RANĚ KŘESŤANSKÉ UMĚNÍ Východní Středomoří BIBLIOGRAFIE • Jensen, R. M. 2000: Understanding Early Christian Art. • Cormac,R.2000: Byzantine Art. • Lowden, J. 1997: Early Christian & Byzantine Art. • Rodley, L. 1994: Byzantine art and architecture: an introduction. • Beckwith, J. 1993: Early Christian and Byzantine art. New impression. • Finney, P. C. (ed.) 2017:The Eerdmans encyclopedia of early Christian art and archaeology.Volume 1 – 3. CO TO JE RANĚ KŘESŤANSKÉ UMĚNÍ • Výtvarný projev nového náboženského směru • První křesťané: otroci, řemeslníci, ženy – až později další složky společnosti • Mimo oficiální dění v říši • Umění vzniká pozvolna a na jeho příčinnost se názory rozcházejí • Rozdílné na východě a na západě • Např. na západě nejsou známy žádné stavby do Milánského ediktu • Mnoho kostelíků, modliteben a shromaždišť bylo zničeno r. 305 (na jejich místech vznikaly později církevní stavby – známé spíše ze západní části říše • Původ křesťanského umění na západě nebo na východě? …SKROMNÉ POČÁTKY • Dura Europos - Baptisterium - Nejstarší (cca 230 A.D.) - 256 zničeno Peršany - Starší než katakomby v Římě - Křesťani v legiích - Tzv. parthské umění Hlavní motivy: - Dobrý pastýř - Panny moudré a pošetilé - Uzdravení chromého - Další příběhy z evangelií • Kirbizy • 4. stol. A.D. • Severní Sýrie …DOBA KONSTANTINA VELIKÉHO • Dioklecián 305 • 313 – milánský edikt • 325 – Konstantin předsedá prvnímu ekumenickému koncilu v Nikáji • Pohané nebyli pronásledování • Julián – pohan (synovec Konstantina) • První křesťanské státní stavby: Konstantinopol – císařovo mauzoleum, chrám zasvěcený 12 apoštolům • Kostely po celé zemi • Výkopy v Jeruzalémě na radu Eusebia (biskup v Césareji) • Oslava zmrtvýchvstání Anastasis a Martirion Chrám narození páně – Betlém • Chrámy 4. století obvykle na okrajích měst (hustá zástavba) • Na východě se zdůrazňovala triumfálnost • Tři svatyně v Konstantinopoli: Chrám sv. Apoštolů, Sv. Sofie, Sv. Eiréné – uprostřed nově založeného města • Komemorativní chrámy: sv. Petr v Římě a v Jeruzalémě – velmi nákladné stavby • Postupně přechod od rotundy a oktagonu k bazilice (s příčnou lodí na západě, kupolí na východě) • Na východě se památky 4. stol. nezachovaly – neznáme výzdobu BAZILIKY A CENTRÁLY • Sýrie – poprvé dvouvěží v portálu (4.- 5. století) • Oltář obvykle před apsidou • Sýrie - béma • Hippo regius (Alžírsko) Antiochie - Jedno z nejvýznamnějších měst - Opěvuje Jan Zlatoústý Zlatá katedrála - V sousedství císařského paláce - Na ostrůvku řeky Orontes - Stavitel: Konstantin Veliký (327 – 341) - Zasvěceno sv. harmonii, síle a moudrosti = jednota světa, církve a říše - Vzor pro pozdější křesťanské kostely - Oktagon a pozlacená kopule San Vitale v Ravenně Sv. Sergios a Bakchus v Konstantinopoli San Lorenzo - Miláno KUPOLE • Půdorys vepsaného kříže a kupole – vystřídala trojlodní baziliku PŘEVOD ČTVERCE NA KRUH Trompy Pendativ KLÁŠTERY • Nejstarší v Egyptě • Hornoegyptští mniši: Koptové (Kupt  Αιγύπιος) • Alexandrie – helénistická tradice • Velmi kruté pronásledování křesťanů • Zakladatelé klášterů v Alexandrii – sv. Antonín, apoštol Pavel, sv. Makarios • Řád sv. Šenúta – předchůdce Benediktýnů • V Egyptě byla snaha propojit křesťanskou ikonografii s egyptskou mytologií • Mniši odcházeli z Egypta: J Francie, Španělsko, S Afrika, Irsko Bazilika sv. Mény 2 největší kláteřy: Bílý (Dér-el-Abjad) a Červený (Dér-el-Achmar) Bawit – Apollonův klášter • Kalat Siman (Simeon Stylita) – Sýrie Diokleciánův palác ve Splitu Charab Šem - Blízko Stylity - Rozměry románských bazilik 11. až 13. stol. - Jenom kámen – žádné dřevo Turmanin - 2 věže nad nartexem - Vzor po pozdější západní baziliky? Koptské umění - Horní Egypt - Lidová tradice - Často apokalipsa - textil KONSTANTINOPOL • Velkolepý projekt • Nic se nezachovalo • Augustinion + senát + jízdárna + palác + Ag. Sofia • Chrám sv. Sofie přestavěl Justinián THEODOSIUS II. • Římská tradice • Východní vlivy • Stavba chrámů • Konstantinopol: zbytky chrámů Studion, klášter sv. Jana Křtitele • Soluň: sv. Jiří a sv. Demetrios JUSTINIÁN Sv. Sofie a San Vitale https://www.youtube.com/watch?v=It 3i-dKusIM&t=505s https://www.youtube.com/watch?v=aOExHX45jLQ ILUMINOVANÉ RUKOPISY GENESIS - poč. 6. stol. - Kontinuální výjev jako na Traiánově sloupu - Popis výjevů je východního stylu Codex Purpureus - Také 6. století - Podle zvířeny je syrský - Ježíš má zlatý plášť jako antický filozof Sinope Gospels - 6. století - Řecký text • Oficiální jazyk křesťanské církve byla řečtina (na východě i na západě) • Existují i rukopisy v syrském jazyku: 586: mnich Rabbula ze Zagby SOCHAŘSTVÍ • Zachovalo se málo soch, sloupů a oblouků • O jejich existenci víme z popisů • Ze zbytků je zřejmé je byly tvořeny v řecko-římském stylu • Sochy (ojedinělé), reliéfy ve slonovině, sarkofágy • Realistické portréty • Velké hlavy Herakleius - Monumentální bronzová socha císaře - Na poč. 13. století ukradli Benátčané - Galéra se potopila - Obyvatelé Barletty sochu vytáhli a vztyčili Sarkofágy - Často z řeckého mramoru - I na západě dovezené z východu - Reminiscence helénistického sochařství Sidamara sarcophagus Slonovina - Ravenna – biskup Maxmilián - Konzulské diptychy Drobné umění - Au pohár: personifikace Kypru, Říma, Alexandrie a Konstantinopole Opasková nákončí – 7. stol. Biskupský řetěz 6. stol. (Sýrie) SHRNUTÍ • 4. stol. – navazuje na antiku (dozvuk helénistického umění) • 5. – 6. stol. – hledání vlastních forem • Od Justiniána – osobitý styl • Přetrvává do 9. století („globální změny)