PHDZ2 Filozofie pro doktorské studium II 1) Faktory účinné komunikace 2) Druhy veřejnosti a cílové skupiny 3) Rozpočet 4) Zdroje financování Faktory účinné komunikace Ø jasně stanovený cíl Ø jasně vymezený obsah Ø forma adekvátní obsahu Ø forma adekvátní příjemci Ø aktivní účast příjemce n Výchozí otázky nCo nabízíme? nJaký je charakter toho, co nabízíme? nJakou potřebu to uspokojuje? nJakými způsoby nebo prostředky je možné dané potřeby uspokojit? nNakolik je uspokojení dané potřeby pro danou cílovou skupinu důležité? n n Co nabízíme? -znalosti, ideje, hodnoty n n→ ty se pak mohou nabízet v podobě hmotného produktu (knížka, komiks, videohra, …) nebo v podobě nehmotného produktu (služby – např. vzdělávací kurz, výstava, poradenství, …) Druhy veřejnosti n= skupiny institucí nebo jednotlivců, které mají vůči dané organizaci nějaký společný zájem, nebo jejichž chování a názory daná organizace přímo ovlivňuje. n nOdpověď na otázky co od nás daná skupina očekává, resp. co potřebuje a co pro nás znamená, resp. co nám dává → vymezení cílové skupiny. Cílové skupiny Ø instituce veřejné správy (ministerstva, obecní a krajské úřady, grantová agentura, …) Ø nadace, nadační fondy, soukromé PO, … Ø konkurence Ø klienti (studenti) Ø veřejnost Poznej svoji cílovou skupinu Ø Jaká jsou očekávání cílové skupiny? Ø Jaká je jejich motivace a chování? n nCílem není jen informovat, ale také o něčem přesvědčit (změnit postoj, chování, …), motivovat k účasti na řešení, vyzvat k akci. Segmentace cílové skupiny nKlasická segmentační kritéria (geografická, demografická, socioekonomická, behaviorální…) n nDalší možnosti: vztah k organizaci/oboru, tématu/výsledku … nFanoušci (stačí informace o tom, kdy, kde a co) nZájemci (potřebují přesvědčit, proč?) nLhostejní (snaha o vysvětlení a přiblížení) nOdmítači (získání důvěry nebo alespoň tolerance) Rozpočet nZákladní členění nákladů: ninvestiční X neinvestiční n přímé X nepřímé n nPozor: Ø různé struktury i věcný obsah jednotlivých kapitol rozpočtů u různých poskytovatelů – stanovuje se ve výzvě/zadávací dokumentaci/ … Ø v některých případech je možné žádat prostředky pouze ve výši ztráty – potom je potřeba kalkulovat také předpokládané výnosy. Rozpočet a způsobilé náklady nOsobní náklady – mzdy, DPČ, DPP, stipendia, zákonné odvody na zdravotní a sociální pojištění, … nCestovné – cestovní náhrady, per diems, … nMateriální náklady – kancelářské potřeby, drobný majetek, … nNemateriální náklady (služby) – nájemné, telefon, reklama, náklady na vydání publikací, tlumočení, … n nPozor: nZpůsobilost nákladů stanovuje poskytovatel. Zdroje financování Øveřejné – příspěvky a dotace ze státního rozpočtu (od institucí státní správy a samosprávy) Øneveřejné – dary od soukromých fyzických nebo právnických osob, nadací, nadačních fondů, … Øvlastní – příjmy z hospodářské činnosti, z prodeje vlastních produktů, z reklamy, … n Zdroje financování - veřejné Ø7. Rámcový program – specifický program Lidé – akce „Marie Curie“ – Noc vědců Ødříve: OPVK – 2.3 Lidské zdroje ve výzkumu a vývoji – výzva č. 35 ØNyní: OP VVV nebo TAČR (Éta) Ø Ødotace z krajských rozpočtů nhttp://dotace.kr-jihomoravsky.cz/ Ødotace z obecních rozpočtů n Noc vědců nGrant lze použít na činnosti či akce, které zvyšují informovanost veřejnosti o kladné úloze výzkumu ve společnosti. nPříklady činností: praktické pokusy, vědecké demonstrace, návštěvy laboratoří, akce pro děti, soutěže, … n nhttp://ec.europa.eu/research/researchersnight/ n 2.3 Lidské zdroje ve VaV nCílem Výzvy č. 35 je podpora projektů, které přispívají k popularizaci výzkumu a vývoje a vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v oblasti popularizace a komunikace. n- k 11.11.2011 výzva ukončena n nMU - Věda a vědci pro vzdělanost moderní společnosti – od 1.7.2012 do 30.6.2014 nhttp://www.veda.muni.cz/ n n Další příklady nJihočeská univerzita v Českých Budějovicích nhttp://www.sciencezoom.cz/cs/ nZápadočeská univerzita v Plzni nhttp://bavsevedou.zcu.cz/ nUniverzita Palackého v Olomouci nhttp://www.popup.upol.cz/ nVysoká škola chemicko-technologická v Praze nhttp://step.vscht.cz/ n nVýměna zkušeností nhttp://www.op-vk.cz/cs/zadatel/vystupy-ze-seminaru-pro-zadatele/seminare/seminar-vymena-zkusenosti -s-realizaci-projektu-v-op-vk-tema-popularizace-vedy-a-vyzkumu.html n n OP VVV – PO2 Rozvoj VŠ a lidských zdrojů pro VaV nPříklady podporovaných aktivit: nPodpora opatření na popularizaci vědy a výzkumu, která budou mít dopad na laickou i odbornou veřejnost včetně dětí, žáků a studentů, vytváření a implementace strategií a systémů pro popularizaci výzkumu, včetně programů školení výzkumných pracovníků v oblasti komunikace a popularizace výzkumu a vývoje, pořádání tematických letních škol apod. Podpořena bude na celém území České republiky možnost upgrade expozic a tvorba nových vzdělávacích programů spojených s neformálním vzděláváním, které slouží k popularizaci výzkumu. Vzhledem k zaměření této prioritní osy se bude jednat o aktivity menšího rozsahu. nhttp://www.edupress.cz/operacni-programy/vyzkum-vyvoj-a-vzdelavani/op-vvv-po-2-rozvoj-vysokych-sko l-a-lidskych-zdroju-pro-vyzkum-a-vyvoj/ n n TAČR – program ÉTA nProgram na podporu aplikovaného společenskovědního a humanitního výzkumu, experimentálního vývoje a inovací n nhttps://www.tacr.cz/index.php/cz/programy/program-eta.html n nhttps://www.tacr.cz/dokums_raw/eta/170116_Program_ETA.pdf n nPodpořené projekty z prvního kola: nhttps://www.tacr.cz/dokums_raw/eta/1vs/Vyhlaseni_vysledku_eTA_na_web_-_podporene.pdf n n Další možnosti a odkazy ØResorty – např. Ministerstvo kultury – NAKI II nhttps://www.mkcr.cz/program-na-podporu-aplikovaneho-vyzkumu-a-vyvoje-narodni-a-kulturni-identity-n a-leta-2016-az-2022-naki-ii-857.html nNadace ČEZ – Podpora regionů nhttp://www.nadacecez.cz/cs/uvod.html ØVisegrad fund – small grants nhttp://visegradfund.org/grants/small-grants/ ØJihomoravské centrum pro mezinárodní mobilitu n→ Moravian Science Centrum Brno nhttp://www.jcmm.cz/cz/science-centrum.html n