IMN111cv CVIČENÍ K PŘEDMĚTU NÁSTROJE INTERPRETACE NOVOMEDIÁLNÍHO DÍLA II (aktualizovaný sylabus, jaro 2018) Vyučující: doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D. horakova@phil.muni.cz Anotace: Cvičení k předmětu IMN111 má přispět ke zlepšení obeznámenosti studentů se základními texty teorie (umění) nových médií. Cílem kurzu je vést studenty k prohloubení znalostí literatury předmětu IMN111 a k seznámení se s klíčovými texty oboru tzv. z první ruky. Studenti jsou tak vedeni ke kontinuální samostatné práci s odbornou literaturou a k rozvoji schopností vytěžit z odborného textu relevantní informace. Na konci kurzu bude student umět shrnout základní fakta a argumenty odborných studií, kapitol monografií, atd. Bude je umět využívat při interpretaci umění nových médií. V ideálním případě bude schopen tyto informace zasadit do širších souvislostí, se kterými je seznamován v přednáškách. Výklad předmětu IMN111 je rozdělen do tří bloků: 1. Nová média, ICT, jako postmoderní stroj. 2. Nová média a metafora paměti. Média budeme chápat jako extenze lidské paměti, jako mnemotechnické pomůcky a jako modely lidské mysli. 3. Nová média a postmoderní kulturní praxe, která je obklopuje (produsage), postprodukce, remake, remix, reenactment. V rámci Cvičení k předmětu Nástroje interpretace novomediálního díla II studenti vypracují 2 texty (odevzdané v jednom dokumentu) vztahující se k výše uvedeným tematickým okruhům: 1.) Resumé zvolené studie/publikace se zaměřením na způsob, jakým autor pojednává vztah paměti a médií, případně postmoderní praxi opakování, tj. strategie „re“ a „post“. Rozsah: 3 normostrany (tj. 5 400 znaků včetně mezer). 2.) Interpretace zvoleného mediálního díla tematizujícího funkce paměti a vzpomínání, ve které autor využije termíny a myšlenkový rámec textu zpracovaného v rámci úkolu *1*. Můžete vybírat z mediálních děl tematizujících paměť a vzpomínání, která jsou uvedená v prezentaci (ppt) uložené ve studijních materiálech předmětu, případně z uměleckých děl zmiňovaných v textech na seznamu literatury k předmětu (viz aktualizovaný sylabus uložený ve studijních materiálech v IS). Rozsah: 2 normostrany (tj. 3 600 znaků včetně mezer). Písemné práce prosím odevzdávejte v jediném dokumentu. Seznam témat (studií) ke zpracování * Paměť (a) média: Barthes, Roland. Světlá komora. Poznámka k fotografii. Praha: Agite/Fra, 2005. Flusser, Vilém. On Memory (Electronic or Otherwise). Leonardo Vol. 23, No. 4, 1990, p. 397 – 399. Dostupné z: http://is.muni.cz/el/1421/podzim2011/IMNK10/um/Vilem_Flusser_memory.pdf (rev. 22. 2. 2017). Matussek, Peter. The Renaissance of the Theater of Memory. 2001. Dostupné z: http://www.peter-matussek.de/Pub/A_38.html (rev. 22. 2. 2017). Viola, Bill. Will There Be Condominiums in Data Space?. 1995. Noah Wardrip-Fruin – Nick Montford (eds.) The New Media Reader. Cambridge-London: MIT Press, 2003, s. 464 – 470. (kniha je uložena ve VR knihovně oboru). Dostupné také on-line: http://books.google.cz/books?id=DQYXoRx9CcEC&pg=PT11&lpg=PT11&dq=Bill+Viola+%5B1983%5D:+Will+There+ be+Condominiums+in+Data+Space?&source=bl&ots=OKBwdpuuXr&sig=4PhatV_pPeuirOtwCO5bPG7Sz2s&hl=cs&sa=X& ei=sD8jUYiEONPE4gT81oGYAQ&ved=0CEYQ6AEwAw (rev. 22. 2. 2017). Warren, Sack: Memory. Matthew Fuller (ed.). Software Studies / a Lexicon. Cambridge – London: MIT Press, 2008. Dostupné on-line: http://dm.ncl.ac.uk/courseblog/files/2010/02/softwarestudies.pdf (rev. 22. 2. 2017) * Post-modernismus: Fiedler, Leslie. The New Mutants. 1965. (on-line): http://books.google.cz/books?id=3EvVVC8-8LIC&pg=PA241&lpg=PA241&dq=Fiedler,+Leslie.+The+New+Mutants &source=bl&ots=Ry83RNRfHU&sig=YeGnkKTZBre81BVeflrpHWtdFPg&hl=cs&sa=X&ei=NCwLU5bbGsrYtQablIDoDA&ved= 0CC4Q6AEwAA#v=onepage&q=Fiedler%2C%20Leslie.%20The%20New%20Mutants&f=false (22. 2. 2017). Landow, Georg P. Hypertext a kritická teorie. Z on-line knihy: Hypertext, 1992: http://proteus.fau.edu/practicum/texts/landow1.pdf Georgie, P. Landow: Hypertext a kritická teorie, in Biograph, 6, 1998, s. 10 - 21. Lyotard, Jean-Francois. O postmodernismu: postmoderno vysvětlované dětem: postmoderní situace. Praha: Filosofia, 1993. Welsch,Wolfgang. Postmoderna: pluralita jako etická a politická hodnota. Praha: KLP, 1993. * „Re-“ a „post-“ média: Auslander, Philip. Performativity of Performance Documentation. 2006. http://www.mitpressjournals.org/doi/pdf/10.1162/pajj.2006.28.3.1 (rev. 22. 2. 2017). Bruns, Axel. Produsage. (pracovní definice, klíčové principy, předpoklady). 2007. http://produsage.org/about (rev. 22. 2. 2017). Manovich, Lev: Remixability and Modularity. 2005. http://manovich.net/index.php/projects/remixability-and-modularity (rev. 22. 2. 2017). Manovich, Lev. Post-media Aesthetics. 2001. on-line: http://www.alice.id.tue.nl/references/manovich-2005.pdf (rev. 22. 2. 2017). Weibel, Peter: Synthetic Times. Fan Di'an - Zhang Ga (eds.). Synthetic Times. 2008. (studijní materiál předmětu). Podmínky získání zápočtu: Odevzdání dokumentu, který bude obsahovat oba výše popsané texty, tj. summary teoretického spisu a interpretaci uměleckého díla s využitím pojmů a konceptuálního rámce uvedeného spisu, v požadovaném rozsahu, v kvalitě odpovídající NMgr. studiu, a v určeném termínu. Termíny pro odevzdání písemných prací budou zveřejněny před začátkem zkouškového období.