1. Fyzika - (téměř) vše o pohvbu 1. Pohyb? Pohyb! 2. Vymezení pohybu (III 1-3) 3. Klasifikace pohybů (V 1 -2) a. Hierarchie kategoriálních pohybů (VIII 7-9) 4. Místo (IV 1-5) 5. Čas (IV 10-14) 6. Místo a čas = pohyb? Ale kdeže -> první pohybující nepohnuté (VIII + Met. XII) 1. Pohvb - prostě ie Všichni ho vidíme. Takže Zénón je blázen... Totiž není blázen a není úplně jednoduché jeho teze vyvrátit. Ovšem mně, Aristotelovi ze Stageiry, se to povedlo. Je to ale trochu složitější na vysvětlení, a abychom se tady nezdržovali, podívejte se do mé Fyziky VI, 2 a 9. Avšak teprve teď přicházíme k opravdovému problému: Co je pohyb? 2. Vymezení pohvbu (III 1-3 Tak nějak jednoduše - pohyb prostě je, když je něco potom jinak, než to bylo předtím. Ovšem pozor na Zénóna - a hlavně na Parmenida! „Že bude něco, co předtím nebylo?" „Chcete snad říct jsoucno z nejsoucna?" „Zakazuji (a proklínám vás filosofickou kletbou)!" A proto já Aristoteles definuji: 2. Vymezení pohvbu (III 1-3 Pohyb je uskutečňování (tj. samotný průběh, např. stavění domu) toho, co je v možnosti, pokud je v možnosti - tedy už to jaksi je. Pohyb je vždy pohybem nějakého (pohybovaného) jsoucna. Pohyb je vždy záležitostí dvou - jedno pohybuje, druhé je pohybováno. Principem a příčinou pohybuje pohybující, které přenáší svůj tvar (podstatu, kvalitu, kvantitu) na pohybované. To bude velmi důležité na konci přednášky. A z té závorky asi plyne, že jsou různé druhy pohybu, ne? 3. Klasifikace pohvbů (V 1-2 Jistě, dokonce různé druhy klasifikace druhů pohybu! Z hlediska vztahu k měnícímu (pohybujícímu) se: a) nahodilý pohyb, b) pohyb z hlediska části, c) pohyb „o sobě". Z hlediska trvání subjektu: a) subjekt trvá, ale mění se jeho vlastnosti; b) subjekt netrvá (buď vzniká nebo zaniká). Striktně vzato, pohybem (Kívnoiq) je pouze a). b) patří pod vyšší kategorii, jíž je změna (urrapoArí). Z hlediska kategorií - pro Fyziku i pro nás nejdůležitější -> 3. Klasifikace pohvbů (V 1-2 Z hlediska kategorií: Moment - víme vlastně, co jsou kategorie? No? Hlásí se někdo? Ok, teď můžeme představit kategoriální pohyby: pohyb místní (cpopá) pohyb kvalitativní - přeměna (áAAoíuuoiq) pohyb kvantitativní - přibývání a ubývání (au^nois Kal cpGíaig) Význam této klasifikace: evidentní - určení všech druhů pohybu Aristoteles: a taky si díky ní můžeme položit mou zamilovanou otázku: Který z uvedených pohybů je „první"? 3. a. Hierarchie kateqoriálních pohvbů (VI 7 Proč si Aristoteles vůbec klade takovou otázku? Protože... ... jeho myšlení (a řecké myšlení vůbec) je silně hierarchické, např.: hierarchie příčinná (první filosofie - první počátky a příčiny) hierarchie účelová, „dokonalostní" (první příčina je i úplnější, dokonalejší, soběstačnější...) hierarchie z hlediska poznávání (dřívější pro nás, dřívější prostě, počátky dokazování) Které druhy pohybu jsou tedy dříve a které později? 1. cpopá 2. áAAoíuuOiq 3. au^noiS 3. a. Hierarchie kateaoriálních pohvbů (VI 7 'i Odůvodnění: zvětšování ze své podstaty předpokládá přeměnu, přeměna předpokládá místní pohyb (činitele, který ji působí, na jeho místním pohybu závisí intenzita přeměny) ■ cpopá naopak není podmíněna ani přeměnou ani zvětšováním pouze místní pohyb je spojitý (to je důležité kritérium, přečtěte si mou Phys. VI, 1-3!) —► „lepší" (přirozenější) —► první Schéma návaznosti druhů pohybu (změny): cpopá (něčeho jiného) —► yÉvsoiq (tohoto) —► áAAoíwaiq —► aú^nai^ —> (cpopá tohoto —►) cpGíaiq —► cp6opá Ale ještě nekončíme - znovu moje zamilovaná otázka! -> 3. b. Hierarchie místních pohybů (VIII 8-9 První je tedy cpopá - ale... ... který druh cpopá? Druhy cpopá - z hlediska trajektorie v kruhu (kúkáuj) přímočarý (Kívnoiq £Ů6£ia) smíšený z obou (uiiarí) 3. b. Hierarchie místních pohybů (VIII 8-9 Kritérium hierarchie - spojitost Přímočarý pohyb není spojitý, protože ■ nemůže postupovat jedním směrem neomezeně ■ na konci cesty jedním směrem (např. nahoru) se musí zastavit (—► klid = přerušení pohybu, tj. nespojitost) a otočit do protivného směru Pak ani smíšený pohyb nemůže být spojitý Pohyb v kruhu jako jediný neobsahuje protivy —► jeden a spojitý —► první Na čem se zakládá primárnost kruhového pohybu? jednoduchý a dokonalejší vecný rovnoměrný měřítko všech ostatních pohybů Tedy místní kruhový pohyb. Ale - to tady máme další otázečku: 4. Místo (IV 1-5 Co je vlastně místo? vždyť cokoli existuje, existuje někde, tj. v nějakém místě navíc ten místní pohyb... ► fyzika musí mít jasno o místě Vlastnosti místa jako hranice je nutně spojeno s ohraničeným, tedy s tělesem nenáleží však ohraničenému tělesu není menší ani větší než ono je od věci odlučitelné jeho rozdílem je nahoře - dole (důležité, zapamatovat!) každé těleso se přirozeně pohybuje na své přirozené místo nahoře nebo dole 4. Místo (IV 1-5 Místo je první (tj. nejbližší) nepohyblivou hranicí obklopeného pohybujícího se tělesa (IV 4). Místem naopak není: ■ tvar věci - ten náleží věci, místo je mezí tělesa obklopujícího ■ rozlehlost (např. to, co je vymezeno nádobou) - pak by totiž i místo měnilo svou polohu, a bylo by tudíž místo místa ■ látka - není odlučitelná a neobklopuje těleso Místo tedy máme. Co ještě potřebujeme, abychom se mohli místně pohybovat? Potřebujeme čas! Čas a pohyb velikost (dráha) -> před- po -> pohyb -> dříve - později -> čas čas je závislý na pohybu, ale není s ním totožný čas je mírou pohybu, pohyb je mírou času prvním pohybem je místní kruhový pohyb -> mírou času je především pohyb v kruhu čas je dán především pohybem nebeských sfér (dny, měsíce, roky), jímž se měří ostatní pohyby Čas je počet pohybu dřívějšího a pozdějšího (IV 11). (tj. ve smyslu „počet něčeho dřívějšího a něčeho pozdějšího") Čas = bylo + bude, jež jsou spojeny a odlišeny přítomným okamžikem (to vuv). 6. Místo + čas = oohvb? Máme tedy místo a máme čas (a tak nějak samozřejmě předpokládáme, že máme těleso). Ale... ... máme už i pohyb? ■ Kdo si myslí, že ano, zvedne ruku - teď... ■ Děkuji, ruce dolů. Kdo si myslí, že ne, zvedne ruku - teď.. Děkuji, ruce dolů. „Ne" je správně. Proč? Správná otázka - potřebujeme ještě určit příčinu pohybu. Tedy - proč se těleso v čase místně pohybuje? 6. První pohybující nepohnuté (VIII) a) i Věčnost pohybu Věčnost -> tedy neomezený pohyb, tedy neomezeno? b) Pohybový stav jsoucen c) i Vše pohybované je pohybováno jiným To platí i pro „samohybné" d) Nutná existence prvního nepohnutého pohybujícího e) Jeho vlastnosti f) Bližší určení PPN v MetafyziceXW 6-9 6. a. Věčnost pohvbu (VI 1 I. Kdyby pohyb nebyl věčný, a tedy někdy začal „první změnou": i. buď jsoucna byla vždy schopná pohybu, ale - nepohybovala se -> „na první pohled nelogické (áÁOYOv)"... ii. ... anebo jsoucna se před první změnou teprve stala schopnými pohybu -> před první změnou nastala jiná změna II. Pohyb existuje zároveň s časem a čas je věčný: i. čas je spojen s přítomným okamžikem (to vuv - pouze ten reálně existuje) ii. přítomný okamžik je však středností a spojením