4. 2. Co zbývá o pohybu? 1. Vznik a zánik  O vzniku a zániku 2. Těžké a lehké jako příčina pohybu  O nebi 3. Co ani nevzniká ani nezaniká, co není ani těžké ani lehké – • a co bude až příště • (nápověda na konci prezentace) 1. Vznik a zánik – O vzniku a zániku I. kniha: Obecný výklad o změnách. A. Úvod – cíl Aristotelova výkladu v polemice s eleaty a atomisty (I 8). B. Rozlišení vzniku a kvalitativní změny (I 1-2, 4). C. Naprostý vznik z hlediska jsoucnosti (I 3). D. Vysvětlení růstu (I 5). II. kniha: Výklad o prvcích. E. Vznik: látka + protivy  prvky (II 1). F. Vlastnosti prvků a jejich počet (II 2-3). G. Metodologické shrnutí úvah o vzniku od začátku spisu. H. Vzájemné přeměny prvků (II 4-6). I. Nepřetržitost vznikání (II 9-11). A. Úvod – cíl Aristotelova výkladu (I 8) • Eleaté: vše je jedno a nehybné  Aristotelés: to vychází pouze z (rozumové) úvahy a zcela pomíji smyslové vnímání  elejská úvaha je sice oprávněná, „ale ve vztahu k (skutečným) věcem se takové mínění blíží ztřeštěnosti“ (např. že oheň a led je jedno) • Atomisté jsou naopak chváleni: snažili se podat výklad v souladu s přírodou (325a2), tj. v souhlasu se smyslovým vnímáním (325a23-24).  Také Aristotelovou snahou je vysvětlit smyslově vnímatelnou skutečnost. B. Rozlišení vzniku a kvalitativní změny (I 1-2, 4) 1. otázka: Je naprostý vznik (γένεσις ἁπλῆ) a kvalitativní změna (ἀλλοίωσις) totéž nebo něco různého? a. Historický pohled:  je-li jen 1 počátek, veškerá změna (jednoho trvajícího počátku) je pouze kvalitativní změnou (Míléťané)  je-li více počátků, bude se vznik (slučování počátků) lišit od kvalitativní změny (Empedoklés, Anaxagorás, atomisté)  tento postoj naopak nedokáže vysvětlit kvalitativní změnu, kterou přitom zcela běžně vidíme B. Rozlišení vzniku a kvalitativní změny (I 1-2, 4) 1. otázka: b. Aristotelova odpověď:  Kvalitativní změna: „kdykoli podklad, který je smysly vnímatelný, trvá a přitom se mění ve svých vlastnostech, které jsou mezi sebou buď protivami (ἐναντία), nebo něčím uprostřed… “  např. tělo zdravé ↔ nemocné  kov okrouhlého tvaru ↔ hranatého tvaru  kvalitativní změna se tedy týká toho, co je neodlučitelné, co může existovat pouze jako vlastnost substance  Vznik: „Kdykoli se však mění celek, aniž něco smyslově vnímatelného jako podklad zůstává totéž, nýbrž tak, jako když například z celého živočišného semene vzniká krev, nebo z vody vzduch, nebo z veškerého vzduchu voda, tak právě to je vznik jednoho a zánik druhého, především však tehdy, jestliže se změna děje z nevnímatelného v to, co je vnímatelné…“  např. voda ↔ vzduch (vzduch jako něco nevnímatelného) C. Naprostý vznik z hlediska jsoucnosti (I 3) 2. otázka: Není však nutné chápat naprostý vznik tak, že při něm něco vzniká z ničeho? Odpověď:  rozhodně nic nemůže vzniknout z ničeho!  „Před vznikem totiž musí být něco, co je jsoucí v možnosti, ale ve skutečnosti nejsoucí, přičemž v obou případech se říká ‚jsoucí‘ nebo ‚nejsoucí‘.