14. 10. 2016 Poruchy chování Alexander Lazar alexan.lazar@gmail.com Literatura VOJTOVÁ, Věra. Kapitoly z etopedie. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2004. 94 s. ISBN 8021035323. VOJTOVÁ, Věra. Úvod do etopedie : texty k distančnímu vzdělávání. Brno : Paido - edice pedagogické literatury, 2008. 127 s. ISBN 9788073151669. ČERVENKA, Karel. Sud, který nemá dno? Potřeby dětí s poruchami emocí a chování očima výchovných profesionálů. Brno: Masarykova univerzita, 2016. 139 s. ISBN 978-80-210- 8138-3. ŠVARCOVÁ, Eva. Vybrané kapitoly z etopedie a sociální patologie : učební text. 1. vyd. Hradec Králové : Gaudeamus, 2009. 162 s. ISBN 9788070419595. JEDLIČKA, Richard. Děti a mládež v obtížných životních situacích : nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajích profesí. Vyd. 1. Praha : Themis, 2004. 478 s. ISBN 8073120380. Literatura MATĚJČEK, Zdeněk. Osvojení a pěstounská péče. 1. vydání. Praha: Portál, 2002. 152 s. ISBN 80-7178-637-3. VÍTKOVÁ, Marie. Integrativní speciální pedagogika. 2. vydání. Brno: Paido, 2004. 464 s. ISBN 80-7315-071-9. PACNEROVÁ, Helena a kol. Vybraná témata vychovatelské praxe. Inspirace pro vychovatele v zařízeních ústavní a ochranné výchovy. 1. vydání. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012. 136 s. ISBN 978-80- 87652-59-6. FISCHER, Slavomil., ŠKODA, Jan. Sociální patologie. Praha: Grada, 2009. 218 s. ISBN 978-80-247-2781-3. Literatura MÜHLPACHR, Pavel. Vývoj ústavní péče. Brno: Masarykova universita, 2001. 50 s. ISBN 80-210-2512-3. PTÁČEK, Radek a kol. Vývoj dětí v náhradních formách péče. Praha: MPSV, 2011. 56 s. ISBN 978-80-7421-040-2. STANKOWSKI, Adam. Nástin problematiky etopedie a sociální patologie. 1. vydání, Ostrava: Ostravská universita, 2004. 140 s. ISBN 80-7042-360- 9. Internetové zdroje www.msmt.cz www.ddubrno.cz www.dum-brno.cz www.ddu-liberec.cz Inkluzivní vzdělávání Problém s ADHD a s poruchami emocí Poruchy chování bezpečí dětí stížnosti rodičů Etopedie speciálně pedagogická disciplína, která se zabývá rozvojem, výchovou a vzděláváním dětí, mládeže a dospělých, kteří mají poruchu emocí a chování … odchylka v oblasti socializace, kdy jedinec není schopen nebo ochoten respektovat normy chování a práva druhých na úrovni odpovídající jeho věku, event. na úrovni jeho rozumových schopností (Vágnerová, 2005, s. 143) Poruchy chování Z nabízených výroků: 1. Vyberte ty, které podle vás nejlépe charakterizují poruchy chování 2. Vytvořte vlastní definici 3. Popište vlastní zkušenost 15 minut Disociální Asociální Antisociální Němec Agresivní Neagresivní Vágnerová Dítě v riziku Dítě s problémy v chování Dítěte s poruchou v chování Vágnerová 1. Dítě reaguje vcelku přiměřeně a očekávanými způsoby na problémy denního života. Problémy v chování odpovídají zvláštnostem daného věku a normám sociálního prostředí, v němž se dítě pohybuje. Dítě se umí dostatečně ovládat a korigovat své reakce. 2. Dítě změní své chování a reaguje odlišně než jindy v důsledku krizové životní situace jako je rozvod rodičů, narození sourozence, těžká nemoc blízké osoby. 3. Vymyká-li se dítě svým chováním obecnému očekávání je toto způsobené jeho nedostatečnou schopností přizpůsobovat se podmínkám. Ve škole je dítě schopné se ovládat, má problém vyrovnat se změnami v blízkém sociálním prostředí. 4. U dítěte se projevuje zafixované a opakované nevhodné chování. Svůj negativní sebeobraz vnímá jako nezměnitelnou věc. Chování lze ovlivňovat odbornými intervencemi v rámci jeho sociální sítě. 5. Jde o dítě, u něhož se projevuje zafixované a opakované nevhodné chování s výraznými symptomy, které neumožňují jeho další vzdělávání v běžném školním prostředí. Je nezbytné jej vyjmout z jeho aktuálního sociálního kontextu. Je zřejmé, že poruchám chování pak odpovídají zhruba poslední dva stupně této vývojové škály. Klasifikace dle Vojtová Vzdorovitost Lhaní a podvody Krádeže Záškoláctví Šikana Potulky a útěky Projevy poruch chování Žák s poruchou chování v běžné základní škole Středisko výchovné péče • dobrovolnost • práce s rodiči • kontakt se školou • odpolední zájmové programy • terapie Kde je problém? škola rodina vrstevníci ?????? Diagnostický ústav diagnostické zařízení tzv. prvního kontaktu pro děti, které mají být umístěny v zařízeních pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy Dětský diagnostický ústav • 6 – 16 let • povinná školní docházka • koedukované skupiny Diagnostický ústav pro mládež • 15 – 18 (19) let • po ukončení povinné školní docházky Umístění do diagnostického ústavu na doporučení OSPOD Předběžné opatření soudní rozhodnutí Rozhodnutí o ústavní výchově Rozhodnutí o ochranné výchově Legislativa Zákon č. 109/2002 sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů Úkol diagnostického ústavu Rodina Dětský domov Výchovný ústav Psychiatrie Boletice Etoped Psycholog Sociální pracovník Učitel Vychovatel Asistent pedagoga Personální obsazení diagnostického ústavu Dětský diagnostický ústav středisko výchovné péče, základní škola a školní jídelna Brno, Hlinky 140 DDÚ Brno Záchytné pracoviště Filozofie DDÚ Brno otevřené dveře důvěra pozitivní motivace navazování pozitivních vztahů genderová vyváženost věková vyváženost psychoterapie komunitní systém Škola DDÚ Brno I. 1. – 5. třída II. 6. a 7. třída III. 7. a 8. třída • budovat pozitivní vztah ke škole, ke vzdělání a k povinnostem • nastolení správného denního rytmu (vstávání atd.) • škola formou zážitků: sport, kulturní akce, výuka v přírodě Hlavní úkol