mezi časem minulým a budoucím -> čas musí existovat po „obou stranách" každého přítomného okamžiku, a tedy: iii. čas existuje vždy -> pohyb existuje vždy 6. b. Tedy neomezeny pohyb, tedy neomezeno? (III 4-8) Existuje neomezeno (ómTipov)? Nemůže existovat jako podstata a princip (oůaía kcu ápxn): ani jako dělitelné -> části by byly také neomezeném -> není možné, aby totéž bylo mnoha neomezenými částmi... ... ani jako nedělitelné - neomezeno je totiž kvantitou (a tu lze dělit) Nemůže existovat jako případek (kóto au|jp£(3r|KÓg) nějakého -neomezeného - tělesa: Každé vnímatelné těleso existuje v nějakém místě. Místo je určeno „rozdíly" nahoře - dole, vpravo - vlevo, vpředu - vzadu. Tyto rozdíly jsou vždy mezí, proto nemohou být u neomezeného tělesa. 6. b. Tedy neomezeny pohyb, tedy neomezeno? (III 4-8) Ovšem jestliže neomezeno vůbec neexistuje, pak: ■ čas musí mít počátek a konec -> pohyb začal a skončí velikosti (např. čáry) nebudou dělitelné (spojité) (a číslo nebude neomezené) neomezeno jistým způsobem je, jistým způsobem není neexistuje neomezená velikost ve skutečnosti, ale... ... neomezeno existuje v možnosti: ■ jako neustálý postup času/v čase ■ jako nekonečné přidávání (1/2 + 1/4 + 1/8 + 1/16 + 1/32 + ...) ■ jako nekonečné dělení (1 1/2-» 1/4^ 1/8 ^ 1/16 ^ ...) Nikdy nevznikne nic neomezeného ve skutečnosti! Ale čas může plynout neomezeně -> pohyb těles se děje neomezeně. 6. c. Pohvbovv stav jsoucen (VI 3 Aristotelův typický postup: I. Výčet všech logických možností i. vše je v klidu ii. vše je v pohybu iii. něco se pohybuje, něco je v klidu 1) ani jedna skupina jsoucen nemění svůj pohybový stav 2) všechno mění svůj pohybový stav 3) něco je stále v klidu, něco se stále pohybuje, něco mění svůj pohybový stav II. Vyloučení některých možností i. smyslová evidence ii. smyslová evidence (méně jistá) + přirozenost klidu na přirozeném místě iii. v této variantě je tedy správná odpověď, ale která ze tří možností? 1) smyslová evidence změny pohybového stavu + zvětšování, násilný (protipřirozený) pohyb, vznik 2) nebo 3)? Zatím nerozhodnuto. Nápověda: Co první pohybující nepohnuté? 6. c. Příčina pohvbu ie nutně vnější (VI 1 „Všechno pohybované je nutně pohybováno něčím." Důkaz: „... je-li něco v klidu proto, že jiné ustalo ve svém pohybu, musí nutně býti pohybováno něčím." Tento důkaz výše uvedeného tvrzení ovšem předpokládá uznání obecného tvrzení: „Všechno, co je v klidu, je v klidu jen proto, že něco jiného ustalo ve svém pohybu." „Ježto však všechno pohybované nutně jest pohybováno něčím, ... nutně musí býti jisty první pohybující činitel (tó ttpujtov kivouvJ, a to nemůže jiti do neomezena." 6. c. Příčina pohybu ie nutně vnější (VI 4-6 Ale copak se živé organismy nepohybují samy od sebe? Neexistuje tedy přece jen něco, co se hýbe samo od sebe? Ne, neexistuje! A samozřejmě to můžu odůvodnit! (Aristoteles) I. Metafyzické odůvodnění (VIII 5): ■ pohyb = probíhající (neukončené) uskutečňování možnosti, tj. pohybovatelného pohyb se děje působením skutečného pohybujícího (otepluje se teplým, „člověk plodí člověka") tedy u samohybného musí existovat odlišná část pohybující a část pohybovaná (duše - tělo) ovšem - aí6ríp, aí6r|p. 6. c. Příčina pohvbu ie nutně vnější (VIII 4-6 II. Fyzikální odůvodnění (VIII 4, 6): ■ u protipřirozeného pohybu je to evidentní ■ u přirozeného pohybu ovšem se zdá být evidentní opak, přesto např. lehké se samo od sebe přirozeně pohybuje nahoru ■ až poté, co se působením jiného