“  tedy „nejsoucí“ = „nejsoucí tím, čím vzniklá věc bude,“ nikoli nejsoucí vůbec  vznik je naprostý tehdy, když je zároveň zánikem něčeho, a zánik je naprostý, když je zároveň vznikem něčeho  spojení vzniku a zániku  nekonečný řetězec vznikání a zanikání D. Vysvětlení růstu (I 5) 3. otázka – první k problému růstu: Jak se růst liší od vzniku a kvalitativní změny (a místního pohybu)? Odpověď:  týká se jiné úrovně jsoucna, tj. jiné kategorie – totiž kvantity  na rozdíl od vzniku a kvalitativní změny dochází při růstu i k určité změně místa  liší se však i od místního pohybu, při němž mění místo celé těleso, zatímco při růstu se těleso – tělo – roztahuje na místě  to, co roste, se zachovává – tím se liší růst od vzniku a zániku  růst = kterákoli část z toho, co roste, se zvětšila; rostoucí trvá, něco do něj vchází, a přitom kterýkoli smysly vnímatelný bod se stal větším  Aristotelés má tedy na mysli růst organický, nikoli mechanické přidávání. To potvrzují také příklady, jichž užívá – maso, lýtko, pokrm. Názorná ukázka: D. Vysvětlení růstu (I 5) – ukázka PES PP P P S S S S EE EEPES PES PES PES D. Vysvětlení růstu (I 5) – ukázka PES D. Vysvětlení růstu (I 5) 4. otázka – druhá k problému růstu: Jak si představit růst na metafyzické rovině látky a tvaru, formy? Znamená snad růst, že se zvětší každá část látky, např. masa v živočichovi? Může látka, která je věčná a nezaniká, růst a zmenšovat se? Odpověď:  pochopitelně nemůže  zvětšení se týká tvaru, formy určité látky – např. masa jakožto formy určitého množství látky  růst = zvětšování kterékoli části tvaru (např. kosti živočicha)  látka se „střídá“ (tj. obměňuje) D. Vysvětlení růstu (I 5) 5. otázka – třetí k problému růstu: Jak vysvětlíme, že nemasitým pokrmem rostou masité části živočicha? Odpověď:  to, čím něco roste – tj. pokrm, musí být v možnosti tím, co roste (např. masem)  v rostoucím, jež je masem ve skutečnosti, je činitel působící růst (= tvar)  když přistupuje něco, co je masem v možnosti, tvar z toho činí maso ve skutečnosti  koexistence rostoucího a toho, čím rostoucí roste (a působení prvního na druhé), odlišuje růst od vzniku masa z ne-masa  Zároveň ale pokrm musí být v možnosti také určitou kvantitou.  co je v možnosti masem, ne však také kvantitou, bude působit jen výživu, nikoli růst  živá bytost se vždy vyživuje, ale ne vždy roste E. Vznik: látka + protivy  prvky (II 1) • vznik a zánik se týká jen smyslově vnímatelných jsoucen  pro vysvětlení mechanismu vzniku je třeba pojednat o jejich prvcích • „My však tvrdíme, že je jakási látka smyslově vnímatelných těles, ale že není odloučená, nýbrž že je vždy spojena s dvojicí protiv, z které vznikají takzvané prvky.“ • tedy základ, počátek veškeré fyzikální skutečnosti představují: 1. látka, která tvoří podklad protiv (je podkladem tepla i chladna) 2. dvojice (dva páry) protiv; dvojice protiv se v sebe nepřeměňují 3. až na třetím místě oheň, vzduch, voda, země – tato tělesa se navzájem mění v sebe E. Vznik: látka + protivy  prvky (II 1) • základní myšlenka Aristotelova pojetí živlů  4 prvky našeho pozemského světa = tatáž látka + různé vlastnosti na dvou škálách:  teplé – studené  suché – vlhké  přitom tato látka neexistuje jinak než pod uvedenými dvojicemi protiv, tedy vždy jen v podobě (smyslově vnímatelných) živlů  změna v protivách u daného prvku znamená jeho přeměnu v jiný prvek, což je vznik a zánik • a o jaké prvky se to jedná? F. Vlastnosti prvků a jejich počet (II 2-3) a. empirické východisko – smyslově vnímatelné kvality:  hledáme počátky (prvky) smyslově vnímatelných těles – to jsou však tělesa hmatatelná   tyto počátky budou rozlišeny a určeny právě protivami (ἐναντιώσεις) náležejícími hmatu   teplo a chladno, sucho a vlhko, tíže a lehkost, tvrdost a měkkost, tuhost a křehkost, drsnost a hladkost, hustota a řídkost  prvotní jsou teplo – chlad, sucho – vlhko  většinu ostatních lze odvodit od protivy suché ( husté, křehké, tvrdé ve smyslu ztuhlé a vysušené opět jako ztuhlé) – vlhké ( řídké, tuhé, měkké, mokré)  teplé – chladné, suché – vlhké jsou tedy základní dále neredukovatelné protivy („prvky – kvality“), které určují smyslově vnímatelné počátky hmatatelných těles F. Vlastnosti prvků a jejich počet (II 2-3) b. počet prvků – „aritmetická“ dedukce:  prvky – kvality jsou čtyři, což připouští 6 dvouprvkových kombinací („kombinace bez opakování“ – n*(n-1)/2 …).  