© Jan Sýkora (FF UK) Přednáška 1-3: Japonská společnost. Teoretická východiska I. Období Meidži  prvky výlučnosti již v předmodením období (nopř. mongolské nájezdy ve 13. stol.), ale relativní izolovanost - „ostrovní komplex“ (島国根性) Meidži = bezprecedentní společenská změna, Japonci bezprostředně konfrontováni se „západní“ vyspělejší kulturou reakce společnosti -文明開化 (civilizace a osvícení)  šíření západní kultury – Meirokuša 明六社 (1873) Hledání zdroje síly západní společnosti a) v morální ronivě (Nakamura Masanao Nishimura Šigeki) b) v organizaci společnost (jako Kató Hirojuki, Cuda Mamiči, Niši Amane) vítězí pragmatický přístup (Fukuzawa Jukiči)  1. fáze – snahy o překonání pocitu „zaostalosti“ - přechod k angličtině (Mori Arinori 森有礼, Nišimura Šigeki 西村茂樹) - kultivace národa po stránce duchovní i fyzické (Cuda Mamiči 津田真道) - změna genofondu Japonců (Takahaši Jošio 高橋義雄)  2. fáze – formování koncepce nihondžinron - od 80. let 19. století - Šiga Šigetaka časopis Japonci – koncepce kokusui 国粋 (národní čistoty) - Inoue Enrjó 井上円了 – odmítá nekritické uctívání Západu - od poloviny 90. let – zdůraňována „japonskou“ = počátky nihondžinron  3. fáze – teorie výlučnosti Japonců - Kaneko Keitaró 金子堅太郎 – hodnocení modernizace - Haga Jaiči 芳賀矢一 – 10 předností japonské kultury  konec Meidži první kritické hlasy - Kanbe Masao 神戸正雄, Nacume Sóseki 夏目漱石 II. Období Taišó + počátky období Šówa  změny vnitřních i vnějších podmínek  vstup Japonska mezi mocnosti  Kajahara Kazan 茅原崋山 – kritika přeceňování japonských předností  Noda Jošio – potřeba komplexního přístupu k hledání národní identity  Tanizaki Džun´ičiró 谷崎潤一郎 – „velký obrat“ – hledání vlastních kořenů  Naitó Konan 内藤湖南 – teorie národní kultury (日本文化論)  Učimura Kanzó 内村鑑三 – charakteristika přístupu Japonců k víře  role národního jazyka na formování národního charakteru Haga Jaiči 芳賀矢一 Jamada Jošio 山田孝雄  spojení mezi národním charakterem a přírodními podmínkami Wacuji Tecuró 和 哲郎 - 『風土-人間学的考察』(Klima: Antropologická studie) © Jan Sýkora (FF UK) III. Poválečný vývoj  poválečná situace v Japonsku – hledání ztracené identity v mezinárodním kontextu - hledání nového přístupu k Japonsku  Ruth Benedict The Chrysanthemum and the Sword východiskem kulturní relativistmus („kulturní vzorce“) „kulturu hanby“ (恥の文化) vs. „kultura hříchu“(罪文化) nedostatek – nereálné předpoklady (homogenita národa, modelové chování)  Doi Takeo 土居健郎 psychoanalytický přístup koncept amae – specifická potřeba psychické závislosti 『 甘えの構造』1971 (angl. The Anathomy of Dependency, 1973)  Nakane Chie 中根千枝 přístup sociální antropologie specifická forma mezilidských vztahů – demonstrováno na fungování japonské firmy 『縦社会の人間関係』 1967 (angl. Japanese Society, 1970)  Edwin Oldfather Reischauer The Japanese 1977 (The Japanese Today : Change and Continuity, 1988) přechod od bipolárního přístupu k „polychromní“ metodě počátky přechodu od nihondžinron k nihonron  80. léta – nástup „revizionistů“ zdrojem japonských „úspěchů“ spíše organizace společnosti než národní/kulturní specifika 1979 - Ezra Vogel, Japan as Number One 1982 – Chalmer Johnson, MITI and the Japanese Miracle 1987 – Paul Kennedy, The Rise and Fall of Great Powers 1989 – Bill Emmott, The Sun Also Sets 1989 – Karel van Wolferen, The Enigma of Japanese Power  od 90. let pokusy o syntetizující přístup Hamaguchi Ešun 濱口恵俊 – koncepce kontextualismu 間人主義