stalo lehkým (voda —►vzduch) ■ až poté, co byla odstraněna překážka (kámen zatěžující měch naplněný vzduchem ve vodě) - vnější příčina však pohybuje pouze nahodile ■ u samopohybu živých organismů je opak ještě evidentnější, zdá se... - ale ■ potrava —► trávení, růst, dýchání (ne samovolné pohyby) —► samovolný místní pohyb (srov. 1. I. a.) 6. d. Nutná existence prvního nepohnutého ohvbuiícího (VIII 6 funkce prvního nepohnutého pohybujícího je-li pohyb nutně spojitý —► první nehybný hybatel jako princip trvání principu —► trvání veškerenstva, které je s principem spojené II. nutnost ■ pohyb je věčný a nepřetržitý a vše se pohybuje působením jiného musí existovat první hybný princip (hybné principy) musí být věčný a sám nehybný (nehybné) 6. d. Nutná existence prvního nepohnutého pohybujícího (VIII 6) jedinost „dosáhne-li se stejného výsledku, musíme vždy dát přednost omezenému před neomezeným [a jednomu před mnohým]. ...ve všem, co jest od přírody, musí být spíše omezené a lepší, je-li to možné." [princip jednoduchosti teorie] Jeden hybatel pak stačí: ■ pohyb nutně existuje vždy ■ pak je spojitý ■ jako spojitý je jeden ■ má-li být jeden, musí být působen jedním hybným činitelem a být pohybem jednoho subjektu působení věčný neměnný nehybný hybatel —► jeden věčný první pohyb (nebe) první pohyb, tj. nebe —► různost (míst při pohybu - přibližování a vzdalování Slunce) —► různé pohyby —► vznik a zánik (živé organismy) 6. e. Vlastnosti prvního nepohnutého pohybujícího VIII 10 věčný, nehybný, jeden (už dokázáno) bez velikosti - totiž jinak omezeně či neomezeně velký? neomezená velikost reálně neexistuje omezená velikost ■ nemůže pohybovat po neomezený čas (např. x je s to pohybovat y po čas t, 2xbude pohybovat y po čas 2řatd. konečný násobek x nebude pohybovat y po nekonečný čas) ■ nemůže v ní být neomezená síla žádný To je všechno? Není to trochu málo vlastností u tak význačného jsoucna? Je. A proto -> 6. f. Vlastnosti prvního nepohnutého pohybujícího v Met. XII 6-9 A proto -> „metafyzický" kontext, tj. problematika ovoía: nehybná a odloučená ovoía? věčnost pohybu a času -> věčná ovoía jakožto příčina pohybu tato ovoía musí být skutečná, nikoli pouze v možnosti -> bez látky -> ovoía ve stavu skutečnosti, věčná, nehybná, pohybující (tj. necím) Ale: Jakým způsobem může pohybovat to, co je samo v klidu? 6. f. Vlastnosti prvního nepohnutého pohybujícího v Met. XII 6-9 Jakým způsobem ale může pohybovat to, co je samo v klidu? jako předmět žádosti a myšlení Předmětem žádosti je to, co je (považováno za -, myšleno jako -) dobré. ■ -> Myšlení je počátkem žádosti. ■ Prvním předmětem myšlení (tj. rozumu) je něco prvotního - skutečná a jednoduchá ovoía. ■ První je však také nejlepší a žádoucí o sobě -> účel, cíl, dobro. Účel je tedy předmětem jak žádosti, tak myšlení a pohybuje jako předmět touhy (cbg £qgj|ll£vov). ■ -> Tedy celá příroda skrze svou touhu po dobru je ovládána prvním hybatelem. Čím je takový princip, co je jeho podstatou? 6. f. Vlastnosti prvního nepohnutého pohybujícího v Met. XII 6-9 Co je podstatou prvního hybatele? je ovoía nemající velikost, části, nedělitelná nepodléhá působení, neměnná rozum, myšlení o sobě jako skutečná činnost myslí sám sebe (rozum ve stavu činnosti je totožný se svým předmětem) - eoriv f) vór)cric; voi^aecog vór)aic; (1074b34-35) -> QecoQÍa = věčný a nejlepší způsob života -> živá bytost -> věčná, ve stavu neustálé blaženosti = bůh (jako bytost dokonalá, nadlidská)