avšak protivy se přirozeně nesdružují (nic nemůže být zároveň teplé a chladné)   4 dvojice prvků – kvalit, které odpovídají jednoduchým tělesům:  teplé + suché = oheň  teplé + vlhké = vzduch (jako výpar)  studené + vlhké = voda  studené + suché = země  oheň je protivou vodě, vzduch je protivou zemi – mají protivné kvality F. Vlastnosti prvků a jejich počet (II 2-3) c. vlastnosti prvků:  prostorové určení  oheň a vzduch směřují k hranici (oheň více než vzduch)  země a voda směřují ke středu (více země než voda)  přiřazení charakteristické vlastnosti  oheň – teplo  země – sucho  voda – chladno  vzduch – vlhko  proč vlhko nenáleží vodě?  důsledek předchozích kombinatorických dedukcí a daň touze po symetrii, která by odpovídala empirickým datům:  voda – vlhká (podle empirie)  oheň a voda nebudou protivy (proti empirii) G. Metodologické shrnutí úvah o vzniku od začátku spisu 1. Z faktu vzniku a zániku (daného jazykovým územ) Aristotelés vyvodil, že musí být více prvků než jeden. 2. Z hmatatelných vlastností – tedy z empirie – odvodil rozlišující vlastnosti (protivy) smyslově vnímatelných těles. 3. Z počtu rozlišujících protiv kombinatoricky – tj. deduktivně – vyvodil počet a vlastnosti prvků – substancí. 4. Takto nalezeným prvkům přiřadil vnímané prvky, přičemž ve výsledku to empirii poněkud odporuje (viz problém s vodou). H. Vzájemné přeměny prvků (II 4-6) Vysvětlení vzniku jako nejzákladnějšího fyzikálního dění:  jednoduchá tělesa vznikají vzájemně jedno ze druhého (zřejmé z pozorování)  vznik obecně vzato se děje z protivy a tato tělesa obsahují dvojice protiv   „Každé jednoduché těleso je přirozeně schopné vznikat z každého jiného…“  snadnější a rychlý přechod – jedna společná vlastnost: oheň ↔ vzduch, vzduch ↔ voda, voda ↔ země, země ↔ oheň  zdlouhavý přechod – mezi protivami lišícími se v obou vlastnostech (oheň ↔ voda, země ↔ vzduch)  vznikání jednoduchých těles – v kruhu přes jednu společnou vlastnost: oheň ↔ vzduch ↔ voda ↔ země I. Nepřetržitost vznikání (II 9-11) a. Ale proč vlastně ve světě stále, bez ustání, věčně něco (především živé organismy) vzniká a zaniká? Co je toho příčinou? Odpověď:  příčinou je pohyb Slunce během roku  jakožto pohyb kruhový, a tedy neustálý, může být příčinou neustálých dějů  jakožto dvojitý – Slunce se přibližuje a vzdaluje – je příčinou různých dějů: přibližování  vznik (živých organismů), vzdalování  zánik (na podzim a v zimě).  odůvodnění odpovědi  empirické pozorování projevů živé přírody (rozkvět a ústup vegetace)  teleologické založení neustálého vzniku:  tomuto světu nemůže náležet plné bytí  ale bytí je lepší než nebytí   božstvo světu přiřadilo aspoň nepřetržitost vzniku a zániku, což je blízké bytí (jsoucnosti) I. Nepřetržitost vznikání (II 9-11) b. Jestliže je čas neomezený a pohyb neustálý, proč se jednoduchá tělesa od sebe již neoddělila a nevzdálila, když se každé z nich pohybuje do svého vlastního místa? Odpověď:  „Příčinou toho je totiž vzájemný přechod; neboť kdyby každé těleso zůstávalo ve vlastním místě a nezměnilo se působením sousedního, pak by se ovšem již od sebe oddělila. … protože se však mění, nemůže žádné z nich zůstat v nějakém pevně stanoveném místě.