnost virtuálního Virtuální umění je novou podobou snah realizovat „totální dílo/umění“ nebo jsou to jen vylepšené podoby videoher? Příklady: Diane Gromala: Tančit s virtuálním dervišem. Virtuální těla.(1994) Char Davies: Osmose (1995) Video: http://www.mediaartnet.org/works/osmose/video/1/ http://www.immersence.com/osmose/index.php © Jana Horáková 6. Simulace – tedy virtuální realita (P. Lévy. Kyberkultura. 2000, s. 61-69) • Simulace = modely, definované jako exaktní popisy simulovaných předmětů nebo jevů. • Simulace vizualizují jevy, které v reálu nevidíme (např. demografickou dynamiku, vývoj biolog. druhů, války, rozpočty atd.) • Simulace spočívají na digitálních popisech nebo modelech simulovaných fenoménů a mají tutéž hodnotu jako tyto popisy. (nereprezentují, ale spíše vizualizují uložené informace ve vzájemných vztazích) © Jana Horáková viz.: Jeffrey Shaw: Místa/Places: Users manual, 1995. http://www.jeffrey-shaw.net/html_main/frameset-works.php3 © Jana Horáková 7. Měřítko virtuálních světů 1.) VR – v nejsilnějším významu (tzn. druh interaktivní simulace, ve kterém máte tělesný pocit vnoření do situace definované databází. /vybavení: speciální přilba + datové rukavice/ 2.) VR – v o něco slabším významu (tzn. druh virtuálního světa, při jehož zakoušení máme k dispozici obraz sama sebe a své situace. Viz PC-hry) 3.) VR – ve smyslu informační virtuality. Užíváno v případě obrazů založených na digitálním popisu uloženém v počítači. (V paměti PC je obraz virtuální a na obrazovce aktuální. „Virtualizace“ obrazu se posiluje, pokud je obraz vypočítáván v reálném čase na základě modelu a toku vstupních dat.) Viz také tabulka in P. Lévy, 2000, s. 68. © Jana Horáková