OSOBA, MÍSTO, VĚC Pravidla hry: Počet hráčů: 2 a více Pomůcky: ● tabulka se začátečními písmeny: A, I, U, E, O, K, G, S/Š/DŽ, Z, T/Č/C, D, N, H/F, B, P, M, J, R (vyřazeno bylo: W a DZ)/ online generátor^^[1] ● tabulka s kategoriemi: OSOBA, MÍSTO, VĚC ● kartičky s gramatickými jevy, které chceme procvičit Cíle: ● procvičení slovní zásoby ● procvičení vybraných gramatických jevů i pádových partikulí ● hra není zaměřena na procvičení reálné konverzace Doporučení: ● Hra s učitelem - kvůli kontrole. ● Z časových důvodů je lepší nepřesáhnout počet 6 lidí, v případe, že je zájemců více můžou se rozdělit na menší skupiny po 5-6 hráčích. Průběh hry: Na úvod hry je nutný výběr prvního písmene, na které budou hráči vymýšlet slova. Toto losování může probíhat pomocí předem připravených kartiček, nebo generátoru. Skupina se dohodne, který z hráčů losuje. Jestliže se bude v dalších kolech vylosované písmeno opakovat, hráči budou muset na toto písmeno vymýšlet nová slova. Následuje první soutěžní část hry, při které každý z hráčů vymyslí tři slova podle kategorií OSOBA, MÍSTO a VĚC. Všechna tato slova musí začínat na vylosované písmeno a hráči je zapíší do předem připravené tabulky. Časový limit na vymýšlení a zapsání slov je 30 sekund. Po doplnění všech tří slov do tabulky se hráč přihlásí. Nejrychlejší hráč získává 2 body, druhý 1 bod a všichni ostatní už za toto kolo body nezískávají. Pokud hráč za daný časový limit nestihne doplnit všechna tři slova, volné místo v tabulce si označí písmenem X. Za každé X si na konci hry odečte 1 bod. V druhé části si hráči vylosují kartičku obsahující 3 gramatické jevy, každý z nich má jiné bodové ohodnocení podle obtížnosti.^^[2] Jeden z těchto gramatických jevů si hráč vybere a použije při tvoření věty. V této větě musí také použít slova, která vymyslel v první části hry. (Také je možné využít i víc než jeden gramatický jev z kartičky při tvorbě dané věty - body se pak sečítají.) Limit na vytvoření věty je 1 minuta. Hráči si následně tyto věty navzájem přečtou a přeloží. Učitel ověří jejich správnost a udělí body na základě použitých jevů. V případě že učitel není přítomen, hráči si věty překontrolují navzájem a když dojde k sporné situaci následuje diskuse, při které je důležitá argumentace. Diskuse skončí až když se všichni hráči shodnou na konečném verdiktu. Vyhrává hráč s nejvyšším počtem bodů. Možné variace hry: ● Pro ztížení hry mohou být doplněny další kategorie slov. ● Místo prvního písmene se dá použít tabulka godžúonzu. ● Jednou z možností je také tahat si nejprve kartičku s gramatickými jevy. Hráč tak má možnost vymýšlet slova přímo dle zadaného gramatického jevu. V takovém případě mají hráči po vylosování začátečního písmene na vymyšlení slov i věty dohromady 2 minuty. Ukázka: ● PASIVUM (3b) ● ~ほしい (2b) ● ~たり、~たりする (1b) (ZDVOŘILÝ STYL) ● DEIKTICKÁ SLOVESA (3b) ● KONDICIONÁL ~ば (2b) ● ~ないで (1b) ● KAUZATIVUM (3b) ● ~そうです (2b) ● ~みたいです (1b) ● 間に (3b) ● KONDICIONÁL ~たら (2b) ● ~なさい (1b) ● ~時 (3b) ● PŘÍMÁ ŘEČ (2b) ● も/しか (1b) ● POTENCIÁL (3b) ● SLOVESNÝ DEZIDERATIV (2b) ● という (1b) OSOBA MÍSTO VĚC メアリー 桃山 桃 1. 桃がメアリーさんに桃山で食べられました。 2. 桃山に行った時、メアリーさんは桃がほしかった。 3. メアリーさんは桃山に行ったり、桃を食べたりしました。 ________________________________ ^^[1] https://www.textfixer.com/tools/random-choice.php ^^[2] Tu může určit například učitel podle toho co dělá žákům největší problém.