“ Tedy:  nutný kontakt různých prvků lišících se v protivách  vzájemné působení a vznik a zánik prvků  nové „příležitosti“ pro přirozený pohyb  ten nikdy neustane a tělesa nikdy nemohou věčně zůstat v klidu na svých přirozených místech  pak ovšem je tento svět velmi dynamický a plný pohybu a změny 2. Těžké a lehké (O nebi) A. Položení problému B. Obecný význam těžkého a lehkého v Aristotelově fyzice a. vysvětlení jevů b. konstrukce struktury veškerenstva (s cílem vysvětlit jevy…) C. Vymezení, definice D. Základní teze o těžkém a lehkém E. Experimentální demonstrace těžkého a lehkého F. Struktura světa z hlediska těžkého a lehkého 2. A. Položení problému a. empirie  každodenní zkušenost – těžké a lehké jako počátky („jiskry“) pohybu  b. předmět už pro starší myslitele – ovšem nikdy dostatečně osvětlený  kritika Platóna – kvantitativní (relativní) pojetí těžkého a lehkého  kritika atomistů – „substanční“ dualistické pojetí těžkého a lehkého 2. B. Obecný význam těžkého a lehkého v Aristotelově fyzice a. vysvětlení jevů  přirozené pohyby těles  vzájemné vztahy těles b. konstrukce teorie o struktuře veškerenstva  „vyvození“ látkového složení pozemského světa  důkaz existence pátého prvku  uspořádání prvků či látek v kosmu 2. C. Definice těžkého a lehkého • Fyzika VIII 7: „Všechny stavy [tj. to, co podléhá kvalitativní změně] mají svůj původ ve zhušťování a zřeďování: totiž těžké i lehké, měkké i tvrdé, teplé i studené se zdají být určitými formami zhuštění a zředění.“ • O vzniku a zániku II 2: Těžké a lehké patří k „hmatným protivám“ spolu s teplým – studeným, tvrdým – měkkým, tuhým – křehkým, drsným – hladkým, hrubým – jemným. Těžké a lehké přitom nejsou působícími a působení přijímajícími charakteristikami – teplé činí teplým, těžké nečiní těžkým. 2. C. Definice těžkého a lehkého • O nebi IV 1: Těžké prostě (naprosto, „absolutně“) je to, co přirozeně směřuje vždy dolů a do středu. Lehké prostě je to, co přirozeně směřuje vždy nahoru a ke kraji. Těžké a lehké vzhledem k jinému („relativně“) je to, co se při stejném objemu pohybuje daným směrem rychleji (založeno na jedné základní tezi aristotelské fyziky!). • O nebi IV 4: Těžké naprosto se nachází pod všemi věcmi, lehké naprosto na povrchu všeho. 2. D. Základní teze o těžkém a lehkém a. těžké a lehké se neliší kvantitativně, nýbrž kvalitativně  X Platón v Tim.: těžší je to, co obsahuje více částí stejného druhu  X atomisté: plné je těžké, prázdno je lehké, u těles podle jejich poměru  zásadní odlišnost těžkého a lehkého (a těžkého i lehkého) lze vysvětlit pouze odlišností látky prvků:  4 prvky  4 látky  přitom ale látka musí být nějakým způsobem táž kvůli jejich vzájemné přeměně b. oheň nemá žádnou tíži  základní empirické východisko – oheň směřuje vždy vzhůru nad vše ostatní  ohni náleží lehkost jako absolutní kvalita odlišná od tíhy c. větší množství téhož prvku má tíži či lehkost ve větší míře  větší těleso se pohybuje svým přirozeným směrem rychleji  založeno na empirii – především oheň, ale také vzduch ve vodě 2. E. Experimentální demonstrace těžkého a lehkého těžké těžší lehké lehčí 2. F. Struktura světa z hlediska těžkého a lehkého X země země oheň oheň 2. F. Struktura světa z hlediska těžkého a lehkého X vzduch voda oheň země? ? ? ?